logo
جذاب ترین هابرگزیده
موبایل و بازی

انجمن واردکنندگان موبایل: به دنبال بازگرداندن آرامش به بازار هستیم

منبع
مهر
بروزرسانی
انجمن واردکنندگان موبایل: به دنبال بازگرداندن آرامش به بازار هستیم

مهر/ دبير انجمن واردکنندگان موبايل گفت: گشايش مستمر و پايدار در زمينه‌ تخصيص ارز براي واردات موبايل و اصلاح قانون سقف و سابقه از جمله مواردي است که اگر به نتيجه برسد، ثبت سفارهاش‌هاي تلفن همراه آغاز و نياز بازار تامين خواهد شد.

بازار تلفن همراه همچون بسياري از کالاهاي وارداتي ديگر وابستگي مستقيمي به قيمت ارز دارد. حالا ارز وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده و چيزي حدود ۲۰ درصد نسبت به ۳ هفته گذشته افزايش داشته است. از سويي قيمت جهاني موبايل به دليل افزايش قيمت چيپ ست با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدي روبرو شده است. به اين عوامل، اختلال ۴۵ روزه در تخصيص ارز براي واردات موبايل به کشور را نيز اضافه کنيد تا دليل نوسان در بازار موبايل را بيابيد.

امير اسحاقي دبير انجمن واردکنندگان موبايل در اين باره توضيح داد: طي ۴۵ روز گذشته تخصيص ارزي به منظور واردات موبايل به شرکت ها داده نشده است. اين اتفاق باعث کاهش موجودي شرکت‌ها و ناتواني آن‌ها در تامين نياز بازار شده است. عدم تخصيص ارز و ناتواني در تامين موبايل در روزهايي رخ داد که با تقاضاي مضاعف از سوي بازار به دليل بازگشايي مدارس روبرو شديم و اين اتفاق باعث برهم خوردن تعادل بين عرضه و تقاضا و ايجاد شوک قيمتي در بازار شد.

وي بر لزوم ايجاد تعادل در بازار تاکيد کرد و گفت: امروز بيش از ۳۵۰ شرکت مجوز واردات رسمي موبايل را دريافت کرده اند که از اين ميان ۱۷۰ شرکت از ابتداي سال ۹۹ تا کنون موفق به واردات تلفن همراه به کشور شده اند. طبق آمارهاي ارائه شده توسط سامانه همتا، در نيمه اول سال جاري (از فروردين تا شهريورماه ۹۹) تعداد ۶ و نيم ميليون دستگاه موبايل در کشور ثبت رجيستري شده است که ۵۰۰ هزار دستگاه آن از طريق رويه مسافري ثبت شده که عمدتا مربوط به برند آمريکايي آيفون بوده که به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

کاهش ۲۰ برابري ثبت سفارش نسبت به تيرماه

وي ادامه داد: بر اساس آمارهاي دريافتي حدود ۱ و نيم ميليون دستگاه موبايل فعال نشده در کشور موجود است که از اين ميزان چيزي حدود ۶۰۰ هزارتاي آن گوشي هاي فيچرفون (دکمه‌اي) است و ۹۰۰ هزار دستگاه ديگر موبايل هاي هوشمند هستند که اين تعداد گوشي در سطح خرده فروشي و فروشگاه ها موجود است. اين در حالي است که تجربه نشان داده موجودي پشتيبان مورد نياز که باعث ايجاد اطمينان خاطر در بازار شود، بايد ۳ و نيم ميليون دستگاه باشد.

اسحاقي با اشاره به بار رواني که ترس از کمبود کالا در بازار ايجاد کرده است، يادآور شد: بارها گفته ايم که اشباع کالايي که تقاضاي بالايي دارد باعث رقابت در سطح توزيع مي‌شود. به اين ترتيب با ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا شاهد تعديل قيمت‌ها در سطح عرضه و خرده فرشي خواهيم بود. اما در شرايط کنوني نه تنها تخصيص براي واردات موبايل صورت نمي‌گيرد، بلکه ثبت سفارش شرکت‌ها نيز به دليل اجراي قانون سقف و سابقه مختل شده است. به طوري که در ماه‌هاي مرداد و شهريور با کاهش ۲۰ برابري ثبت سفارش نسبت به تيرماه روبرو شده ايم.

وي افزود: اختلال در تامين کالا باعث شده تا ميزان موجودي کالا در حلقه تامين نگران کننده شود. همين عامل باعث ايجاد بار رواني در سطح خورده فروشي شده و نگراني آن‌ها براي جايگزين کردن کالايي که امروز مي فروشند را دوچندان کرده است.

پيشنهادهاي راه‌گشا به دولت

دبير انجمن واردکنندگان موبايل گفت: براي دور کردن اين فشار رواني از بازار بايد چند اقدام مشخص صورت گيرد که اين اقدامات در جلسات اخير انجمن با مسئولين ذيربط وزارت صمت، بانک مرکزي، سامانه همتا، سازمان حمايت از حقوق مصرف کننده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد و با همراهي ذينفعان دولتي در حال پيگيري است.

اسحاقي افزود: ما به عنوان طرف مشورتي دولت در حوزه تلفن همراه با درک شرايط اقتصادي کشور، از دستگاه هاي دولتي خواسته ايم تا گشايشي مستمر و پايدار در زمينه‌ تخصيص ارز براي واردات موبايل صورت گيرد. همچنين پيشنهاداتي در خصوص اصلاح قانون سقف و سابقه ارائه کرده ايم که اميدواريم با اعمال اصلاحات پيشنهادي، ثبت سفارهاي موبايل آغاز شود و با اين دو اقدام نياز بازار تامين و کالا به سطح اشباع برسد.

دبير انجمن واردکنندگان موبايل گفت: ما به عنوان تشکل تخصصي بخش خصوصي تمام تلاش خود را براي بازگرداندن آرامش به بازار تلفن همراه خواهيم کرد و اميدواريم به زودي شاهد گشايش اقتصادي و کاهش قيمت‌ها در کشور باشيم. اطمينان داريم پس از اين اتفاق و با تامين موبايل مورد نياز کشور و به اشباع رسيدن موجودي بازار با شوک کاهشي قيمت‌ها روبرو خواهيم شد که لازمه‌ دستيابي به اين هدف اقدام سريع دستگاه‌ها و ذينفعان دولتي در تخصيص ارز و اصلاح رويه‌ها است. 

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره