logo

زاخارووا: به پیشنهاد صلح پوتین برای نجات جهان توجه کنید

منبع
ايرنا
بروزرسانی
زاخارووا: به پیشنهاد صلح پوتین برای نجات جهان توجه کنید

ایرنا/ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) در جریان مصاحبه‌ای تاکید کرد که کشورهای شرکت کننده در کنفرانس سوئیس اگر می‌خواهند جهان را نجات دهند به پیشنهادهای پوتین توجه کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای گفت که شرکت کنندگان کنفرانس سوئیس اگر می‌خواهند جهان را نجات دهند، باید پیشنهادهای صلح «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را بررسی کنند.

زاخارووا در مصاحبه با رسانه‌های روسی تاکید کرد که «اگر می‌خواهید دنیا را نجات دهید، پیشنهادات ولادیمیر پوتین را به بحث و نظرسنجی بگذارید. رئیس‌جمهور روسیه همه چیز را گفته و راه واقعی صلح را نشان داده است. فقط کسانی که صلح نمی‌خواهند، نمی‌توانند این را ببینند یا درک کنند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در مصاحبه‌ای گفت که غرب به پیشنهادهای رئیس جمهور روسیه در مورد معماری جدید امنیتی و حل بحران اوکراین واکنش سازنده ای نشان نداده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا واکنش رسمی به پیشنهادات پوتین وجود داشته است یا خیر، گفت: تعداد زیادی وجود دارد، ولی هنوز واکنش رسمی و سازنده صورت نگرفته است.

پیش از این، رئیس جمهور روسیه در مورد شکست سیستم امنیتی یورو آتلانتیک اظهار نظر کرده و پیشنهاد ایجاد یک ساختار امنیتی جدید را داده بود که منافع همه کشورهای این قاره را در نظر بگیرد.

پوتین در نشستی با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه روسیه، گفته بود: در غرب این اصطلاح که روسیه جنگ را در چارچوب یک عملیات نظامی ویژه آغاز کرد و متجاوز است، مدام تکرار می‌شود. من می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه جنگ را آغاز نکرد. این رژیم کی‌یف است که پس از اعلام استقلال بخشی از اوکراین مطابق با قوانین بین المللی، خصومت ها را آغاز کرد و به آنها ادامه داد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی از این نشست، نوشت: رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، مسکو آتش را متوقف می کند و وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

پوتین گفت که روسیه آماده است از خاک اوکراین عقب نشینی کند تا زمینه اجرای صلح فراهم شود.

به گزارش ایرنا، کی‌یف گفته است که بیش از یکصد کشور دعوت برای حضور در این کنفرانس را قبول کرده‌اند. قرار است در این کنفرانس طرح صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین برای پایان جنگ در این کشور مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه پیش از این گفت که نشست سوئیس در مورد اوکراین بدون حضور مسکو «اقدامی به طور کلی پوچ و یک وقت گذرانی بیهوده است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها نمی‌خواهند وقت خود را تلف کنند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره