نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

پرینتر گرانتر یا کارتریج گرانتر؟ HP چگونه در دراز مدت سر شما کلاه می گذارد!

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
پرینتر گرانتر یا کارتریج گرانتر؟ HP چگونه در دراز مدت سر شما کلاه می گذارد!

شهر سخت افزار/ حتما شما هم در مباحث مختلف، میم‌های مربوط به طمع‌ورزی شرکت‌های سازنده کارتریج جوهر برای فروش بیشتر محصولات خود را دیده‌اید. شاید در ابتدا با خود بگویید که این موارد اغراق آمیز است، اما اخیرا در گزارشی، کلاهبرداری دراز مدتی از شرکت HP نمایان شده است.

اگر تا کنون برای خرید پرینتر مناسب اقدام و تحقیق کرده باشید. احتمالاً شاهد تفاوت قیمت میان برندهای مختلف پرینتر مانند HP، Sharp، Epson، Xerox و غیره شده باشید. در میان این برندهای مختلف، معمولاً پرینتر های شرکت HP از قیمت مناسبتری برخوردار هستند که اتفاقاً در کشور ما نیز مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرند.

حُقه HP در فروش کارتریج‌
اکنون در گزارشی جالب از رسانه techradar، تعداد 100 کارتریج جوهر از پرینترها مورد بررسی قرار گرفته که نتایج مورد توجهی از آن به دست آمده است. در این تحقیق مشخص شد که کارتریج سه رنگ HP 65 Tri-color، یکی از پرهزینه‌ترین کارتریج‌های دنیاست که به ازای هر لیتر از جوهر آن باید تقریباً 9,995 دلار پرداخت شود! اگرچه قیمت هر کارتریج از این مدل، تقریباً 20 دلار هزینه دارد، اما به نظر می‌رسد این مدل در طولانی مدت، هزینه‌های بسیار زیادی را روی دست کاربر می‌گذارد.




در تحلیل این گزارش مشخص شد که هر یک کارتریج از این مدل، دارای 2 میلی‌لیتر جوهر است که تقریباً برای چاپ 100 برگ کافی است. پس از یک محاسبه ساده، می‌توان گفت که برای چاپ 1000 برگ، شما تقریباً باید 200 دلار برای شارژ این کارتریج هزینه کنید.

اکنون برای مقایسه کارتریج Epson T850 با داشتن حدوداً 80 میلی‌لیتر جوهر و هزینه 71 دلار، قادر به چاپ تقریباً 850 برگ است. بنابر این شما برای چاپ حدوداً 1000 برگ با این کارتریج، تقریباً 85 دلار هزینه خواهید کرد که نسبت به 1000 دلار هزینه در مورد قبلی، بسیار بسیار کمتر است. همچنین در یک نمونه دیگر، چاپ 1000 برگ با کارتریج Brother LC75C، تقریباً 25.82 دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

در پاسخ به این سوال که چرا کارتریج HP 65 Tri-Colour پرهزینه‌تر است باید گفت که این موضوع مربوط به اقتصاد پرینترها می‌باشد. شرکت HP شاید دستگاه‌های پرینتر خود را با قیمتی کمتر از رقبا به فروش برساند، اما سودی که از فروش کارتریج‌های آن‌ها می‌کند، در طولانی مدت بسیار بیشتر از اختلاف قیمت دستگاه پرینتر با سایر رقبا خواهد بود.



برای نمونه، پرینترهای HP DeskJet 3755 یا HP Envy 5055 اقتصادی‌ترین موارد موجود در بازار هستند، اما با توجه به استفاده از کارتریج‌های گرانقیمت، در طولانی مدت هزینه‌های بسیاری را برای کاربر می‌تراشد.


جالب است بدانید پیشتر نیز شرکت HP به صورت رسمی اعلام کرده بود که قرار است تغییراتی را در دستگاه‌های پرینتر خود اعمال کند که کاربران امکان نصب کارتریج‌های برند دیگر را روی آنها نداشته باشند و در صورت قرار دادن کارتریجی با برندی غیر از برند HP، دستگاه پرینتر از کار خواهد افتاد.

همچنین اگر هنوز از کلاهبرداری HP مطمئن نشده‌اید، باید گفت که شنیده‌هایی وجود دارد که HP قرار است برای اجازه چاپ با دستگاه‌های این برند، حق اشتراک خریداری کنید! بدین صورت که پیش از پرینت فایل، پرینتر شما باید با اتصال به شبکه HP و بررسی اشتراک شما (برای آن نیز باید هزینه جداگانه پرداخت کنید)، اجازه پرینت را صادر خواهد کرد.

پیشنهاد راهکار
در نهایت باید گفت که اگرچه دنیای امروز در حال گذر از چاپ فیزیکی و کارایی پرینتر است، اما هنوز در بسیاری از اماکن به خصوص ادارات و سیستم آموزشی کشور از این موارد بهره می‌برند.

شاید بتوان به عنوان پیشنهاد برای کاهش هزینه‌ها، استفاده از پرینترهای برند دیگر که کارتریج ارزان‌تری دارند را در نظر گرفت. البته باید به این نکته نیز توجه داشت تنها توجه به قیمت کارتریج، نمی‌تواند بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کند، بلکه بهتر است هزینه‌های طولانی مدت مانند هزینه چاپ 1000 برگ با هر کارتریج را مد نظر قرار دهید.


همچنین استفاده از پرینترهای دارای مخزن جوهر نیز می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش هزینه‌های چاپ باشد. چرا که شارژ مخزن جوهر این پرینترها برای افرادی که استفاده زیادی از چاپگر دارند، هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.

نظر شما در مورد این رویه HP چیست؟ آیا استفاده از پرینترهای برند HP و سایر برندها هزینه یکسانی برای شما داشته است؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر