نماد آخرین خبر

کارمندان فیس‌بوک شاکی شدند

منبع
زوميت
بروزرسانی
کارمندان فیس‌بوک شاکی شدند

زوميت/200 کارمند بخش نظارت بر محتواي فيسبوک از اين شرکت شکايت مي‌کنند.
  
با وجود عملکرد خوب هوش مصنوعي فيسبوک براي شناسايي و حذف محتواي نامناسب، اين غول فناوري در شرايط بحراني ناشي از ويروس کرونا خواستار بازگشت ناظران انساني به شرکت شد که موجي از اعتراض کارمندانش را در پي داشت.
   
عملکرد سيستم‌هاي هوش مصنوعي فيسبوک ارتقا يافته است و تعداد زيادي از پست‌هاي حاوي محتواي نامناسب و نفرت‌پراکني‌ را از پلتفرم‌هاي اينستاگرام  و فيسبوک حذف مي‌کند؛ اما اين شرکت اعلام کرده است  براي شناسايي دقيق‌تر و حذف چنين محتوايي نيازمند کارمندان اين بخش است. گفته مي‌شود غول شبکه‌هاي اجتماعي، ناظران محتوا را موظف به حضور فيزيکي در سازمان کرده است. اين افراد در اعتراض به تصميم اخير فيسبوک شکايتي تنظيم کردند و مدعي شدند اين شرکت آن‌ها را در شرايط ناايمن در محيط کاري قرار مي‌دهد.

فيسبوک در گزارش اجراي استانداردهاي اجتماعي سه‌ماهه‌ي سوم سال ۲۰۲۰ اعلام کرد پيش از گزارش‌دهي کاربران، ۹۵ درصد از پست‌هاي نامناسب توسط الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي اين شرکت شناسايي و پنج درصد مابقي (۲۲ ميليون پست) با گزارش کاربران حذف شدند.  

براساس اين گزارش، فيسبوک براي بررسي کيفيت اجراي سياست‌هاي انتشار محتوا معيارهاي مختلفي در نظر مي‌گيرد که يکي از آن‌ها معيار ميزان انتشار است. به عبارت ديگر، فيسبوک در اين معيار ميزان بازديدهاي يکي از پست‌هاي نامناسب را به‌عنوان نمونه شناسايي مي‌کند. جولاي تا سپتامبر امسال، انتشار پست‌هاي نامناسب ۰/۱۰ تا ۰/۱۱ درصد بود؛ يعني در مجموع هر ۱۰ هزار پست، ۱۰ تا ۱۱ درصد بازديدکننده داشتند.

همچنين فيسبوک اعلام کرد هوش مصنوعي اين پلتفرم در شناسايي محتواي نامناسب در دسته‌بندي‌هاي مختلف عملکرد خوبي داشته است؛ اما شيوع کوويد ۱۹  و دورکاري کارکنان روي کيفيت نظارت محتوا تأثير مستمر مي‌گذارد. اين شرکت در اين خصوص توضيح داد:

همه‌گيري ويروس کرونا عملکرد نيروي سازماني بخش نظارت بر محتوا را مختل کرده است. با وجود کاهش تعداد ناظران محتواي اين شرکت، پيشگيري از انتشار محتواي بسيار حساس براي کاربران را در اولويت قرار مي‌دهيم.

گاي روزن، معاون بخش مديريت محصول فيسبوک، در گفت‌وگو با رسانه‌ي خبري با اشاره به اينکه ناظران انساني محتوا از اهميت بالايي برخوردار هستند گفت افراد نقش مهمي در شناسايي محتوا دارند و کارمندان ناظر بر محتواي فيسبوک بخش مهمي از اين وظيفه را انجام مي‌دهند.

با آغاز همه‌گيري ويروس کرونا، فيسبوک از کارمندان تما‌م‌وقت اين شرکت خواست تا جولاي ۲۰۲۱ به‌صورت دورکاري وظايفشان را انجام ‌دهند و حتي چندماه پيش، مارک زاکربرگ اعلام کرد با وخيم ‌شدن شرايط، نيمي از کارمندان فيسبوک مي‌توانند پنج تا ۱۰ سال آينده دورکار باشند. روزن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت کارمندان مشاغل ضروري سازمان مانند مديريت پايگاه‌هاي داده بايد به‌صورت حضوري کار کنند و شرکت براي آن‌ها پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت مي‌کند و لوازم بهداشتي مانند ژل ضدعفوني‌‌کننده‌ي دست در اختيارشان قرار مي‌دهد.

به‌ گفته‌ي روزن، ناظر محتوا از آن دسته مشاغلي است که حضورش در سازمان ضروري است و هميشه نمي‌تواند به‌صورت دورکار فعاليت داشته باشد؛ چراکه برخي از محتوا به‌قدري حساس هستند که ديدنشان در خارج از محل کار و جايي که اعضاي خانواده حضور دارند، مناسب نيست. او با بيان الزام بازگشت ناظران محتوا به محل کار گفت اين تصميم سازمان منجر مي‌شود افراد و هوش مصنوعي بتوانند بهتر درکنار يکديگر وظايفشان را انجام دهند و برخي از محتواي منتشرشده که به ادراک انساني نياز دارند، سريع‌تر شناسايي ‌شوند.

بسياري از ناظران محتواي فيسبوک براي اين شرکت کار نمي‌کنند؛ بلکه براي شرکت‌هاي واسطه‌ طرف قرارداد فيسبوک کار مي‌کنند و اغلب به‌خوبي مورد حمايت واقع نمي‌شوند. اين کارمندان در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌هايي مانند گاردين، ورج، واشينگتون پست و بازفيد نيوز از چالش‌ها و آسيب‌هاي روحي شغلي‌شان گفتند. اوايل سال جاري ميلادي، فيسبوک درنتيجه‌ي شکايت يکي از ناظران محتواي سابق که دچار اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) شده بود، توافق کرد ۵۲ ميليون دلار غرامت به افرادي پرداخت کند که درنتيجه‌ي کار در محيط ناسالم اين شرکت به مشکلات رواني مواجه شده‌اند. البته تمامي مسائل يادشده به دوران پيش از آغاز شيوع ويروس کرونا برمي‌گردد.  
با آغاز همه‌گيري کرونا، شرايط از قبل بدتر شد. پس از اينکه فيسبوک از ناظران محتوا درخواست حضور در محل کار کرد، بيش از ۲۰۰ ناظر محتوا با امضاي نامه‌اي، فيسبوک را به به‌خطر انداختن جان کارمندان متهم کردند و گفتند شرکت حتي هزينه‌اي براي خطر شغلشان در نظر نگرفته است.   

در اين نامه خطاب به فيسبوک نوشته شده است:‌ «علاوه ‌بر تأثيرات منفي نظارت محتوا روي سلامت رواني کارکنان، آغاز به کار حضوري در شرکت در اين شرايط بحراني سلامت جان افراد را تهديد مي‌کند. در مواردي، ابتلاي کارمندان به ويروس کرونا از محل کار ناشي شده است. کارمندان و سازمان‌هايي ازجمله Accenture و CPL خواستار حمايت و ارزش‌گذاري روي دسته‌ي شغلي‌ ما شدند؛ اما اعتنايي نکرديد. پس چاره‌اي جز انتشار اين نامه نيست.»

در کنار اعتراض کارمندان فيسبوک، نگراني‌هاي مقامات دولتي در مورد فعاليت‌هاي شرکت روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. هفته‌ي جاري، مارک زاکربرگ براي بار دوم در طي سه‌ هفته در مجلس سنا شهادت داد. نمايندگان مجلس به نبود کنترل در انتشار محتواي نادرست درباره‌ي انتخابات آمريکا معترض هستند.

از طرف ديگر، ظاهرا قرار است رگولاتورها چالش‌هايي براي اين غول شبکه‌ي اجتماعي ايجاد کنند. از سال ۲۰۱۹، بررسي‌هاي ضد انحصار در مورد اين شرکت آغاز شده و قرار است نتيجه‌ي آن به‌‌زودي اعلام شود. گفته مي‌شود تا اواخر نوامبر، کميسيون فدرال تجارت با تنظيم پرونده‌اي فيسبوک را به رفتار‌هاي انحصارطلبانه‌ متهم مي‌کند و دادستان‌هاي ۴۰ ايالت آمريکا به رهبري لتيتيا جيمز (دادستان نيويورک) در حال بررسي اتهامات واردشده به فيسبوک و نقض قوانين ضد انحصار هستند. احتمالا اين پرونده با استناد به خريد ناعادلانه‌ي واتساپ و اينستاگرام، فيسبوک را مجبور به جدايي اين دو پلتفرم ‌کند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره