نماد آخرین خبر

خشم سیاستمداران در لندن از سخنان نامزد معاونت ترامپ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خشم سیاستمداران در لندن از سخنان نامزد معاونت ترامپ

ایسنا/ روزنامه چاپ لندن در گزارشی به بررسی واکنش سیاستمداران و مقامات انگلیس به اظهارنظر معاون احتمالی دونالد ترامپ پرداخت که انگلیس را «اولین کشور اسلامی دارای سلاح هسته‌ای» توصیف کرد.

پس از آنکه گزینه منتخب دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در ایالات متحده در اظهاراتی از انگلیس به‌عنوان «اولین کشور اسلامی دارای سلاح هسته‌ای» نام برد، سیاستمداران و مقامات انگلیس به آن واکنش نشان دادند.

جی دی ونس، نویسنده و سناتور ایالت اوهایو روز دوشنبه، تنها دو روز پس از تلاش نافرجام برای ترور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که جو بایدن را برای حضور در کاخ سفید در انتخابات نوامبر به چالش می‌کشد، به عنوان معاون ترامپ معرفی شد.

به نوشته ایندیپندنت، سیاستمداران از طیف‌های مختلف این اظهار نظر ونس را محکوم کردند. سعیده وارسی، عضو سابق هیات رئیسه حزب محافظه‌کار در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت گفت رابطه ویژه بین بریتانیا و ایالات متحده به یک شوخی نژادپرستانه تبدیل شده است. او افزود: این، حاکی از زمان‌های بسیار خطرناک در آینده پیش‌رو است.

رزی دافیلد، نماینده حزب کارگر گفت، بدیهی است که ونس اظهارنظری کاملاً نژادپرستانه و از روی نادانی کرده است. همچنین کارلا دنیر، یکی از رهبران حزب سبزها گفت: ما باید آن را به خاطر آنچه که هست، اسلام هراسی در نظر بگیریم.

ونس در یک سخنرانی برای کنفرانس ملی محافظه‌کاری در واشنگتن گفت‌وگوی خود با یکی از دوستانش را بازگو کرد که گفته بود: من در مورد این صحبت می‌کردم که اولین کشور اسلامی که به سلاح هسته‌ای دست یافته، کدام است؟ شاید پاکستان اما ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که آن کشور، در واقع بریتانیا است – از زمانی که حزب کارگر قدرت را به دست گرفته است.

حتی نایجل فاراژ، رهبر حزب اصلاحات که یکی از حامیان و دوستان ترامپ به شمار می‌آید، مخالف این اظهار نظر است اما هشدار داد: حقیقت این است که اسلام‌گرایان در درون حزب کارگر نیستند، بلکه خارج از آن هستند و این، به قیمت انتخابات سراسری بعدی تمام خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی افزود: اظهارات ونس با خنده جمعیت روبرو شد. او سپس به حضار گفت: رهبران آمریکایی باید مراقب آمریکایی‌ها باشند و برای بریتانیایی‌ها، رهبران بریتانیا باید مراقب شهروندان بریتانیا یا افراد تبعه یا هر چیزی که شما خودتان را می‌نامید، باشند.

ونس همچنین تاکید کرد: به دوستان محافظه‌کارمان، باید بگویم شما باید به این موضوع رسیدگی کنید.

این مداخله تنها چند هفته پس از دیدار دیوید لمی، وزیر امورخارجه انگلیس با ونس در ایالات متحده صورت گرفت.

بارونس وارسی، اولین مسلمانی که در کابینه انگلیس خدمت کرده است، گفت اظهارات ونس نشان‌دهنده «اسلام هراسی روزمره و نژادپرستی علیه مسلمانان است که به‌طور اتفاقی توسط برخی از قدرتمندترین افراد در جوامع ما مطرح می‌شود.»

آنجلا راینر، معاون نخست وزیر انگلیس نیز در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی محلی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که او در گذشته نیز مزه‌پرانی‌های زیادی کرده است.

وی تصریح کرد: من به موفقیتی که به تازگی حزب کارگر در انتخابات به دست آورده است، بسیار افتخار می‌کنم. ما در تمام جوامع مختلف، در سراسر کشور رای به دست آوردیم و علاقه‌مند به حکومت از جانب بریتانیا و همچنین همکاری با متحدان بین‌المللی خود هستیم.

این مقام ارشد لندن افزود: من فکر می‌کنم که رهبران سیاسی در سراسر جهان نظرات متفاوتی دارند، اما ما در راستای منافع کشورمان حکومت می‌کنیم و ایالات متحده، متحد کلیدی ما است. اگر مردم آمریکا تصمیم بگیرند که رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور آنها کیست، ما با آنها کار خواهیم کرد، البته که این کار را خواهیم کرد. این، سیاست بالغانه است. این، همان کاری است که ما انجام می‌دهیم.


اندرو بووی، وزیر دولت سایه به رادیو تایمز گفت: من در بسیاری از مسائل اساساً با حزب کارگر مخالفم، اما رک و پوست‌کنده با این دیدگاه موافق نیستم. من فکر می‌کنم که واقعاً برای همکارانم در حزب کارگر بسیار توهین‌آمیز است.

کارلا دنیر، یکی از رهبران سبزها نیز در گفت‌وگو با پخش زنده بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: ما باید آن را، آنچه که هست، بنامیم؛ اسلام‌هراسی! و این نگران‌کننده است.

همچنین جیمز موری، وزیر خزانه‌داری انگلیس با انتقاد از اظهار نظر ونس گفت: من واقعاً این اظهار نظر را شنیدم و نمی‌دانم که او در آن اظهار نظر چه هدفی داشته است. منظورم این است که در بریتانیا، ما به تنوع خود بسیار افتخار می‌کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره