نماد آخرین خبر

آسوشیتدپرس: کره شمالی موشک جدید آزمایش نکرده است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آسوشیتدپرس: کره شمالی موشک جدید آزمایش نکرده است

ایرنا/ خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که سئول تردیدهایی را در مورد آزمایش موشک‌های جدید کره‌شمالی مطرح کرده و معتقد است که پیونگ‌یانگ موشک‌های جدیدی را در این آزمایش استفاده نکرده است.

آسوشیتدپرس از مبدا سئول با انتشار این خبر، افزود: کره شمالی روز سه شنبه (امروز) اعلام کرد که یک موشک تاکتیکی بالستیک جدید را که توان حمل یک کلاهک عظیم جنگی را دارد، آزمایش کرده، ادعایی که بلافاصله از سوی کارشناسان کره جنوبی رد شد. آنها این اقدام را نوعی پنهان کاری از سوی کره شمالی برای موفق جلوه دادن پرتاب شکست خورده (قبلی) می دانند.

این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش داد: برای دومین بار است که کره جنوبی طی روزهای اخیر ادعای کره شمالی مبنی بر پیشرفت در ساخت و آزمایش یک موشک جدید بالستیک را زیر سوال می برد.

«خبرگزاری مرکزی کره» موسوم به (KCNA) خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ موشک «هاوسونگفو ۱۱ دا ۴.۵» (the Hwasongpho-11 Da-4.5) را که قابلیت حمل یک کلاهک جنگی ۴.۵ تنی را دارد مورد آزمایش قرار داده، این آزمایش به منظور سنجش ثبات پروازی و دقت هدف گیری اهدافی در فاصله حداکثر ۵۰۰ کیلومتر تا حداقل ۹۰ کیلومتری به عمل آمد.

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد که این آزمایش به پرتاب دو موشک بالستیکی مربوط باشد که کره جنوبی می‌گوید کره شمالی در روز دوشنبه آنها را پرتاب کرده است؛ لی سانگ جون (Lee Sung Joon) سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز سه‌شنبه دراین باره گفت که دومین موشک کره شمالی در یک منطقه غیر مسکونی در نزدیکی پیونگ یانگ سقوط کرده است.

سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی به خبرنگاران گفت: با توجه به ادعا و برآورد کره شمالی درحال بررسی احتمال جعلی بودن این امر هستیم.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارتش کره جنوبی می گوید دومین موشک پرتاب شده کره شمالی در ابتدای پرتاب احتمالا دچار اختلال در پرواز شده و چنانچه (در حین پرواز) منفجر شده باشد باید قطعات و ترکش های آن بر روی زمین ریخته باشند، این درحالی است که خبرگزاری کره شمالی اعلام نمی کند که این موشک از کدام مکان پرتاب و در کجا فرود آمده و برخلاف آزمایش های قبلی، کره شمالی هیچ عکسی از آزمایش موشکی روز دوشنبه خود منتشر نکرده است.

شین جونگ وو (Shin Jong Woo) کارشناس نظامی کره جنوبی در مورد این پرتاب می گوید: نبود هرگونه تصویر از محل پرتاب، بدان معنی است که به احتمال زیاد کره شمالی در تلاش برای فریب ناظران بیرونی برای سرپوش گذاشتن بر پرتاب های ناموفق روز دوشنبه است.

وی افزود: کره شمالی به نظر در روز دوشنبه از موشک های موجود به جای موشک ادعایی جدید استفاده کرده است.

درهمین حال یانگ یوکی (Yang Uk) تحلیلگر «موسسه مطالعات سیاسی آسان» (Asan Institute for Policy Studies) گفت: پرتاب روز دوشنبه موید آن است که کره شمالی در صدد تصحیح شماری از تسلیحات متعارف خود است و اگر بواقع کره شمالی توانسته باشد در این آزمایش هدفی را مورد اصابت قرار دهد تاکنون باید تصاویر آنرا مانند گذشته منتشر می‌کرد.

به گزارش ایرنا، کره شمالی بامداد سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد، یک موشک بالستیک تاکتیکی جدید را با موفقیت آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک جنگی ۴.۵ تُنی دارد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) نوشت که این کشور روز دوشنبه (روز گذشته)یک فروند موشک بالستیک تاکتیکی جدید به نام «هواسونگفو-۱۱ دا-۴.۵» آزمایش کرده که قابلیت حمل یک کلاهک جنگی بسیار سنگین دارد. هدف از این آزمایش بررسی ثبات پرواز و دقت این موشک بود.

خبرگزاری مرکزی کره افزود، «اداره موشک» کره شمالی در ماه جاری میلادی (ژوئیه) آزمایش دیگری برای بررسی «قدرت انفجار» کلاهک سنگین این موشک جدید انجام خواهد داد.

هواسونگفو-۱۱ یا هواسونگ-۱۱ مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد کره شمالی است که با نام‌های کی.ان-۲۳ و کی.ان-۲۴ نیز شناخته می‌شوند.


کره جنوبی نیز روز دوشنبه گفت همسایه شمالی این کشور ۲ موشک بالستیک آزمایش کرده که اولین موشک احتمالا از نوع ان.کی-۲۳ بوده و حدود ۶۰۰ کیلومتر پرواز کرد.

بر اساس این گزارش، موشک دوم نیز ۱۲۰ کیلومتر پرواز کرد اما سرانجام منفجر شد و در خاک کره شمالی سقوط کرد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی در گزارش خود اشاره‌ای به موشک دوم نکرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره