زومجي/ براساس گزارشي که بهتازگي منتشر شده، پربازديدترين ويديوهاي يوتيوب گيمينگ مرتبط با تقلب در بازيها هستند و به کلاهبرداري از کاربران يا دزدي اطلاعات آنها ميپردازند.
يوتيوب از ماهها پيش تلاش کرده تا با کانال اختصاصي مربوط به بازيهاي ويديويي خود که با نام يوتيوب گيمينگ شناخته ميشود، به رقيب قدرتمندتري براي پلتفرم استريم توييچ تبديل شود. اما براساس تازهترين گزارشهاي منتشر شده، بهنظر ميرسد که YouTube Gaming با مشکلي جدي از سوي کلاهبرداران، سازندگان کدهاي تقلب در بازيها و همچنين رباتها مواجه شده است.
در ماه ژانويه، هر هفت ويديوي پربازديد کانال يوتيوب گيمينگ، شامل تبليغاتي بودند که به نحوه تقلب کردن در بازيها اشاره ميکردند. اين ويديوها بينندگان خود را به وبسايتهاي نامعتبري که در همين زمينه فعاليت ميکنند هدايت کردهاند. اين موضوع در ماه جاري ميلادي يعني فوريه هم ادامه پيدا کرده است؛ پنج تا از هفت ويديوي پربازديد کانالهاي يوتيوب گيمينگ در هفته گذشته به تبليغات تقلب در بازيها مربوط ميشدند. براي مثال در زمان نوشتن اين مقاله، ويديويي که روي آن صداي يک پسر نوجوان شنيده ميشود و روشي براي افزايش پول در بازي GTA V را توضيح ميدهد، ۱۱۰۰۰ بيننده همزمان دارد. در اين ويديو به بازيکنها گفته ميشود که با استفاده از يک ايراد فني در سرورهاي راکاستار ميتوانند هر مقدار پولي که ميخواهند را در بازي بهدست آورند.
در اين ويديو از بازيکنهاي GTA 5 خواسته شده تا به يک وبسايت به اسم Perfect Glitches بروند و گيمرتگ خود را به همراه مقدار پولي که ميخواهند (حداکثر ۱۰ ميليارد دلار در هر روز!) وارد کنند و سپس روي دکمه Generate بزنند. اما قبل از اين کار، آنها براي اينکه ثابت کنند ربات نيستند بايد اطلاعات شخصي خود را در دو وبسايت ديگر به ثبت برسانند.
نکته جالب اين است که در چتباکس کنار اين ويديو پيامهاي اعتراضآميز از سوي کاربران ديده ميشوند. فردي اعلام کرده که هنوز پولي را در بازي دريافت نکرده است؛ همچنين شخص ديگري گفته که تمام مراحل را انجام داده اما هنوز تغييري مشاهده نکرده است. اين استريم زنده که معمولاً جزو پربازديدترين ويديوهاي يوتيوب گيمينگ است، در هفته گذشته بيش از ۲۱ ساعت بهصورت زنده پخش شد و آمار بازديد خود را به ۱.۱ ميليون رساند.
اکانتي که اين ويديو را به نمايش گذاشته Queen PSH نام دارد که از سال ۲۰۱۶ فعاليت ميکند و معمولاً چنين ويديوهايي را به اشتراک ميگذارد. آلن زاک، مدير بخش امنيت اطلاعات در موسسه ZeroFox درباره مشاهده چنين ويديوهايي به کاربران هشدار داده و اعلام کرده است که وارد کردن اطلاعات شخصي مثل آدرس يا شماره کارت اعتباري در وبسايتهاي ناشناس ميتواند خطرات زيادي به همراه داشته باشد. در بيشتر مواقع اين وبسايتها اقدام به فروش اطلاعات شخصي کاربران مي کنند و گاهي هم با وعده دادن کد تقلب يا پول در بازيها، يک بدافزار را در کامپيوتر افراد دانلود کرده و به جاسوسي يا ساير کارهاي غيرقانوني ميپردازند. آلن با بررسي وبسايتي که Queen PSH به آن لينک داده بود، متوجه شد که اين وبسايت به يک شبکه ۱۸ تايي از سايتهاي ديگر مرتبط است که عموما با موضوع تقلب در بازيها يا پخش ويديوهاي غيراخلاقي فعاليت ميکنند.
در حالي که طي يکي دو ماه گذشته بسياري از کانالهاي تبليغکننده تقلب در بازيها ناپديد شدهاند، اما هنوز هم تعداد زيادي از کاربران قديمي يوتيوب گيمينگ اقدام به انتشار چنين محتواهايي ميکنند. براي مثال يکي از همين کانالها گربهاي را در يک کلاه روسي نشان ميدهد که به تبليغ افزايش پول در بازي ميپردازد. در قسمت بالا و سمت چپ اين ويديو شخصيت استيچ از انيميشن Lilo and Stitch در حال رقصيدن است. اين ويديو که در زمان نوشتن اين مقاله حدود ۱۰ هزار کاربر مشغول تماشاي آن بودند، بينندگان خود را به انجام يک بازي شوتر به اسم Standoff 2 تشويق ميکرد.
البته بعيد بهنظر ميرسد که اين ميزان بازديدهاي عجيب و غريب مربوط به کاربران واقعي باشند. اکثر اين کانالها سعي ميکنند تا با استفاده از رباتهاي جذب ترافيک، بازديد خود را افزايش دهند و از اين طريق در قسمت ويديوهاي برتر YouTube Gaming ديده شوند.
طبق اعلام موسسه آماري Stream Hatchet، متوسط ميزان بازديد پنج ويديوي برتر با موضوع تقلب در بازيها طي هفته گذشته برابر با ۱۱۶۰۰ بود که وقتي اين ميزان را با تعداد افرادي که در گفتگوها از طريق چتباکس شرکت ميکنند يا تعداد فالوورهاي جديد اين کانالها مقايسه ميکنيم، احتمال اينکه درصد بالايي از بازديد آنها را رباتها تشکيل دهند، بسيار زياد است. براي نمونه يکي از ويديوهايي که به تبليغ شيوه تقلب در بازي Escape From Tarkov ميپردازد، در زمان نگارش اين مقاله ۱۱۶۱۵ بيننده همزمان داشت، در حالي که فقط ۱۴۴۰ نفر اين کانال را دنبال ميکردند. همچنين يک ويديو ديگر که تقلب در نسخه موبايل بازي PUBG را آموزش ميداد ۹۳۶۰ بيننده داشت، ولي تعداد مشترکان آن فقط ۱۶۰۰ نفر بودند.
حتي بعضي از کانالها سعي ميکنند تا از روشهاي ديگر براي بالا بردن تعداد بازديدها که در نهايت منجر به افزايش محبوبيت آنها ميشود استفاده کنند. يکي از اين کانالها که به تبليغ پول رايگان در بازي Roblox ميپردازد، از افراد ميخواهد که کانال را دنبال کرده و علاوه بر لايک کردن استريم، به مدت يک هفته بهطور مداوم در آن حضور داشته باشند تا بتوانند پول رايگان خود را دريافت کنند.
وجود چنين مشکلاتي در يوتيوب گيمينگ ميتواند ساير اقدامات مثبت اين پلتفرم را به حاشيه ببرد. طي سال گذشته، يوتيوب تعدادي از استريمرها و کانالهاي مهم توييچ را تصاحب کرده است که شامل بازيهاي پرطرفدار اکتيويژن بليزارد مثل Call of Duty ،Overwatch و Hearthstone ميشوند. در حالي که يوتيوب گيمينگ تلاش ميکند تا هر روز کيفيت محتواي خود را افزايش دهد، از نظر تعداد ساعتهاي بازديد نيز به آمار خوبي دست پيدا کرده است. توييچ در ماه گذشته ۸۴۲.۵ ميليون ساعت بازديد داشت، در حالي که يوتيوب گيمينگ ۳۵۸.۳ ميليون ساعت را به ثبت رساند. اين آمار نسبت به ۲۸۷.۴ ميليون ساعت در سال گذشته پيشرفت قابل توجهي را براي يوتيوب نشان ميدهد.
طبق گزارشهايي که Stream Hatchet و Arsenal.gg ارائه کردهاند، حداقل بخشي از آمار بازديد ساعتي يوتيوب گيمينگ مربوط به کانالهاي تبليغکننده تقلب يا پول رايگان در بازيها است. براساس اعلام اين سازمانها، چيزي بين ۳۹.۸ تا ۴۷.۴ ميليون ساعت از بازديدهاي يوتيوب گيمينگ در ماه ژانويه مربوط به ۷ کانال پربازديد هستند که اقدام به تبليغ سرويسها و نرمافزارهاي غيرقانوني در بازيهاي آنلاين ميکنند.
يوتيوب سالهاست که با موضوع تقلب در بازيها و افرادي که از اين طريق اقدام به کلاهبرداري ميکنند، دست و پنجه نرم ميکند. در سال ۲۰۱۸ ويديوهايي که به تبليغ پول رايگان در بازي Fortnite ميپرداختند در سراسر يوتيوب پخش شده بودند. در آن زمان ZeroFox گزارشي را منتشر کرد که نشان ميداد بيش از ۱۳۹۰ ويديو که مجموعه بازديد آنها به بيشتر از چند ميليون ميرسيد، در يوتيوب منتشر شدند و از کاربران خواستند تا در ازاي وارد کردن اطلاعات شخصي خودشان، پول رايگان در بازي فورتنايت دريافت کنند.
شيوع ويديوهاي مرتبط با تقلب در بازيها در کانالهاي يوتيوب گيمينگ يادآور جنگ سنگيني است که بين پلتفرمهاي استريم ويديوهاي بازي مانند توييچ، يوتيوب گيمينگ، ميکسر و فيسبوک گيمينگ وجود دارد. اگرچه پلتفرم توييچ هم با مشکلات مربوط به خودش مواجه است، اما حداقل پربازديدترين ويديوهاي آن شامل تبليغات يا تقلب در بازيها نميشوند. بهنظر ميرسد يوتيوب گيمينگ هنوز راه درازي براي رسيدن به توييچ و غلبه بر اين پلتفرم محبوب در پيش داشته باشد.
بازار