logo
جذاب ترین ها
موبایل و بازی

چگونه خراب بودن کابل HDMI را تشخیص دهیم؟

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی

مجله ديجي کالا/ سخت‌ترين بخش عيب‌يابي مشکلات مربوط به محتواي صوتي و بصري اين است که بفهميد مقصر اصلي کدام قسمت است. در رابطه با محتواي ويديويي، سه عامل اصلي براي مشکل مي‌تواند وجود داشته باشد: منبع اصلي، نمايشگر و کابل بين آن‌ها. در اين مطلب نکاتي را براي بررسي خراب بودن کابل HDMI مطرح مي‌کنيم.

علائم خرابي کابل HDMI
يکي از رايج‌ترين مشکلات مربوط به کابل HDMI معيوب نمايش نقاط معمولا سفيد است. اين نقاط شايد به صورت ستاره‌ها يا برفک نمايش داده شوند و گاهي اوقات بسيار محدود هستند ولي گاهي تجربه‌ي تماشاي انواع محتوا را مختل مي‌کنند. گاهي اوقات هم تلويزيون يا نمايشگر هيچ تصويري را نمايش نمي‌دهد يا هنگام تماشاي آن با قطع و وصل شدن تصوير روبرو مي‌شويد. در کنار اين موارد، نويز زياد تصوير هم به دليل کابل HDMI خراب به وجود مي‌آيد. همچنين شايد رنگ‌ها هم بي‌روح به نظر برسند.

علت خرابي کابل HDMI چيست؟

يک کانکتور HDMI از ۱۹ پين استفاده مي‌کند و بنابراين اگر هرکدام از اين پين‌ها يا خطوط جداگانه‌ي داخل کابل آسيب ببينند، مشکلات مختلفي را تجربه خواهيد کرد. اين پين‌ها اطلاعات مختلفي مانند ويديو، صدا، داده‌هاي لازم براي سينک کردن و داده‌هاي ارتباطي را منتقل مي‌کنند.

آسيب‌هاي فيزيکي هم منجر به خراب شدن کابل HDMI مي‌شود. اگر مثلا از يک مانيتور دسکتاپ استفاده مي‌کنيد که مرتبا کابل HDMI را به آن وصل و سپس جدا مي‌کنيد، با اين کار احتمال خراب شدن کابل را افزايش مي‌دهيد. بسياري از دستگاه‌ها همراه با کابل‌هاي HDMI بي‌کيفيتي راهي بازار مي‌شوند که در شرايط مختلف خيلي راحت آسيب مي‌بينند.

اگر به خرابي کابل HDMI خود مشکوک هستيد، آن را از دستگاه منبع و مقصد جدا کنيد و سپس اين کابل را به طور کامل مورد بررسي قرار دهيد. پين‌ها دقيقا بايد مثل تصوير بالا باشند و روي سيم هم نبايد علائمي از خرد شدن يا برآمدگي ديده شود.

شايد پورت‌ها، گيرنده‌ها و تنظيمات تلويزيون مقصر باشند
مشکل اصلي کابل HDMI معيوب اين است که اغلب اوقات علائم مشابه ساير قطعات خراب مانند پورت HDMI را نشان مي‌دهد. راحت‌ترين براي بررسي اين موضوع اين است که از يک کابل جديد با پورت متفاوتي از دستگاه مشکل‌دار استفاده کنيد و البته مي‌توانيد همان کابل را به پورت متفاوتي از همان دستگاه وصل کنيد.

هنگام بررسي اين نوع مشکلات، بايد فقط يک متغير را تغيير دهيد؛ حالا اين متغير مي‌تواند کابل، دستگاه منبع يا پورت باشد. در اين ميان، اگر تصوير نمايش داده مي‌شود ولي به صدا دسترسي نداريد، اين مشکل عموما علت جداگانه‌اي دارد. کابل HDMI پهناي باند صدا و تصوير را از يک کانکشن منتقل مي‌کنند و از آنجايي که ويديو به پهناي باند بيشتري نياز دارد، معمولا ابتدا در زمينه‌ي ويديو متوجه مشکلات مي‌شويد.

اگر براي سيستم سينماي خانگي از صداي فراگير بهره مي‌بريد و يک دستگاه واسطه بين کابل‌هاي HDMI قرار گرفته، ابتدا بهتر است اين دستگاه واسطه را از معادله حذف کنيد و در عوض کابل موردنظر را به طور مستقيم به تلويزيون وصل کنيد.


برخي مشکلات بصري (به ويژه رنگ‌هاي بي‌روح) نيز مي‌تواند ناشي از رنگ‌هايي با عمق ۱۰ بيت يا بيشتر باشد. اگر اين محدوده‌هاي رنگ را در دستگاه مبدا فعال مي‌کنيد، بايد از فعال بودن تنظيمات مربوط به اين موضوع در تلويزيون هم مطمئن شويد. بايد خاطرنشان کنيم در بسياري از تلويزيون‌ها براي پورت‌هاي جداگانه بايد اين تنظيمات را فعال کنيد.

دستگاه‌هاي HDMI 2.1 ممکن است به کابل‌هاي جديد نياز داشته باشند
استاندارد HDMI 2.1 در سال ۲۰۲۰ همراه با ايکس‌باکس سري ايکس، پلي‌استيشن ۵ و کارت‌هاي گرافيکي سري ۳۰ انويديا معرفي شد. بسياري از تلويزيون‌ها و مانيتورهاي جديد از اين استاندارد پشتيباني مي‌کنند و ويژگي‌هايي مانند رفرش ريت متغير و حالت تاخير پايين را ارائه مي‌دهد.

بيشتر دستگاه‌هاي داراي اين پورت همراه با کابل مناسب آن عرضه مي‌شوند. اما مثلا در مورد کارت گرافيک‌ها اگر به دنبال استفاده از حداکثر توان آن هستيد، احتمالا بايد چنين کابلي را به طور جداگانه بخريد. البته تمام ويژگي‌هاي پيشرفته به کانکشن HDMI 2.1 نياز ندارند. مثلا با استفاده از HDMI 2.0b مي‌توانيد سيگنال‌هاي ۴K HDR را با سرعت ۶۰ هرتز منتقل کنيد و حتي برخي دستگاه‌ها با استفاده از کابل‌هاي قديمي مي‌توانند از برخي ويژگي‌هاي HDMI 2.1 مانند کاهش تاخير استفاده کنند.

در هر صورت با توجه به اينکه HDMI 2.1 امکانات جذاب و متنوعي را ارائه مي‌دهد، بهتر است کابل‌هاي باکيفيت سازگار با اين استاندارد را بخريد تا بتوانيد از تمام امکانات آن بهره ببريد.


اهميت زياد طول کابل
معمولا هرچقدر طول کابل HDMI بيشتر باشد، کيفيت آن هم کاهش پيدا مي‌کند. به همين خاطر طبق استانداردهاي موجود، حداکثر طول کابل HDMI 2.1 بايد ۵ متر باشد. بيشتر کابل‌هاي HDMI 2.1 موجود در بازار حدود ۳ متر طول دارند. حتي استانداردهاي قديمي HDMI هم در صورت استفاده از کابل‌هاي طولاني مي‌توانند با مشکل مواجه شوند.

البته اين نوع کابل‌ها که اشاره کرديم، از نوع غيرفعال هستند و به منبع جداگانه براي انرژي نياز ندارند. اما اگر به هر دليلي بايد از کابل‌هاي HDMI طولاني‌تري استفاده کنيد، بهتر است بين کابل‌هاي به اصطلاح «فعال» دست به انتخاب بزنيد که براي تامين انرژي داراي کابل USB جداگانه‌اي هستند. همانطور که احتمالا انتظار داريد، اين نوع کابل‌ها معمولا قيمت بالاتري دارند.

بهره‌گيري از کابل‌هاي يدکي
راحت‌ترين راه براي تشخيص خراب بودن کابل، استفاده از کابل جديد هنگام بروز مشکل است. به همين خاطر اگر اين موضوع براي شما اهميت زيادي دارد، بهتر است حداقل يک يا دو کابل HDMI 2.1 يدکي را داشته باشيد. اين نوع کابل‌ها هم استانداردهاي قديمي را پوشش مي‌دهند، هم براي جديدترين نسل اين تکنولوژي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

در کانال آي‌تي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره