logo

«چارلز سوم» بار دیگر «هو» شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
«چارلز سوم» بار دیگر «هو» شد

ایرنا/ جمعی از مخالفان نظام سلطنتی در انگلیس امروز (شنبه) در جریان برگزاری یک مراسم تشریفاتی در لندن، «چارلز سوم» پادشاه انگلیس را هو کردند و با سردادن شعارهایی مقام کاخ باکینگهام، خواستار براندازی سلطنت در این کشور شدند.

به گزارش ایرنا، افراد شرکت کننده در این حرکت اعتراضی که از سوی جنبش جمهوری‌خواهان انگلیس سازمان‌دهی شده بود، پارچه‌نوشته و شعارنوشته‌های زرد رنگی را حمل می‌کردند که روی آن‌ها، شعارهایی از قبیل «مرگ بر سلطنت» و «سلطنت را منحل کنید» به چشم ی‌خورد. آن‌ها همچنین خطاب به پادشاه انگلیس فریاد می‌زدند: تو شاه من نیستی.

«چارلز سوم» که با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند و حواشی زیادی درباره وضعیت سلامتی وی مطرح است، امروز به همراه خاندان سلطنتی در مراسم موسوم به «رژیم رنگ‌ها» شرکت کرد.

هنگامی که ارابه سلطنتی از خیابان مشهور «مال» که به کاخ سلطنتی باکینگهام منتهی می‌شود عبور کرد، معترضان شعارهایی را علیه نظام سلطنتی سردادند.

«گراهام اسمیت» رئیس جنبش جمهوری‌خواهان انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) منتشر شد، گفت که مراسم امروز «یکی دیگر از جشن‌های پرهزینه برای یک دستگاه فاسد سلطنتی و در شرایطی است که مردم خواهان تغییر هستند.»

وی افزود که حمایت از سلطنت انگلیس در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. این درحالی است که یک سوم جمعیت مردم از براندازی نظام سلطنتی حمایت می‌کنند.

 

این فعال مدنی اضافه کرد که «ما به برگزاری اعتراض در رویدادهای سلطنتی ادامه خواهیم داد و گفتمان گسترده‌تری را در مورد آینده سلطنت به راه می‌اندازیم. پیام ما روشن است: زمان براندازی سلطنت و تغییر کشور فرا رسیده است.»

به گفته اسمیت، تظاهرات بعدی مخالفان نظام سلطنتی، ۱۷ ژوئیه در مراسم گشایش پارلمان توسط پادشاه برگزار می‌شود.

جنبش جمهوری‌خواه انگلیس سال‌ها است که خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی در انگلیس است و تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس بر مردم روا داشته‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر اعضای دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) هم مخالف نظام سلطنتی در این کشور هستند و از خواندن سرود ملی انگلیس در تمجید از پادشاه خجالت می‌کشند.

تحقیقات موسسه نظرسنجی «یوگاو» (YouGov) حاکی از آن است که فقط ۱۵ درصد اعضای این حزب به تاریخ انگلیس مفتخر و ۴۳ درصد دیگر از تاریخ استعمارگری آن شرمنده و سرافکنده هستند. بر همین اساس ۶۲ درصد خواستار انحلال نظام سلطنتی و استقرار نظام جمهوری هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره