logo

پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به دنبال خرید استودیو

منبع
گيم فا
بروزرسانی
پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به دنبال خرید استودیو

گيم فا/ به نظر مي‌رسد که پس از انتشار کنسول‌هاي جديد و نسل نهمي سوني (Sony) و مايکسروسافت (Microsoft)، هم پلي‌استيشن و هم ايکس‌باکس به دنبال تقويت کردن و افزايش تعداد استوديوهاي فرست-پارتي (First-party) و انحصاري ساز خود هستند.

طبق گزارش جديدي که منتشر شده است، به نظر مي‌رسد که هر دو شرکت سوني و مايکروسافت به طور جدي قصد دارند تا استوديوها و توسعه دهندگان جديدي را خريداري کرده و به انصار خود درآورند. همچنين گفته مي‌شود که تنها مايکروسافت و سوني نيستند که به دنبال تصاحب ساير استوديوها مي‌باشند، بلکه بيشتر شرکت‌هاي صاحب نام در اين صنعت به فکر توسعه‌ي استوديوهاي تحت تصاحب خود افتاده‌اند.

اين اطلاعات به وسيله برد سمز (Brad Sams) منتشر شده است که يکي از اينسايدرهاي تقريبا مطمئن صنعت بازي‌هاي ويديويي مي‌باشد. سمز به تازگي ويديوي جديدي را در کانال يوتيوب (YouTube) خود منتشر کرده است که در آن در مورد برخي از اتفاقات و خبرهايي، که بيشتر مربوط به خريد استوديوهاي جديد است، صحبت مي‌کند. سمز خاطرنشان کرد که اگر چه طي چند سال گذشته، مايکروسافت تعداد زيادي استوديوي جديد خريداري کرده است، اما اين شرکت همچنان در تلاش است تا توسعه دهندگان بيشتري را به استوديوهاي مجموعه‌ي ايکس‌باکس (Xbox Game Studios) اضافه نمايد.

در همين حال، گفته مي‌شود که سوني نيز مانند مايکروسافت به دنبال تصاحب استوديوهاي مستعد و جديد است. همچنين سمز گفت که پلي‌استيشن در اين زمينه نسبت به رقبا آنچنان فعاليتي نداشته است و رقباي اين شرکت در زمينه‌ي تصاحب استوديوهاي جديد نسبت به سوني بهتر عمل کرده‌اند.

جالب‌ترين قسمت گزارش سمز اين است که وي به اضافه شدن دو شرکت بزرگ ديگر، گوگل (Google) و آمازون (Amazon)، به اين صنعت و گسترده شدن رقابت بين شرکت‌هاي متفاوت در زمينه‌ي بازي‌هاي ويديويي اشاره مي‌کند که آن‌ها نيز به دنبال تصاحب استوديوهاي مستعد و متعددي هستند تا گستره‌ي فعاليت خود در صنعت بازي‌هاي ويديويي را بيش از پيش کنند.

گفته مي شود که گوگل و آمازون، که بيش‌تر به عنوان شرکت‌هاي خدماتي شناخته مي‌شوند تا توسعه دهندگان عناوين ويديويي، نيز خريد استوديوهاي جديد را دنبال مي‌کنند. هر دو شرکت هنوز به وضوح در تلاش‌اند تا خدمات ابري براي بازي‌هاي مختلف را بر روي سرويس‌هاي لونا (Luna) و استديا (Stadia) گسترش دهند و همچنين در حال صرف هزينه‌هاي کلاني براي سرمايه گذاري بر روي توسعه‌ دهندگان عناوين ويديويي مي‌باشند.

الکترونيک آرتز (Electronic Arts) ناشر ديگري است که سمز در گزارش خود به آن اشاره کرده است.  اين شرکت در گذشته نيز تعداد زيادي استوديو از سراسر جهان خريداري کرده بوده است. بنابراين ديدن اينکه هنوز به دنبال ادامه‌ي اين روند مي‌باشد، چندان عجيب نيست. در حقيقت، ماه گذشته الکترونيک آرتز اعلام کرد که قصد دارد استوديوي کدمسترز (Codemasters)، استوديوي سازنده‌ي عناوين F1 و Dirt، را به قيمتي معادل ۱٫۲ ميليارد دلار خريداري نمايد.

 

در حال حاضر، مشخص نيست که اين خريدها چه موقع به پايان رسيده و نهايي مي‌شوند، اما بر اساس آنچه که سمز بيان کرده است، سه شرکت مايکروسافت، سوني و الکترونيک آرتز، که نام آن‌ها در طول خبر برده شد، بيشتر از ساير شرکت‌ها شانس خريد استوديوها را دارند. وي همچنين تأکيد کرد که توسعه دهندگاني که مورد نظر اين شرکت‌ها براي خريد هستند، از بهترين استوديوهاي صنعت بازي‌هاي ويديويي مي‌باشند که خريد آن‌ها دستاورد بسيار بزرگي محسوب مي‌گردد.

در مجموع مي‌توان گفت که خبرهايي در راه است. خبرهايي که ممکن است در ماه‌هاي آينده تأثيرات بسيار گسترده‌اي روي صنعت بازي‌هاي ويديويي بگذارند و يا به طور کلي اين صنعت را متحول نمايند.

نظر شما در رابطه با اين خبر چيست؟ به نظرتان اين انحصار‌گرايي باعث رشد بازي‌هاي ويديويي مي‌شود يا به اين صنعت ضربه خواهد زد؟ با ما به اشتراک بگذاريد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره