برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جادوی سیاه؛ Valve و ادامه هایی که ساخته نشدند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
ديجياتو/ نمي دانيم براي نجات پي سي گيمينگ، Valve را دوست بداريم يا به واسطه فراموشي فرزندانش اين کمپاني را ملامت کنيم. اين که آيا آمريکايي ها راهي درست را پيش گرفته اند مبحثي جداست اما مسئله اينجاست که سياست هاي کنوني آن ها به معناي يک «به اميد ملاقات» طولاني است. کلماتي غمناک که شايد هيچگاه رنگ و بوي حقيقت به خود نگرفته و دست علاقه مندان به چندتا از مهمترين بازي هاي ويديويي را اصطلاحا «توي پوست گردو» بگذارند. «والو» ابتداي راهش به بزرگي بقيه کمپاني هاي بازيسازي نبود ولي همانند آن ها يا بيش از توسعه دهندگان معروف توانست صنعت گيمينگ را با تغييرات مواجه کند؛ شايد با الهام از اسم ساخته استوديوي محبوب Media Molecule و جايگزيني نام «سياره» با «شرکت»، کلمه Little Big Company بهترين لقب براي فعاليت هاي نزديک به يک دهه ابتدايي يا حتي کنوني والو باشد. چون با توجه به آخرين گزارشات، آن ها حدود 350 کارمند داشته و طبيعتا اين رقم نسبت به بقيه سازندگان بزرگ کم است. والو با پورتال و هف لايف از اهميت بخش قصه گويي که پيش از آن خيلي براي عناوين تيراندازي مهم نبودند گفت. ما قبلا با يک مقاله عظيم از مرحله هاي ساخت قسمت نخست «دووم» و تاثيراتش حرف زديم. عنواني که خيلي از بازيکن ها هم مي دانند صنعت بازي هاي ويديويي به پيش و بعد از عرضه اش خلاصه شده است. جان کارمک طي يکي از جلساتش با اعضاي ايد سافتور گفت اهميت داستان براي گيمينگ همانند فيلم هاي +18 بوده و حتي او ايده هاي اوليه داستاني دووم را دور ريخت تا ساخته آن ها از اين ديدگاه ساده باشد. با وجود اين که بعد از موفقيت هاي فراوان دووم خيلي ها همين روند را ادامه دادند ولي والو با هف لايف نشان داد ترکيب يک گيم پلي با داستاني جذاب هم طعم دلنشيني را به مخاطبين هديه مي دهد. اما قدرت آمريکايي ها تنها محدود به اين عناوين نيست. والو همان راهي که ايد سافتور براي محبوبيت بخش مولتي استارت زده بود را پيش گرفت و به واسطه بازي هاي کانتر استرايک، لفت 4 دد، تيم فورترس و آخرين ساخته آنلاينش که دوتا 2 است نه تنها موجب افزايش علاقه مندان به ساخته هاي اين سبک به خصوص روي پلتفرم رايانه هاي شخصي شد بلکه نقش مهمي را روي موفقيت eSport ايفا نمود. خب با تمام اين طرفداران والو چگونه سال هاست دست از ادامه بازي هاي معروفش کشيده و از معدن هاي طلايش استفاده نمي کند؟ از آن لحظه ها است که بايد استثنا قائل شويم و به آمريکايي ها بگوييم از اکتيويژن يا يوبيسافت ياد بگيريد؛ ما اين همه راه آمده ايم، حالا هيچگونه اطلاعاتي از قسمت هاي بعدي عناوين خود نمي دهيد؟ با مطلب پيش رو مي خواهيم به چرايي همين پرسش جواب داده و ببينيم والو براي چه ادامه ساخته هايش را معرفي نمي نمايد. ولي پيش از آن بياييد ابتدا طي بخش کوتاهي به شايعات به دست رسيده از شماره هاي سوم 4 تا از ساخته هاي اين کمپاني نگاهي بياندازيم. نخست پورتال 3 که دوست داشتني ترين عنوان ليست براي ما است. احتمالا مهمترين اطلاعات به دست آمده از ادامه اين بازي را بتوانيم به يکي از ويديوهاي هدست واقعيت مجازي HTC Vive مرتبط بدانيم. ثانيه 52 آن، زني به نمايش گذاشته شد که بي شباهت به شخصيت دو قسمت اوليه پورتال نبود. جدا از اين آن ها سال 2013 نام تجاري پورتال 3 را ثبت نمودند که شايد خيلي مهم نباشد[۱] ولي همچنان مي توانيم به آن اعتنا نماييم. البته پايان پورتال 2 هم خودش حکم يک Cliffhanger [اتفاقي که عطش مخاطب را