دقت خیره کننده ربات تنیس باز، مدالآور المپیک را به تحسین واداشت!
دیجی رو/ میوا هاریموتو (Miwa Harimoto)، ورزشکار برجسته و بازیکن حرفهای تنیس روی میز المپیکی، که افتخار کسب مدال نقره در رقابتهای المپیک را در کارنامه خود دارد، به تازگی در یک رویداد تخصصی در حوزه نیمهرساناها که در شهر توکیو برگزار شد، مهارتها و تواناییهای خود را در برابر یک ربات پیشرفته و بسیار هوشمند به نام FORPHEUS به بوته آزمایش گذاشت. این ربات فوقپیشرفته و مبتکرانه که حاصل تلاش و توسعه شرکت معتبر امرون (Omron Corporation) میباشد، توانست در نمایشگاه بینالمللی Semicon ژاپن، که در تاریخ 13 دسامبر (23 آذر) در محل برگزاری توکیو بیگ سایت (Tokyo Big Sight) برگزار گردید، به طرز چشمگیری توجهات بسیاری را به خود جلب نماید و به عنوان یکی از جاذبههای اصلی این رویداد مهم شناخته شود. با ما همراه باشید.
FORPHEUS، این ربات هوشمند و توانمند، در واقع نهمین نسل از سری رباتهای توسعهیافته توسط شرکت امرون محسوب میشود و در طول سالهای متمادی و با تلاش متخصصین این شرکت، به طور پیوسته و مداوم بهبود یافته و ارتقا پیدا کرده است. این روند بهبود و توسعه به حدی پیشرفت داشته است که حتی میوا هاریموتو، این بازیکن حرفهای و المپیکی، در طول یک رالی و تبادل توپ با این ربات، با دشواری و چالش جدی برای همگام شدن و حفظ ریتم بازی مواجه شد. بر اساس اظهارات رسمی شرکت امرون، نام این ربات، FORPHEUS، از ترکیب دو بخش “For” و نام قهرمان اسطورهای یونان باستان، اورفئوس (Orpheus)، که نمادی از خلاقیت و نوآوری انسانی به شمار میرود، گرفته شده است.
میوا هاریموتو، طبق اظهارات و گزارشهای متعدد حاضران و ناظران این رویداد، از سطح بالای تواناییها و مهارتهای تنیس روی میز FORPHEUS به شدت شگفتزده شده و تحت تأثیر قرار گرفت. او پس از اتمام این مسابقه و تجربه رویارویی با این ربات هوشمند، در مصاحبهای کوتاه گفت: «من حقیقتاً و از صمیم قلب شگفتزده شدم.»
او در ادامه صحبتهای خود افزود:
این ربات در طول بازی هیچگونه خطایی نداشت و با ثبات و پایداری بسیار بالا به بازی ادامه میداد. به همین دلیل، من فکر میکنم که این فناوری واقعاً باورنکردنی و شگفتانگیز است. من مجبور شدم تلاش زیادی انجام دهم و به سختی کار کنم، زیرا احساس میکردم که باید تمام ضربات ارسالی از سوی ربات را به درستی و به موقع برگردانم.
FORPHEUS، ربات تنیس روی میز هوشمند
FORPHEUS برای انجام وظایف خود و بازی تنیس روی میز، از یک سیستم پیچیده و پیشرفته شامل سه دوربین با کیفیت بالا و مجموعهای از حسگرهای دقیق استفاده میکند که در بالای میز تنیس قرار گرفتهاند. این سیستم و تجهیزات به ربات امکان میدهند تا موقعیت دقیق توپ و همچنین موقعیت حریف خود را به صورت کاملاً لحظهای و در هر آن از بازی تشخیص داده و به طور دقیق ردیابی کند.
با استفاده از دادهها و اطلاعات جمعآوری شده توسط این سیستم، «مغز» هوشمند و پردازنده قدرتمند ربات قادر است مسیر احتمالی حرکت توپ را با دقت بسیار بالا محاسبه نماید و سپس با هماهنگی کامل با بازوی مکانیکی خود، پاروی تنیس را به موقع و به شکل مناسب حرکت داده و توپ را دفع کند. این ربات همچنین از فناوری پیشرفته هوش مصنوعی مولد (AI) بهره میبرد که به آن اجازه میدهد تا با حریف انسانی خود مکالمه و تعامل داشته باشد.
بر اساس گزارشها و بازخوردهای دریافت شده از این رویداد، بهبودها و ارتقاهایی که توسط شرکت امرون در این ربات اعمال شده است، برای رباتی که هدف آن ایفای نقش یک مربی و تمرین دهنده است، نه صرفاً یک رقیب و چالشگر در سطح المپیک، بسیار موفقیتآمیز و مؤثر بوده است. این ربات حتی با گفتن عبارت «به نظر میرسد شما یک بازیکن با تجربه و ماهر تنیس روی میز هستید» از حریف خود، میوا هاریموتو، تعریف و تمجید کرد!
مسابقه بین این ربات هوشمند و میوا هاریموتو با سرعتی نسبتاً کم و آرام آغاز شد، اما به تدریج و با گذشت زمان، سرعت بازی به صورت پیوسته افزایش یافت تا هر دو شرکت کننده، یعنی ربات و بازیکن انسانی، به حداکثر توانایی و ظرفیت خود برای بازی دست پیدا کنند. در اغلب موارد و در طول بازی، FORPHEUS چیزی فراتر از یک حریف ساده برای هاریموتو بود و او را با چالشهای جدی مواجه میکرد. با این حال، این ربات در برگرداندن برخی از ضربات پرقدرت و فنی از سوی این بازیکن المپیکی با دشواریهایی روبرو شد.
بهبود و توسعه با هر نسل جدید
شرکتی که مسئولیت توسعه و ساخت FORPHEUS را بر عهده دارد، یعنی شرکت امرون، بیشتر به دلیل تولید محصولات مرتبط با حوزه سلامت و پزشکی، مانند انواع فشارسنجها و ترازوهای دیجیتال، در بین عموم مردم شناخته شده است. با این وجود، این شرکت همچنین طیف گستردهای از ماشینآلات صنعتی را نیز ارائه میدهد که به منظور کمک به خودکارسازی و بهبود خطوط تولید در صنایع مختلف طراحی و تولید میشوند.
به همین منظور و همچنین به عنوان یک استراتژی و ترفند بازاریابی مؤثر، شرکت امرون فرایند توسعه و ساخت ربات FORPHEUS را از سال 2012 میلادی آغاز کرد و برای اولین بار آن را در کشور چین، که به عنوان خاستگاه معنوی و مهد تنیس روی میز در جهان شناخته میشود، رونمایی و معرفی نمود. از آن زمان تاکنون، چندین تیم تخصصی و مجرب در پشت صحنه و در آزمایشگاههای این شرکت به طور مداوم در تلاش برای بهبود و ارتقاء تدریجی این ربات بودهاند.
این تلاشها و سرمایهگذاریها منجر به این شده است که هر یک یا دو سال، نسل جدیدی از این ربات با قابلیتها و ویژگیهای بهبود یافته به بازار عرضه شود. در آخرین نسخه از این ربات، قابلیت جدیدی اضافه شده است که به آن اجازه میدهد تا ضربات پیچشی را نیز به طور مؤثر و دقیق برگرداند.
هاریموتو همچنین در صحبتهای خود توصیه کرد که زدن ضربات با چرخش و پیچش بیشتر به ربات FORPHEUS کمک میکند تا به یک بازیکن قدرتمندتر و ماهرتر تبدیل شود. در آیندهای نزدیک، شرکت امرون بدون شک این پیشنهادات و نظرات ارزشمند را در جهت اصلاح و بهبود بیشتر نسخههای آتی FORPHEUS در نظر گرفته و آنها را به کار خواهد بست.
شاید، و فقط شاید، آنها حتی بتوانند ناتوانی و ضعف ظاهری این ربات در مقابله با ضربات بسیار قوی و پرقدرت از سوی بازیکنان انسانی را نیز به طور کامل برطرف نموده و آن را به یک بازیکن شکستناپذیر در ورزش تنیس روی میز تبدیل کنند.