نماد آخرین خبر

هشدار یونیسف: آلودگی هوا عامل مرگ‌ومیر ۴۰ درصد کودکان افغانستان

منبع
شفقنا
بروزرسانی
هشدار یونیسف: آلودگی هوا عامل مرگ‌ومیر ۴۰ درصد کودکان افغانستان

شفقنا/ صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای اعلام کرد ۴۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در افغانستان ناشی از آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن است. 

برای چندین دهه، کودکان در افغانستان در معرض پیامد‌های جنگ‌های مکرر در این کشور و تأثیرات ناشی از آن قرار گرفته‌اند همچنین وضعیت معیشتی شکننده و آگاهی اندک پدران و مادران و دیگر عوامل اجتماعی تاثیر بسیاری بر زندگی شمار زیادی از افغان‌ها داشته و بسیاری از این کودکان ناچار وارد بازار کار شده‌اند و از تحصیل محروم مانده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای اعلام کرد ۴۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در افغانستان ناشی از آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن است.
یونیسف تاکید کرد: کودکان بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر آلودگی هوا هستند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ تاکید کرد سالانه حدود ۳۷ هزار نفر در افغانستان در نتیجه بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
«خیر احمد»، متخصص بیماری‌های قفسه سینه به العربی الجدید گفت: بسیاری از بیماری‌های قفسه سینه و گلو ناشی از آلودگی هواست مانند تنگی نفس و عفونت قفسه سینه و نیز بیماری‌های قلبی، ریوی و چشمی. هیچ آگاهی در بین شهروندان در مورد نحوه حفاظت از خود در برابر این بیماری‌ها وجود ندارد کما اینکه هیچ اقدام رسمی جدی برای مقابله با اقداماتی که منجر به آلودگی هوا می‌شود وجود ندارد.
احمد می‌افزاید: این مشکل در شهر‌های بزرگ در فصل زمستان تشدید می‌شود، زیرا شهروندان برای گرم کردن خانه، وسایل قدیمی خود مانند مقوا، پلاستیک، کفش و لباس را می‌سوزانند و از زغال سنگ ناخالص نیز استفاده می‌شود که منجر به افزایش قابل توجه آلودگی هوا به ویژه در مناطق سردسیری مانند کابل می‌شود، در این فصل تعداد بیماران به هزاران نفر افزایش می‌یابد که بسیاری از آن‌ها کودک هستند و به دلیل ضعف ایمنی و کمبود مواد غذایی کافی و یا مراقبت بهداشتی قربانی آلودگی هوا می‌شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره