نماد آخرین خبر

انتقاد زاخارووا از حضور آمریکا در قفقاز جنوبی و رزمایش با ارمنستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتقاد زاخارووا از حضور آمریکا در قفقاز جنوبی و رزمایش با ارمنستان

ایسنا/ سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره رزمایش مشترک بین نیروهای آمریکایی و ارمنستان اظهارنظر کرد. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست توجیهی در پاسخ به سوالی درباره رزمایش ارمنستان-آمریکا به نام «عقاب شریک ۲۰۲۴» که از اواسط ژوئیه در ارمنستان آغاز شد، گفت: «حضور آمریکایی‌ها در قفقاز جنوبی تنها به پتانسیل درگیری در منطقه دامن می‌زند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، این دیپلمات به این نکته اشاره کرد که این رزمایش برای دومین بار برگزار می‌شود و افزود: «این بسیار تاسف‌آور و نگران‌کننده است، به‌ویژه در شرایطی که ایروان فعالیت‌هایش در سازمان پیمان امنیت جمعی را متوقف کرده و به انتقاد علیه این سازمان می‌پردازد.»

زاخارووا همچنین تاکید کرد که وظیفه اصلی غرب در منطقه ایجاد سکوی پرشی برای اجرای پروژه‌های ژئوپلیتیکی خود است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: «برای انجام این کار، غرب باید تمام روندهای صلح آمیز را که قبلا در آنجا شتاب می‌گرفت، از بین ببرند. آنها باید دوباره با کشورهای منطقه درگیر شوند. آنها باید از تحکیم نیات سیاسی که از سوی باکو و ایروان اعلام شده و کشورهای منطقه از آن حمایت می‌شوند، جلوگیری کنند. اکنون آنها، هم ایالات متحده و هم ناتو، به آنجا نزدیک می‌شوند تا دوباره آن توازن شکننده را بر هم بزنند.»

وی خاطرنشان کرد: «ظهور آمریکایی‌ها در قفقاز جنوبی، که این را بارها در نقاط مختلف جهان دیده‌ایم، تنها به درگیری‌های جاری در منطقه دامن می‌زند. این حضور خطوط جداکننده جدیدی ایجاد خواهد کرد که به کانون‌های درگیری دامن می‌زند.»

این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد که «غربی‌ها، ارمنستان را دیوانه‌وار به شکل‌های مختلف تعامل در ماوراء قفقاز می‌کشانند و در اطراف آن سوق می‌دهند. همه اینها جهت خاصی دارد که علیه روسیه، علیه ایران و حتی علیه ترکیه است. آنها از طریق مشارکت در مانورها و برنامه‌های آموزشی تحت نظارت خود، استانداردهای نیروهای مسلح ناتو را به ارمنستان تحمیل می‌کنند.»

زاخارووا افزود: «این امر منجر به تغییر شکل کل سیستم امنیتی ارمنستان و در نتیجه دستیابی غربی‌ها به قدرت نفوذ بیشتری بر سیاست داخلی و خارجی آن می‌شود.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره