نماد آخرین خبر

جمعیت جهان در حالت انفجار؛ آیا زمین آماده است؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
جمعیت جهان در حالت انفجار؛ آیا زمین آماده است؟

فرارو/ با نگاهی به آینده، هند همچنان پرجمعیت‌ترین کشور خواهد بود و پس از آن چین، البته با جمعیت کمتر قرار خواهد گرفت. 

جمعیت جهان تا سال ۲۰۸۵ به ۱۰.۳ میلیارد نفر خواهد رسید. بعد از گذشت ۷۵ سال از دهه ۱۹۵۰، جمعیت جهان از حدود ۲.۵ میلیارد به ۸.۲ میلیارد نفر افزایش یافت و گزارش چشم‌انداز جمعیت جهان ۲۰۲۴ سازمان ملل، افزایش بیش از ۲ میلیارد نفر را در دهه آینده پیش‌بینی می‌کند، اما این رشد سریع تا اواسط دهه ۲۰۸۰ کاهش می‌یابد.
۶۳ کشور، از جمله چین و آلمان، تا سال ۲۰۲۴، از نظر جمعیت به اوج خواهند رسید و انتظار می‌رود که ۱۲۶ کشور دیگر تا نیمه دوم قرن به اوج خود برسند.

گزارش کنونی احتمال ۸۰ درصد افزایش جمعیت جهان را قبل از سال ۲۱۰۰ تخمین می‌زند که یک جهش قابل‌توجه از ۳۰ درصد احتمال پیش‌بینی یک دهه پیش است.
کاهش نرخ باروری، به ویژه در کشور‌های پرجمعیت مانند چین، این پیش‌بینی را هدایت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت چین که زمانی بزرگ‌ترین جمعیت جهان بود، از ۱.۴ میلیارد نفر امروز به ۶۳۳ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰ کاهش یابد.
در سطح جهانی، نرخ باروری کمتر از نرخ جایگزینی ۲.۱ فرزند به ازای هر زن کاهش می‌یابد، به‌طوری‌که زنان به‌طور متوسط یک فرزند کمتر نسبت به سال ۱۹۹۰ دارند. در مناطقی که نرخ باروری کاهش یافته است، مهاجرت ممکن است به منبع اصلی رشد جمعیت تبدیل شود.
لی جونهوا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت در حال حاضر در برخی کشورها، نرخ زادوولد حتی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است و همچنین شاهد کاهش اندکی سریع‌تر در برخی مناطق با باروری بالا هستیم.
کشور‌هایی که پیش‌بینی می‌شود اوج خود را پشت سر گذاشته‌اند، طی ۳۰ سال آینده شاهد کاهش ۱۴ درصدی جمعیت خواهند بود. انتظار می‌رود جمعیت بریتانیا حدود سال ۲۰۷۲ به اوج خود و به ۷۶ میلیون نفر برسد که از ۶۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است، سپس تا سال ۲۱۰۰ اندکی به ۷۴.۳ میلیون نفر کاهش یابد.
ایالات‌متحده و ۱۲۶ کشور دیگر، از جمله هند، نیجریه و پاکستان، تا نیمه دوم قرن به رشد خود ادامه خواهند داد و ۹ کشور از جمله آنگولا و نیجریه، پیش از رسیدن به اوج، بین سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۵۴ جمعیت خود را ۲ برابر خواهند کرد.
رشد سریع جمعیت در کشور‌های کم درآمد می‌تواند فقر و گرسنگی را تشدید کند، در حالی که پیری جمعیت در کشور‌های ثروتمندتر ممکن است منجر به چالش‌های مراقبت اجتماعی و کاهش نیروی کار شود.
با نگاهی به آینده، هند همچنان پرجمعیت‌ترین کشور خواهد بود و پس از آن چین، البته با جمعیت کمتر قرار خواهد گرفت.
ایالات‌متحده تا سال ۲۱۰۰ به رتبه ششم سقوط خواهد کرد و پاکستان، نیجریه، کنگو، اتیوپی، اندونزی، تانزانیا و بنگلادش در ۱۰ کشور برتر تا سال ۲۱۰۰ جایگزین خواهند شد. برزیل که در حال حاضر هفتم است، به جایگاه دوازدهم سقوط خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره