logo

مایکروسافت تراشه آرم برای سرور و لپ تاپ می‌سازد

منبع
زوميت
بروزرسانی
مایکروسافت تراشه آرم برای سرور و لپ تاپ می‌سازد

زوميت/ بلومبرگ از تلاش مايکروسافت براي توليد تراشه‌ي اختصاصي برپايه‌ي معماري آرم خبر داد. ظاهرا ردموندي‌ها قرار است از اين تراشه در سرورهاي آژور و شايد سرفيس‌ها استفاده کنند.
   
خبرکزاري بلومبرگ ساعاتي پيش با انتشار گزارشي اختصاصي به‌نقل از منابع آگاه، مدعي شد مايکروسافت مي‌کوشد مسيري مشابه اپل در پيش بگيرد و تراشه‌هايي اختصاصي برپايه‌ي معماري آرم (ARM) براي سرور و احتمالا يکي از محصولات خانواده‌ي سرفيس در آينده توليد کند.

بر‌اساس گزارش بلومبرگ، پردازنده‌هاي اختصاصي مبتني‌بر معماري آرم قرار است در سرورهاي پلتفرم ابري آژور (Microsoft Azure) استفاده شوند. به‌علاوه، بلومبرگ مي‌نويسد مايکروسافت مشغول بررسي شرايط است تا گزينه‌ي استفاده از تراشه‌اي ديگر در دستگاه‌هاي خانواده‌ي سرفيس را بسنجد. بااين‌حال، فعلا مشخص نيست پروژه‌ي استفاده از تراشه‌اي ديگر در دستگاه‌هاي سرفيس به سرانجام مي‌رسد يا خير.

مايکروسافت در‌حال‌حاضر در بسياري از دستگاه‌هاي خانواده‌ي سرفيس و سرورهاي ابري آژور از تراشه‌هاي ساخت اينتل استفاده مي‌کند که مبتني‌بر معماري x86 هستند. مايکروسافت پيش‌تر براي ساخت تراشه‌ي سرفيس لپ تاپ 3 و سرفيس پرو ايکس با شرکت‌هاي اي ام دي (AMD) و کوالکام همکاري کرده و همين موضوع نشان مي‌دهد فرايند گذار از تراشه‌هاي اينتل از مدت‌ها پيش آغاز شده است. 

سال گذشته، مايکروسافت در همکاري با کوالکام، تراشه‌ي SQ1 را برپايه‌ي معماري آرم براي سرفيس پرو ايکس توليد کرد و در سال جاري ميلادي شاهد رونمايي مدل جديد آن با نام SQ2 بوديم. ردموندي‌ها اعلام کردند SQ2 نسخه‌ي تغييريافته‌ي تراشه‌ي Snapdragon 8cx Gen 2 5G محسوب مي‌شود که کوالکام در ايفا ۲۰۲۰ معرفي کرده بود؛ بااين‌حال SQ2 توانايي اتصال به شبکه‌ي 5G را ندارد. مايکروسافت همچنين براي ساخت سرفيس لپ تاپ 3 با اي ام دي براي ساخت نمونه‌اي سفارشي از تراشه‌هاي سري رايزن همکاري کرد.

استفاده از معماري آرم در سرورها قطعا اتفاقي درخورتوجه خواهد بود و آثار متعددي در پي خواهد داشت؛ به‌ويژه براي اينتل. مدتي پيش، اپل با رونمايي رسمي تراشه‌ي M1 اعلام کرد فرايند کنار‌گذاشتن تراشه‌هاي اينتل را در محصولاتش آغاز کرده است و پس از دو سال، اينتل را کاملا کنار مي‌گذارد. در‌حال‌حاضر، پردازنده‌هاي اينتل بازار سرور را قبضه کرده‌اند و اي ام دي به‌مرور‌زمان تلاش مي‌کند سهمش را به‌لطف پردازنده‌هاي سري اپيک (EPYC) در بازار سرور افزايش دهد. 

ناگفته نماند طبق گزارش بلومبرگ، مايکروسافت در سال‌هاي اخير بارها مهندسان پردازنده را استخدام کرده است تا بتواند توانايي‌هايش در اين حوزه را تقويت کند. 

آمازون، رقيب بزرگ مايکروسافت در حوزه‌ي ابري، نيز تهديدي مهم براي اينتل و اي ام دي محسوب مي‌شود. سال گذشته، اين شرکت تراشه‌هايي اختصاصي با نام Graviton 2 را برپايه‌ي معماري آرم براي خدمات تحت‌وب آمازون (AWS) رونمايي کرد که تراشه‌اي بسيار باکيفيت محسوب مي‌شود.

سرورهاي مبتني‌بر معماري آرم با وجود عملکرد مناسب و کاهش هزينه‌ي شرکت‌ها،‌ هنوز بخش بسيار کوچکي از کل بازار سرور را تشکيل مي‌دهند.

خبرگزاري ورج به‌دنبال انتشار گزارش بلومبرگ با مايکروسافت ارتباط برقرار کرد تا جزئيات موضوع را جويا شود و ظاهرا مايکروسافت خبر را تکذيب نکرده است. ورج به‌نقل از مايکروسافت مي‌گويد اين شرکت قصد دارد به سرمايه‌گذاري در حوزه‌هايي نظير طراحي و توليد و ابزار ادامه دهد. ورج مي‌گويد مايکروسافت مي‌کوشد ارتباط تجاري‌اش را با گستره‌ي وسيعي از ارائه‌دهندگان تراشه تقويت کند. 

ديدگاه شما کاربران درباره‌ي اين خبر چيست؟

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره