بازیهای تکنفره رونق بیشتری پیدا کردهاند
ديجي کالا/ در اين سالها در صنعت بازيهاي ويديويي همواره بازيهاي چندنفره آنلاين بيشترين سر و صداها را داشتهاند و پرسودترين عناوين بودهاند. به همين خاطر، برخي گمان ميکردند که دوران سقوط بازيهاي تکنفره فرارسيده و بسياري از آنها به موفقيتهاي خوبي دست پيدا نکردهاند. بااينحال، سوني با گزارشي که مدتي قبل براي برخي از توسعهدهندگان فرستاده، دقيقاً خلاف اين را اعلام کرده است. در واقع، بهگفتهي سوني بازيهاي تکنفره پررونقتر شدهاند. حداقل اين اتفاق براي بازيهاي خوب تکنفره رخ داده است.
اخيراً گزارشي منتشرشده که خبر ميدهد با استقبال طرفداران از بازيهاي تکنفره، سوني از مدتها قبل براي برطرف کردن مشکلات بعضي از بازيکنان و بهتر کردن تجربهي آنان در اين آثار تصميم گرفته کارتهاي مختلفي را در کنترل سنتر رابط کاربري پلياستيش ۵ طراحي کند. قابليتي که بهگفتهي سوني هدف آن برداشتن موانع گيمپلي اين بازيها است تا بازيکنان بتوانند مستقيماً به هر مرحله يا ماموريت خاصي که خواستند، بروند و در وقت خود صرفهجويي کنند. سوني از سال قبل جزيياتي را در اين خصوص به برخي از توسعهدهندگان ارائه داده است. يکي از اين توسعهدهندگان ناشناس اين جزييات را بعد از يک سال با سايت VICE در جريان گذاشته است.
در بخشي از توضيحات اين ارائه، سوني بهصورت رسمي اعلام کرده که بازيهاي تکنفره در کنسولهاي پلياستيشن رونق بيشتري پيدا کردهاند. اين ارائه اينگونه آغاز ميشود: «همه ميدانند و ميگويند که بازيهاي تکنفره در حال مردن هستند. همانگونه که در صدر ليست پرفروشترين بازيهاي پلياستيشن ۴ بازيهايي مثل جي تي اي ۵ و کال او ديوتي بلک اپس ۳ قرار دارند که براي بخش چندنفرهي خود همجنان مورد توجه قرارگرفتهاند و توانستهاند بازار را جذب خود کنند. اما در واقعيت، دادههاي ما نشان ميدهد که بازيهاي تکنفره در حال ترقي هستند و رونق آنها بيشتر شده است و نسبت به بازيهاي چندنفرهي آنلاين، کاربران پلياستيشن وقت بيشتري را صرف بازيهاي تکنفرهي آفلاين ميکنند.»
اين موضوع نشان ميدهد که بازيهاي تکنفره آفلاين همچنان براي صنعت و در اينجا بهخصوص براي سوني اهميت زيادي دارد. البته، اين چيز عجيبي هم نيست. سوني در اين سالها هميشه به عرضهي آثار تکنفرهي داستاني ممتاز معروف بوده و اغلب اين آثار سوني با استقبال منتقدان و طرفداران روبهرو شده است. به همين خاطر، تاحدي منطقي است که طرفداران کنسولهاي سوني بيشتر از همه مشتاق تجربهي بازيهاي تکنفرهي داستانمحور باشند. با توجه به موفقيت بعضي از انحصاريهاي سوني، حتي اين احتمال وجود دارد که برخي صرفاً فقط براي تجربهي چند اثر همچون «خداي جنگ» و «آخرين ما» کنسولهاي پلياستيشن را تهيه کنند و زياد سراغ بازيهاي آنلاين آن نروند.
جيم رايان، رييس پلياستيشن، در ژوئن ۲۰۱۹ گفته بود که اين شرکت هرگز از ساخت بازيهاي داستانمحور دست نميکشد. او در مصاحبهي خود با CNET گفته بود: «ما در گذشته هيچگاه بهاندازهاي که اکنون در ساخت بازيهاي داستانمحور موفق هستيم، توفيق نداشتهايم. ما احساس خوبي دربارهي اين موضوع داريم و قطعاً هرگز از ساخت چنين آثاري دست نخواهيم کشيد.»
در اين نسل بسياري از بازيهاي داستان محور تکنفرهي سوني به فروش بسيار بالايي دست يافتند. اين اتفاق در نسل گذشته بهراحتي براي تعداد زيادي از بازيهاي سوني رخ نميداد اما اکنون آنها براي چندين بازي بزرگ خود به چنين موفقيتهاي عظيمي دست يافتهاند و حتي مجموعه بازيهاي جديد سوني همچون گوست او سوشيما و هورايزن زيرو داون هم توانستهاند موفقيت بسياري را کسب کنند.