نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

گرمای هوا در حال بلعیدن اروپا

منبع
ايمنا
بروزرسانی
گرمای هوا در حال بلعیدن اروپا

ایمنا/ از ایتالیا و یونان گرفته تا کرواسی و رومانی، گرمای شدید اروپا موجب آتش‌سوزی‌های جنگلی و مصرف برق بی‌سابقه شده است. 

موج‌های گرمایی از آفریقا در حال جولان دادن در سراسر اروپا هستند و این کشور را با هشدار‌های گرمایی شدید مواجه کرده است، تا آنجا که می‌توان گفت گرمای هوا در حال بلعیدن اروپا است. از ایتالیا و یونان گرفته تا کرواسی و رومانی، گرمای شدید اروپا موجب آتش‌سوزی‌های جنگلی و مصرف برق بی‌سابقه شده است. پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در چندین کشور این قاره به ۴۴ درجه سانتی‌گراد برسد.
طوفان‌های عجیبی که اوایل تابستان جاری ایتالیا را درنوردید، شواهدی از تغییرات اقلیمی به‌شمار می‌رود که سیستم‌های آب‌وهوایی جنوب مدیترانه را ویران کرده است. باغ‌وحش رم برای غلبه بر گرما برنامه‌ریزی کرده است تا اواخر این هفته که دمای هوا به بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، فضا‌های خنک و یخی برای حیوانات فراهم کند و وزارت بهداشت این کشور ۱۲ شهر را تحت شدیدترین هشدار‌های گرمایی قرار داده، زیرا موج گرمای هوا از آفریقا، جنوب اروپا و بالکان را فرا گرفته و دمای هوا را به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد افزایش داده است، با این حال گفته می‌شود هنوز بدترین حالت ممکن در راه است.

کرواسی نیز بالاترین دمای دریای آدریاتیک را با ۳۰ درجه سانتی‌گراد در شهر دوبرونیک، محبوب‌ترین نقطه گردشگری این کشور و شرکت برق دولتی صربستان مصرف بی‌سابقه برق را به دلیل استفاده بالا از دستگاه‌های تهویه هوا گزارش کرده است.
مقامات در چندین شهر اروپای جنوبی و بالکان اقدامات ضروری برای مراقبت از افراد مسن را به کار بسته‌اند و جنوب ایتالیا و مقدونیه شمالی در تلاش برای فرونشاندن آتش‌سوزی‌های جنگلی هستند.
یونان بعضی از اشکال کار در فضای باز هم‌چون دست‌فروشی، تحویل بار و ساخت‌وساز را در گرم‌ترین زمان روز به‌ویژه در مناطق مرکزی، غربی و شمالی که دما به ۴۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، ممنوع کرده است و شهرداری‌ها فضا‌های دارای تهویه مطبوع را در دسترس عموم قرار داده‌اند.
در آلبانی دمای هوای ۴۲ درجه سانتی‌گراد موجی مرگ افراد مسن شده است و خیایان‌های تیرانا خالی از عبور و مرور مردمی است که به فضای داخلی خانه‌ها پناه برده‌اند. دمای بالا و باد در هفته‌های اخیر آتش‌سوزی‌های جنگلی را از جنوب به شمال دامن زده است و استانبول ترکیه با وجود دمای به‌نسبت خنک ۳۴ درجه سانتی‌گراد، هشدار گرمایی صادر کرد و به ساکنان به‌ویژه افراد مسن، زنان باردار، کودکان و افراد دارای مشکلات سلامتی زمینه‌ای توصیه کرد از بیرون رفتن بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر خودداری کنند، مایعات زیادی بنوشند و لباس‌های سبک یا نخی بپوشند.
مقدونیه شمالی برای دومین بار در ماه جاری با موج گرما مواجه شد و با افزایش دمای هوا تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد مواجه بود. این کشور از ابتدای ماه جاری تاکنون شاهد حدود ۲۰۰ آتش‌سوزی در این کشور بود و دولت یک ماه وضعیت بحرانی اعلام کرد.
دمای هوا در صربستان، کرواسی و بوسنی برای دومین هفته در حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد در نوسان است و شهر بوسنیایی موستار برای ششمین روز متوالی این دما را ثبت کرده است.
رومانی و مولداوی نیز در هفته گذشته با موج گرمای شدید مواجه شده‌اند و دمای هوا در پایتخت‌های هر دو کشور، بخارست و کیشینو، در این هفته از ۴۰ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است.
با این حال پاریس تاکنون از موج گرمای بی‌رحمانه‌ای که جنوب اروپا را درنوردیده، در امان و شاهد دمای مناسب ۲۲ درجه سانتی‌گراد بوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره