ديجياتو/ با افزايش تعداد بيماران مبتلا به ويروس کرونا و اعلام وضعيت اضطراري در برخي شهرهاي آمريکا، خريد ماسک در اين کشور رشد بي سابقهاي داشته است. در اين شرايط تعدادي از فروشندگان آمازون قيمت اجناس خود را به شدت افزايش داده اند که با واکنش اين کمپاني مواجه شده است.
سودجويي عدهاي از شرايط اضطراري، براي ما ايرانيان پديدهاي آشناست ولي اين نوع سودجويي به ايران محدود نمي شود و عواقب آن گريبان آمازون را هم گرفته است. برخي فروشندگان در بزرگترين خردهفروشي جهان، با سوءاستفاده از نگراني مردم از شيوع ويروس کرونا، قيمت ماسک صورت را تا ۴ برابر افزايش دادند. افزايش قيمت ماسک به مدلهاي عادي محدود نمي شود؛ براي مثال بسته ۲۰ عددي ماسک N95 که کارايي بالاتري دارد، تا چند روز قبل ۱۵ دلار قيمت داشت حالا اما کاربران براي خريد آن بايد ۶۰ دلار بپردازند.
اين رفتار از سوي آمازون بي پاسخ نمانده و به فروشندگان هشدار داده که بر اساس قانون «قيمتگذاري منصفانه» حق افزايش بي رويه بهاي کالاهاي خود را ندارد. بر اساس اين دستورالعمل عرضه کنندگان در اين سايت نبايد بهاي کالاها را نسبت به روزهاي گذشته به شکل غير قابل قبولي افزايش داده و به اعتماد مشتريان لطمه بزنند. اين سايت به هشدار اکتفا نکرده و حذف ماسک و ديگر اقلام بهداشتي با قيمت هاي گزاف را نيز در دستور کار قرار داده است.
آمازون همچنين به خاطر نگراني از تاثير مخرب کرونا روي حراجي «پرايم دي» ايميلهايي را براي شرکاي خود در چين ارسال کرده و از آنها خواسته وضعيت خطوط توليد خود را تشريح کنند. پرايم دي حراجي ويژه اي است که حدود پنج ماه ديگر طي ۴۸ ساعت برگزار شده و ساليانه سود هنگفتي را عايد آمازون مي کند.
مساله افزايش قيمت اجناس بهداشتي چين و ايتاليا را به عنوان دو کانون اصلي شيوع ويروس کرونا را نيز درگير کرده است. رويترز مي گويد مقامات پکن در روزهاي اخير صدها شکايت از افزايش بهاي ماسک دريافت کردهاند و ايتاليايي ها نيز پروندهاي را بررسي گرانفروشي در اين زمينه تشکيل دادهاند.
بازار