براي تماشاي قسمت بعد افزايش مي دهد] داشت و طبيعتا بايد ادامه اين داستان را ببينيم اما آمريکايي ها قبلا با هف لايف نشان دادند که اصلا به اين مسئله اهميت نمي دهند. از پورتال 3 که بگذريم به تيم فورترس 3 مي رسيم. عنواني که قسمت دومش 2007 عرضه شد و با پشتيباني استثنايي توسعه دهنده اش موفقيت هايش تمامي ندارند. بگذاريد خيالتان را همينجا راحت کنيم، با وجود اين که نزديک به 10 سال از عرضه تيم فورترس 2 گذشته و طي آن شاهد بازي هاي آنلاين زيادي همانند عناوين الهام گرفته از همين ساخته والو بوديم اما بازي همچنان مخاطبينش را از دست نداده است. ولي خب، چون والو حالا يک رقيب قدرتمند به نام Overwatch را رو به رويش مي بيند مي توانيم 0.01 درصد به خودمان اميدواري بدهيم که تا n سال آتي تيم فورترس 3 را ببينيم. بدبين نباشيد، همچنان شانس داريم. اما هف لايف 3 که احتمالا بازيکن ها هم مي دانند هيچگاه رويش را نخواهند ديد. کلمات Half Life 3 Confirmed [هف لايف 3 تاييد شد] بيش از آن که طرفدارها را به وجد بياورند، حالا يکي از کليشه اي ترين جوک هاي فضاي مجازي هستند. کافيست هنگام پخش رويدادي مهم به وب سايت Twitch يا يوتوب برويد تا متوجه شويد که بازيکن هاي زيادي به شوخي از اين جمله براي کامنت هايشان استفاده مي کنند. امسال دهمين تولد سال آخرين قسمت اين سري را جشن مي گيريم و با وجود وعده توسعه Half Life: Episode 3 از سوي والو ولي آمريکايي ها اطلاعاتي از آن با علاقه مندان به اشتراک نگذاشته اند. شليک نهايي هم با گزارشي که توسط مجله معروف گيم اينفورمر به دست رسيد، پرتاب شد. با توجه به اين مقاله، يکي از کارکنان والو گفته بود که هف لايف 3 هيچوقت مرحله توسعه جدي را به چشم نديد. جالب اينجاست بدانيد گزارشات نشان مي دهند که والو قبلا ايده گسترش دنياي هف لايف با بازي هايي تحت عنوان همين فرنچايز ولي با مکانيزم هاي متفاوت گيم پلي را داده بود ولي آن ها هم به سرانجام نرسيدند. و نهايت لفت 4 دد 3؛ راستش را بخواهيد از سال ها پيش شايعات زيادي پيرامونش شنيده مي شد و اتفاقا شانس ساختش بيش از بقيه بازي هاي ليست است. بنابراين خلاف عناوين بالا، اميدتان را براي اين يکي زنده نگه داريد. فرضيه 1: تلخي يک پايان … هضم اين فرضيه خيلي ساده است. پس از انتظارات فراوان، عنواني که دوست داريد عرضه مي شود ولي نتيجه نهايي اصلا به خواسته هاي شما نزديک نيست. چه احساسي خواهيد داشت؟ از اين که طعم شيرين شکيبايي به تلخي رو آورده حرف مي زنيم. براي چه راهي طولاني برويم. خيلي از بازيکن ها شخصيت Duke Nukem و شيطنت هاي تمام ناشدني اش را مي شناسند. براي کساني که نمي دانند، از قسمتِ سومِ ساخته 3D Realms به عنوان يکي از بهترين کلون هاي «دووم» ياد مي کنند و توسعه دهنده با الهام از اين بازي انقلابي توانست يکي از به يادماندني ترين ماجراجويي هاي صنعت بازي هاي ويديويي را رقم بزند. بعد از موفقيت هاي Duke Nukem 3D، آن ها از ادامه بازي رونمايي کردند اما با وجود توسعه لاک پشت وار Duke Nukem Forever علاقه مندان مجبور شدند تا 14 سال دست به ماوس روزها را بگذارند. حالا نتيجه نهايي چگونه بود؟ عنواني که بزرگترين دستاوردش کسب بيشترين 0 از سوي منتقدان است. از Duke Nukem Forever اسم نبرديم تا بگوييم قسمت هاي سوم بعضي از ساخته هاي آمريکايي ها هم به اين سندرم خوش آمد مي گويند. وضعيت توسعه دهندگان اين عناوين متفاوت بوده و اصلا نبايد آن ها را مقايسه نمود. به والو لقب «پيکسار صنعت بازي هاي ويديويي» [البته با ناديده گرفتن سري Cars از اين کمپاني انيميشن سازي] را داده اند. والو قديم، قرباني موفقيت هاي والو جديد شده است. آمريکايي ها نمي خواهند امپراطوري خود را با ساخت ادامه ها از دست بدهند. آيا اين شرکت با پروژه هاي گيمينگ بعدي اش شکست مي خورد؟ شايد اما احتمالش خيلي کم است. پس با اين صحبت ها مي خواستيم چه چيزي را ثابت کنيم؟ نکته اينجاست اگر Duke Nukem Forever هيچگاه وجود نداشت و بازيکن ها با خاطرات قسمت هاي قبلي زندگي خود را مي گذراندند، طبيعتا وضعيت بهتري را شاهد بوديم. خب حالا از اين قضيه پلي به هف لايف 3 بزنيد. هايپ و انتظارات پشت اين عنوان معروف والو خيلي خيلي زياد است. به گونه اي که نه فقط بيش از تمام بازي هاي ويديويي، بلکه اصلا منطقي نيست. البته براي ادامه عنواني که تمام قسمت هايش به نوعي انقلاب به پا نمودند، اين داستان ها طبيعي بوده و بايد هم انتظارات بالا باشد. آمريکايي ها از اين مي ترسند که نتوانند به توقعات طرفداران جواب بدهند و به واسطه همين مسئله دست به ريسک نمي زنند. همچنين خيلي از توسعه دهندگان اصلي هف لايف از والو رفته و آن اعضاي قديمي که حجم زيادي از موفقيت هاي بازي روي دوش آن ها بود را نميبينيم. بنابراين هف لايف ادامه نمي يابد. حالا نه فقط هف لايف، بلکه با بعضي از ساخته هاي آمريکايي ها اين فرضيه ممکن است. پورتال، تيم فورترس و لفت 4 دد همگي عناويني عالي هستند. براي قسمت بعد، اين «عالي» فقط جايش را به «خيلي خوب» بدهد معلوم نيست واکنش بازيکن ها چگونه خواهد بود. البته ترس والو تنها يک روي اين فرضيه است. شايد آمريکايي ها واقعا نمي خواهند وقت خود را با ادامه بازي ها بگذارنند و تصميم گرفته اند انرژي شان را صرف استيم، پشتيباني از عناوين آنلاين و تکنولوژي واقعيت مجازي کنند. بالا از مقاله گيم اينفورمر حرف زديم. يکي از اينسايدرهاي ناشناس والو طي مصاحبه اي به اين مجله گفته بود هف لايف 3 هيچگاه پايش را از مرحله اوليه پيش نگذاشته است. چون جديت بين پروسه ساخت اين عنوان ديده نمي شد و تمام دفعات، تيم توسعه دهنده به بن بست مي خورد. البته نمي توانيم تمام اين مشکلات را به گيب نويل، رياست والو، يا سياست هاي اين کمپاني مرتبط بدانيم. والو اصطلاحا يک شرکت Flat Structure است. يعني از ديدگاه قدرت، فاصله طبقاتي بين کارکنان خيلي کم بوده و آن ها روي پروژه هايي که دوست دارند فعاليت مي کنند. اتفاقا خود اين اينسايدر اذعان داشته که طي دفعات گوناگون آن ها ساخت ادامه هف لايف را استارت زدند اما نتيجه مطلوب به دست نيامد. پس تا وقتي که خود اعضا تمايلي براي ساخت ادامه نداشته و استيم، پشتيباني از عناوين آنلاين يا واقعيت مجازي را ارجحيت بدهند نبايد حالا حالاها چشم اميد به قسمت هاي بعدي بازي هاي هف لايف، پورتال و لفت 4 دد ببنديم و ممکن است هيچوقت آن ها را نبينيم. فرضيه 2: ايده هست، ولي کم اين حجم از نا اميدي بي سابقه است. بياييد چشم ها را بشوريم، متفاوت ببينيم. شايد والو همانگونه که گيب نويل گفته حواسش به خواسته هاي بازيکن ها هست و مي داند آن ها چه مي خواهند. فرضيه 2 دقيقا ادامه فرضيه ابتدايي بوده و احتياجي نيست خيلي پيرامونش حرف بزنيم. همان جايي که گفتيم به واسطه مسئله هاي بالا، والو فرزندانش را فراموش نموده است. احتمالا اين حرف ها اشتباه باشند. چون ممکن است همچنان يک تيم از والو وقتش را روي ايده ادامه هاي عناوين معروف اين کمپاني گذاشته و آن ها مي خواهند هنگامي که به مرحله مهمي رسيدند از بازي ها رونمايي کنند تا نه تنها سياست هاي مرتبط با برنامه هايشان را چندين قدم جلو ببرند، بلکه به يکي از بزرگترين آرزوهاي بازيکن ها رنگ واقعيت ببخشند. حالا اين که کي عناوين معرفي شوند مشخص نيست. شايد صحبت هاي هفته گذشته گيب نويل که گفته بود جدا از عناوين واقعيت مجازي، آن ها پس از مدت ها يک عنوان با بخش سينگل و داستاني براي امسال دارند اشاره به يکي از همين عناوين داشته باشد. يا احتمالا هم والو تصميم گرفته به ساخت IP متفاوتي روي بياورد. بعيد است آمريکايي ها معادن طلاي خود را متروک بگذارند. بنابراين نا اميد نمي شويم و به فعاليتي که قبلا پيش گرفتيم ادامه مي دهيم؛ دست به ماوس براي قسمت هاي سوم اين کمپاني روزها را مي گذرانيم. فرضيه 3: يک فرصت مناسب، شايد جادويي با نام Virtual Reality اچ تي سي براي ساخت HTC Vive از والو کمک گرفت و آمريکايي ها از مهمترين ستون هاي اين هدست هستند. شايد تعجب کنيد ولي ساخت قسمت سوم بازي هاي والو مي تواند به نوعي يک حرکت رو به عقب براي آن ها باشد. چه بخواهيم چه نخواهيم وضعيت عوض شده و خود گيب نويل هم پيرامونش صحبت نموده است. والو روزگاري تنها يک سازنده بازي هاي ويديويي بود ولي اين کمپاني حالا بزرگترين پلتفرم آنلاين پي سي را داشته و با فعاليت هاي فراوانش براي واقعيت مجازي [نيمي از اعضايش به اين بخش روي آورده اند] نشان داده آينده صنعت سرگرمي را با آن مي بيند. خب حالا جايگاه بازي هايي همانند هف لايف 3 چيست؟ اصلا با شاهکاري فراموش نشدني رو به رو شديم، ساخت اين عناوين با تکنولوژي هايي که قبلا جواب خود را پس داده اند چه نقش مهمي را روي سياست هاي والو ايفا مي کند؟ آمريکايي ها هميشه سعي نموده اند تا پيش رو باشند. خيلي ها عناوين اين کمپاني را با المان هايشان مي شناسند ولي با نگاه به کارنامه والو متوجه مي شويم بازي هاي آن ها به يک هدف مشترک هم ختم مي شدند. اين عناوين از پايه هاي محبوبيت استيم هستند؛ برنامه بلند مدت والو براي رايانه هاي شخصي که توانست اين پلتفرم را نجات دهد. ساده بگوييم، آمريکايي ها با اين عناوين فقط صنعت گيمينگ را دگرگون نکردند و طعم شيرين موفقيت را نچشيدند. بلکه با آن ها چندين قدم به اهداف و سياست هاي خود نزديک شدند. به زمان کنوني بازگرديم. همانگونه که گفتيم، والو حالا توجهش را روي واقعيت مجازي و استيم گذاشته است. استيم که همين الانشم بين بازيکن ها محبوب بوده و روز به روز شاهد افزايش کاربرهايش هستيم. بنابراين تنها يک انتخاب باقي مي ماند؛ Virtual Reality يا واقعيت مجازي که ابتداي راهش است. گيب نويل هميشه گفته که آن ها دوست دارند تکنولوژي ها را به چالش بکشند. همان هدفي که آمريکايي ها با هف لايف 2 و گرافيک استثنايي اش توانستند به آن دست يابند. خب با توجه به اين که والو هزينه زيادي را صرف تحقيقات پيرامون واقعيت مجازي نموده و به آينده اش چشم اميد بسته است، بنابراين حالا وقتش شده تا از ادامه عناوين مجبوبش کمک گرفته و پتانسيل هاي واقعي اين تکنولوژي را به مخاطبين نشان دهد. چون واقعيت مجازي همچنان به پختگي نرسيده و به واسطه همين مسئله و ديد نامطمئن بازيکن ها [بزرگترين جامعه استفاده کننده از VR] به آن، شايد علاقه مندان به صنعت گيمينگ همانند کينکت يا 3D فراموشش کنند. اين فرضيه احتمالش بيش از بقيه است و چون والو هم اکنون روي بازي هايي براي هدست هاي واقعيت مجازي فعاليت مي نمايد، بنابراين مي توانيم به خودمان اميدواري دهيم که بعضي از اين عناوين ادامه ساخته هاي معروف والو هستند. البته با وجود تمام اين حرف هايي که زديم، شايد صحبت هاي خود گيب نويل درست باشند و اصلا احتياجي به گفتن اين همه داستان نبود؛ اعضاي والو واقعا نمي توانند تا «شماره سه» بشمارند. 1 – به عنوان نمونه Rockstar را ببينيد؛ وقتي حوصله ندارد نام تجاري Agent را تمديد مي کند. مطالب جذاب، داغ و آموزشي فناوري اطلاعات در کانال تلگرامي «آي تي»