سازمان نظارت بر بازار کانادا از گوگل شکایت کرد
زومیت/ سازمان نظارت بر بازار کانادا با متهمکردن گوگل به اقدامات ضدرقابتی در بازار تبلیغات آنلاین، خواهان واگذاری پلتفرمهای تبلیغاتی این شرکت شد.
سازمان نظارت بر بازار کانادا با بهجریانانداختن اقدام حقوقی علیه شرکت آلفابت، مالک گوگل، این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت خود در بازار تبلیغات آنلاین متهم کرد. این نهاد ادعا میکند که گوگل از روشهای ناعادلانهای برای حفظ کنترل بر فناوری تبلیغات دیجیتال استفاده کرده است. شکایت نهاد ناظر کانادایی همسو با دیگر پروندههای ضدرقابتی در سراسر علیه غول فناوری قرار میگیرد.
بهگزارش بلومبرگ، سازمان نظارت بر بازار کانادا ادعا میکند که گوگل ابزارهای تبلیغاتی خود، شامل سرور تبلیغات DFP و بستر AdX را بهگونهای به هم مرتبط کرده است تا در حراجهای تبلیغاتی آنلاین مزیتی ناعادلانه بهدست آورد. این سازمان ادعا میکند این روش باعث برتری ابزارهای گوگل شده و به رقابت آسیب زده و به ضرر تبلیغدهندگان و ناشران بوده است.
سازمان نظارت بر بازار کانادا با ارائهی پروندهی خود به دیوان رقابت، سه درخواست اصلی زیر را مطرح کرد:
واگذاری ابزارهای DFP و AdX
جریمهی مالی معادل سه برابر سود حاصل از اقدامات گوگل یا ۳ درصد از درآمد ناخالص جهانی گوگل درصورت ممکننبودن تعیین سود دقیق
صدور حکم دادگاه برای توقف رفتارهای ضدرقابتی ادعاشده
دن تیلور، معاون بخش تبلیغات جهانی گوگل، در بیانیهای از عملکرد این شرکت دفاع و به وجود «رقابت شدید» در بازار تبلیغات اشاره کرد. او گفت که خریداران و فروشندگان تبلیغات گزینههای متعددی دارند و گوگل قصد دارد اتهامات واردهی نهاد نظارتی کانادا را در دادگاه رد کند.
شکایت سازمان نظارت بر بازار کانادا در حالی مطرح شده است که اخیراً وزارت دادگستری ایالات متحده و چندین ایالت پیشنهاد اعمال تغییرات اساسی بر گوگل، ازجمله احتمالاً فروش کروم، مرورگر وب این شرکت را مطرح کردهاند. تحقیقات مشابهی نیز در بریتانیا در حال انجام است.
ارزش بازار تقریبی ۲ هزار میلیارد دلاری شرکت آلفابت، مالک گوگل، بر اهمیت پروندههای ضدانحصاری علیه این شرکت میافزاید.