ديجياتو/ توييچ، يوتيوب و رديت حسابهاي کاربري ترامپ و هزاران طرفدارش را مسدود کردند
وبسايتها و شبکههاي احتماعي رديت، توييچ و يوتيوب طي روز گذشته حسابهاي کاربري تعداد زيادي از گروههاي حامي ترامپ و تندروهاي راستگراي آمريکايي، و البته خود دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را راستاي اهداف در نظر گرفته شده خود جهت مبارزه با نفرت پراکني مسدود کردند.
رديت تا اين لحظه بيش از ۲۰۰۰ دسته مختلف را به خاطر قانون شکني، نفرت پراکني، توهين و تحقير و بسياري موارد ديگر مسدود کرده است؛ از جمله سابرديت The Donald که بيشتر از ۷۹۰ هزار دنبال کننده داشت.
توييچ، پلتفرم استريم بازيهاي ويديويي متعلق به کمپاني آمازون هم حساب کاربري رسمي دونالد ترامپ در اين پلتفرم را به خاطر محتواي تنفرآميز و نقض قوانين سايت به طور موقت مسدود کرد. توييچ اين موضوع را غير قابل تحمل دانسته و از جمله موارد نفرت پراکني اتفاق افتاده از سوي ترامپ به کمپين انتخاباتي او در سال ۲۰۱۶ و سخنراني اخيرش در اوکلاهاما با محوريت نژادپرستي عليه مکزيکيها اشاره ميکند.
علاوه بر اين طي روز گذشته يوتيوب هم تعداد زيادي از کانالهاي مرتبط با خود برتربيني نژاد سفيد را مسدود کرد. سخنگوي اين پلتفرم در رابطه با اين اتفاق توضيح ميدهد: «ما قوانين سفت و سختي در رابطه با نفرت پراکني در يوتيوب داريم و در همين راستا به صورت مداوم کانالهاي قانون شکن را به صورت موقتي يا هميشگي مسدود ميکنيم».
مديران يوتيوب مدعي هستند: «بعد از بهروزرساني دستورالعملها براي شناسايي و مقابله بهتر با محتواي خود برتربيني نژاد سفيد، نرخ حذف ويديوها پنج برابر شد و بيشتر از ۲۵ هزار کانال يوتيوبي به خاطر زير پا گذاشتن قوانين ما در مورد نفرت پراکني مسدود شدند».
اين در حالي است که فيسبوک و زيرمجموعهاش اينستاگرام، در اين زمينه تا حدودي کم کار به شمار ميآيند. طوري که بسياري از برندهاي مختلف جهان اعلام کردهاند تبليغات در پلتفرمهاي ياد شده را به خاطر عدم واکنش فيسبوک و اينستاگرام نسبت به نفرت پراکني متوقف خواهند کرد.
به عنوان مثال هنگامي که ترامپ تظاهراتهاي صورت گرفته ناشي از مرگ جوج فلويد را محکوم کرد و معترضان را اراذل و اوباش خواند و همچنين دستور به واکنش نظامي داد، فيسبوک هيچ اقدامي عليه رئيس جمهور امريکا صورت نداد، در حالي که در همين حين توييتر اين دست از پستهاي او را با برچسب «تشويق به خشونت» محدود کرد.
تا اين لحظه برندهاي متعددي از جمله نورث فيس، ورايزن، يونيليور، کوکا کولا، استارباکس، آديداس، کلوروکس، دياجئو، کناگرا، پپسي و بسياري موارد ديگر ضمن تحريم فيسبوک، تمام تبليغات خود تحت اين پلتفرم را متوقف کردهاند. در پاسخ به اين اقدام تيم تحت هدايت مارک زاکربرگ قوانيني جديد در راستاي مقابله با اخبار جعلي و نفرت پراکني وضع کرد، اما تاکنون هيچ تغييري در عملکرد آنها ديده نشده.
در حالي که پاندمي ويروس کرونا مردم جهان را درگير کرده، تظاهراتهايي در گوشه و کنار دنيا عليه نابرابري صورت ميگيرد، و انتخابات رياست جمهوري آمريکا هم نزديک است، کمپانيهاي فعال در حوزه اينترنت و شبکههاي اجتماعي با رويکردي سختگيرانهتر از هميشه به مبارزه با محتواي گمراهکننده و گفتمان نفرتانگيز ميپردازند.
بازار