برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

گارمین از نخستین ساعت هوشمند لمسی خلبانی خود رونمایی کرد

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
گارمین از نخستین ساعت هوشمند لمسی خلبانی خود رونمایی کرد

مجله ديجي کالا/ گارمين نخستين ساعت هوشمند لمسي هوانوردي خود را با نام «دي۲ اير» (D2 Air) معرفي کرد که با وجود قيمت ۴۹۹ دلاري، قابليت‌هاي زيادي براي خلبانان دارد.

تفاوت عمده‌ي D2 Air با ساعت‌هاي ديگر اين شرکت از جمله سري گرانتر D2 Delta اين است که «اير» داراي يک رابط کاربري لمسي با دو دکمه است درحالي که «دلتا» فاقد صفحه‌ي لمسي است و با پنچ دکمه کار مي‌کند.

اين صفحه نمايش لمسي از فناوري امولد (AMOLED) گارمين بهره مي‌گيرد که گام بزرگي در کارايي آن محسوب مي‌شود و داراي وضوح بالاتر و صفحه‌ي روشن‌تري نسبت به نسل‌هاي قبلي است که در شرايط نوري مختلف به خوبي کار مي‌کند و حتي در نور آفتاب کاملا خواناست. امکان روشن بودن دائم صفحه وجود دارد اما به طور پيش‌فرض، با ضربه زدن به آن يا بالا آوردن مچ دست، نمايشگر روشن خواهد شد.

ساعت هوشمند D2 Air به جز نقشه‌ي متحرک، بيشتر ويژگي‌هاي ساعت‌هاي گران‌قيمت اين شرکت را دارد. اين دستگاه از يک پالس‌اکسيمتر براي سنجش اکسيژن خون استفاده مي‌کند. اين ويژگي پيش از اين فقط در مدل D2 Delta PX وجود داشت. اپل نيز در ساعت هوشمند جديد خود اين ويژگي را گنجانده است.

آب‌وهواي هوانوردي، ناوبري هوايي با قابليت Direct-to و Nearest، تغيير برنامه‌ي پرواز از اپليکيشن گارمين، ثبت داده‌هاي پرواز، ويژگي‌هاي گارمين اکتيويتي، پرداخت بدون تماس گارمين پي، موسيقي و هشدارها از ديگر قابليت‌هاي ساعت هوشمند لمسي گارمين هستند.

يکي از کاربردي‌ترين ويژگي‌هاي اين ساعت براي خلبانان امکان وجود ظاهر آنالوگ براي ساعت است که زمان محلي را به همراه ساعت هماهنگ جهاني ديجيتالي در قالب ۲۴ ساعته نمايش مي‌دهد.

علاوه بر سامانه‌ي پيش‌بيني آب‌وهوايي پروازي و سطحي TAFs و METARs، اين ساعت داراي اطلاعات فرودگاه شامل جهت باند به همراه مؤلفه‌هاي باد، طول باند، فرکانس‌هاي فرودگاه و ارتفاع‌هاي الگوي ترافيک هوايي است. شرکت گارمين همراه با D2 Air يک پايگاه داده‌ي ناوبري جهاني با سامانه‌ي کمک ناوبري و تقاطع‌ها ارائه مي‌کند که داراي به‌روزرساني مادام‌العمر خواهد بود.

خلبانان مي‌توانند يک قطب‌نماي سه‌محوره و نشانگر وضعيت افقي و ارتفاع‌سنج را با گزينه‌هاي قابل تنظيم و هشدارها براي ارتفاع، سرعت، زمان و فاصله را همراه با يک تايمر هشدار سوخت به‌کار بگيرند. در ارتفاع‌سنج اين ساعت، يک حسگر فشار بارومتريک، ارتفاع لحظه‌اي را نشان مي‌دهد که در صفحه‌ي اختصاصي ارتفاع‌سنج قابل مشاهده است و داراي هشدارهاي لرزشي نيز هست.

براي استفاده از ويژگي‌هاي بيشتر مي‌توان ساعت را با اپليکيشن خلباني گارمين (Garmin Pilot) همگام‌سازي کرد. که باعث مي‌شود اطلاعات پيش‌بيني آب‌وهوايي لحظه‌اي را از پايگاه‌هاي داده‌ي مخصوص نشان دهد و حتي با مسيرهاي پيچيده‌ي پروازي همگام شود. حتي يک دفترچه‌ي ثبت خودکار داده‌هاي پرواز وجود دارد که مي‌تواند پروازهاي جديد را از لحظه‌ي برخاست هواپيما شناسايي کرده و آن را با برنامه‌ي خلباني گارمين همگام‌سازي کند.

در کنار داشتن GPS داخلي، يکي از ويژگي‌هاي جالب ساعت D2 Air گارمين اين است که مي‌تواند به عنوان يک منبع GPS براي گجت‌هاي ديگر استفاده شود. بنابراين اگر دستگاهي فقط از WiFi استفاده مي‌کند، مي‌توان در آن، بدون نياز به دستگاه بيسيم ديگر، از ويژگي‌هاي مکاني استفاده کرد.

به جز قابليت‌هاي خلباني، اين دستگاه يک ساعت هوشمند کامل نيز محسوب مي‌شود که مي‌تواند با استفاده از برنامه‌ي «گارمين کانکت» (Garmin Connect)، هشدارهاي پيام، ايميل و تلفن را مستقيماً روي مچ دست نشان دهد يا کاربر مي‌تواند قرار ملاقات‌ها را بررسي کرده و با برنامه‌ي «گارمين پي» (Garmin Pay) که حالا بدون تماس هم دردسترس است، پرداخت را انجام دهد.

ساعت هوشمند D2 Air گارمين همچنين مي‌تواند موسيقي‌ها را براي پخش آفلاين بارگيري کند و با برنامه‌هايي مانند Spotify و Amazon Music نيز کار مي‌کند. علاوه بر اين به صورت مستقيم قابليت همگام‌سازي با هدفون‌هاي بي‌سيم مانند هدفون بوز و پاوربيتس را دارد.

اين ساعت اگرچه داراي ويژگي‌هاي تمريني ساعت‌هاي گران‌قيمت گارمين نيست اما از يک برنامه‌ي تناسب اندام استفاده مي‌کند که بسيار کامل است و برخي حالت‌هاي اختصاصي آن امکان دنبال کردن برنامه‌ي دويدن، شنا يا دوچرخه‌سواري را همراه با ضربان قلب و تعيين سرعت به کمک GPS در اختيار کاربر مي‌گذارد.

عمر باتري ساعت هوشمند لمسي گارمين زياد نيست و در حالت عادي استفاده ساعت هوشمند تا ۵ روز و در حالت استفاده از GPS و پالس‌اکسيمتر تا ۱۰ ساعت شارژ نگه مي‌دارد. قطر اين ساعت ۴۳.۳ ميلي‌متر و ضخامت آن ۱۲.۴ ميلي‌متر است و صفحه‌ي مقاوم آن از فناوري گوريلا گلس نسخه‌ي ۳ بهره مي‌برد. همچنين با وزن ۴۶.۳ گرم داراي يک بند از جنس سيليکون و چرم است.

اين ساعت به خوبي با برخي از مدل‌هاي ساعت‌هاي خلباني بالاي ۱۰۰۰ دلار رقابت مي‌کند و نسبت به قيمت ۴۹۹ دلاري آن بسيار مي‌ارزد. اگرچه فروشگاه برنامه‌ي IQ Store آن فاقد ابزارهاي کاملي مانند اپ استور اپل است اما از نظر صفحه نمايش، کيفيت ساخت و ويژگي‌هاي روزانه، رقيب شايسته‌اي براي اپل واچ محسوب مي‌شود. در کنار اين‌ها داشتن ويژگي‌هاي اختصاصي هوانوردي D2 Air را به آساني به يکي از بهترين ساعت‌هاي هوانوردي که تا کنون ساخته شده تبديل مي‌کند.


عکس کاور: کاربرد ساعت هوشمند لمسي D2 Air گارمين در هواپيما

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم