برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا اپل از پورت USB-C در آیفون ها استفاده نمی‌کند؟

منبع
گجت نيوز
بروزرسانی
چرا اپل از پورت USB-C در آیفون ها استفاده نمی‌کند؟

گجت نيوز/ بسياري از علاقه‌مندان به دنياي تکنولوژي اين سوال را در ذهن دارند که چرا اپل از پورت USB-C در آيفون ها استفاده نمي‌کند؟ در اين ويديو قصد داريم به اين پرسش، پاسخ بدهيم.

طي پنج سال گذشته USB-C به رابط اصلي طيف گسترده‌اي از دستگاه‌ها تبديل شده است. در اکثر تلفن‌هاي اندرويدي، نوت‌بوک‌ها، تبلت‌ها، کنسول‌هاي بازي، هدفون‌ها و حتي لوازم جانبي مثل موس و صفحه کليد از اين پورت استفاده مي‌شود. اما وقتي نوبت به محبوب‌ترين محصول شرکت اپل يعني آيفون مي‌رسد، جاي خالي USB-C به چشم مي‌خورد. به جاي اين پورت رايج در همه مدل‌هاي جديد آيفون از يک پورت اختصاصي به اسم لايتنينگ استفاده شده که ۹ سال پيش با آيفون ۵ معرفي شد.

داستان دشمني اپل و USB-C به سال ۲۰۱۰ و آغاز پروسه ساخت آيفون ۵ بازمي‌گردد. اندازه آيفون ۵ در مقايسه با آيفون ۴ اس دوازده درصد کوچيک‌تر بود و اين يعني مي‌بايست پورت ۳۰-پين (۳۰-pin) با پورت کوچک‌تري جايگزين شود تا فضاي کافي براي ساير قطعات وجود داشته باشد. در آن زمان اپل به همراه شرکت‌هاي ديگري مثل اينتل، مايکروسافت و سامسونگ در حال توسعه USB-C استاندارد بود، اما رابط جديد تا سال ۲۰۱۴ در دسترس قرار نمي‌گرفت؛ يعني دو سال پس از عرضه آيفون ۵.

به خاطر زمان‌بندي نامناسب، اپل در شرايط سختي قرار گرفت. اين کمپاني دو انتخاب داشت، يا بايد رابط ۳۰-پين را در دو نسل بعدي گوشي‌هاي هوشمند خود حفظ مي‌کرد و قيد طراحي جم‌وجور آيفون ۵ و ۵ اس را مي‌زد يا مي‌توانست رابط اختصاصي خودش را توليد کند و با اين کار يک چندگانگي نه تنها در ميان گوشي‌هاي هوشمند، بلکه در بخشي از جامعه‌ي محصولات اپل هم به وجود بياورد. شرايطي دو سر باخت بود و کمپاني اپل ساخت و استفاده از يک رابط اختصاصي را انتخاب کرد.

در اين ويديو ضمن مرور دلايل استفاده از پورت لايتنينگ در آيفون‌ها، به اين پرسش پاسخ مي‌دهيم که آيا در آينده نزديک يا دور اپل به سراغ استفاده از USB-C در گوشي‌هايش خواهد رفت يا خير.

نظر شما درباره اين سياست کمپاني اپل چيست؟ نظرات خود در اين خصوص را با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره