نماد آخرین خبر

جانسون: ترامپ شجاعت پایان دادن به جنگ اوکراین را دارد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جانسون: ترامپ شجاعت پایان دادن به جنگ اوکراین را دارد

ایسنا/ «بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق انگلیس مدعی شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا «شجاعت و قدرت» لازم برای پایان دادن به درگیری در اوکراین را دارد. او همچنین درباره آنچه «پیامدهای بلندمدت» پیروزی پوتین خواند، هشدار داد.

جانسون روز جمعه در مقاله‌ای برای دیلی‌میل نوشت: «پس از صحبت اخیر با دونالد ترامپ، من بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده‌ام که او قدرت و شجاعت لازم برای رفع این جنگ وحشتناک، نجات اوکراین، برقراری صلح و توقف سرایت فاجعه‌بار این درگیری را دارد.»

او گفت وقتی ترامپ بعد از سوء قصد ناکام روی صحنه مشتش را به سمت بالا برد، «شخصیت» خود را نشان داد. جانسون افزود: «این لحظه‌ای بود که ترامپ انتخابات نوامبر را بُرد. او در حالی که مشت خود را تکان می‌داد، از هوادارانش می‌خواست به مبارزه ادامه دهند. و با انجام این کار، در لحظه‌ای که واقعا مهم بود، او مطمئنا مهم‌ترین واقعیت را ثابت کرد؛ اینکه او وجودش را دارد.»

جانسون افزود: «مهمتر از آن، این تصویر به آمریکایی‌ها می‌گوید، با من به عنوان رهبر شما، شما سر تعظیم فرو نخواهید آورد. شما ضربه نخواهید خورد. به همین دلیل است که این ژست قلب طرفداران او و شاید حتی برخی دیگر را به وجد آورده است. من معتقدم روح تسلیم‌ناپذیر دقیقا همان چیزی است که جهان در حال حاضر به آن نیاز دارد و دقیقا همان چیزی است که در کاخ سفید مورد نیاز است.»

نخست‌وزیر پیشین انگلیس گفت: «با نزدیک شدن به پایان ربع اول قرن بیست و یکم، جهان بر سر دوراهی قرار گرفته است. ما با درگیری‌های بالقوه وحشتناکی روبرو هستیم.» او به منطقه غرب آسیا و جنگ رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت منطقه‌ای اشاره کرد و همچنین گفت تنش‌هایی در دریای چین جنوبی بر سر تایوان هست. به گفته او همچنین در اروپا هم «شاهد خونین‌ترین و وحشتناک‌ترین جنگ ۸۰ ساله» هستند.

این سیاستمدار بریتانیایی گفت: «پس از صحبت با دونالد ترامپ، من بیش از هر زمان دیگری درباره او متقاعد شده‌ام. من معتقدم که ترامپ واقعیت را درک می‌کند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده می‌داند که شکست اوکراین برای ایالات متحده هم شکست خواهد بود. این فقط در مورد انقراض آزادی و دموکراسی، آن ارزش‌های اصلی آمریکایی، و به بردگی گرفتن مردم اوکراین نیست؛ گرچه این نتیجه به خودی خود تلخ خواهد بود. این در مورد پیامدهای بلندمدت پیروزی پوتین است. تاثیر عملی آن فاجعه بر اروپا، آمریکا و جهان. اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، البته به همین بسنده نخواهد کرد.»

جانسون با بیان اینکه اوکراینی‌ها اکنون «موثرترین نیروی ضد روسیه در جهان» هستند، گفت: «معتقدم که ترامپ می‌تواند به جنگ پایان دهد؛ آن هم با شرایط مناسب برای اوکراین و غرب. با این حال تاکید می‌کنم که نمی‌توانم مطمئن باشم که اگر انتخاب شود دقیقا چه خواهد کرد.»

بوریس جانسون به‌تازگی گفت پس از سوء قصد به ترامپ با این سیاستمدار آمریکایی ملاقات کرده است و محور گفت‌وگوی آنها مناقشه اوکراین بوده است.

نخست‌وزیر پیشین انگلیس ادامه داد: «اگر دیده شود که ناتو در اوکراین شکست خورده است، و اگر دیده شود که آمریکا شکست خورده است، پس چه کسی مطمئن خواهد بود که این ائتلاف از اعضای خود دفاع خواهد کرد؟ همانطور که پوتین کل اروپای شرقی را بی‌ثبات می‌کند، دستاورد رونالد ریگان را از بین می‌برد و حل و فصل پس از جنگ سرد را به باد می‌دهد، شرکای چینی و حامیانش از تصرف تایوان بسیار خوشحال خواهند شد، در حالی که حزب‌الله به اسرائیل حمله می‌کند. ناگهان، ما می‌توانیم در آستانه یک درگیری واقعا وحشتناک باشیم که در آن آمریکایی‌ها با یک انتخاب روبرو می‌شوند؛ یا تمام تظاهر به رهبری جهانی را کنار بگذارید، یا تریلیون‌ها دلار برای برقراری نظم بپردازید و جوانان آمریکایی را دوباره به خارج از کشور بفرستید تا در خاک خارجی بمیرند.»

او مدعی شد: «اگر ما - غرب به رهبری ایالات متحده - در دفاع از آزادی در اوکراین قاطع باشیم، می‌توان با هزینه‌ای نسبتا ناچیز و بدون از دست دادن جان آمریکایی‌ها از آن جلوگیری کرد. ترامپ می‌تواند چیزهای زیادی برای جهان بسازد، که در آن پوتین در نهایت متقاعد شود که آینده اوکراین به عنوان یک کشور اروپایی آزاد و مستقل و دارای حاکمیت است. و این به معنای رویکرد دو مرحله‌ای است. اولین قدم تقویت دست غرب و تقویت اوکراین است. پوتین باید حداقل به مرزهای قبل از حمله سال ۲۰۲۲ عقب‌نشینی کند و برای جلوگیری از درگیری و عدم اطمینان در آینده، بقیه اوکراین باید به عنوان یک کشور آزاد به رسمیت شناخته شود و بتواند سرنوشت خود را در اتحادیه اروپا و ناتو انتخاب کند.»

جانسون افزود: «مهمتر از همه، با حضور ترامپ در کاخ سفید، چشم‌انداز واقعی نزدیکی جهانی با روسیه وجود دارد، و با پوتین، بازگشت به روزهایی که روسیه شریک مورد احترام گروه هشت و حتی ناتو بود. اما تنها یک راه برای رسیدن به این نتیجه وجود دارد؛ از طریق قدرت. واشنگتن در دوران ترامپ باید نشان دهد که مرزهای بین‌المللی باید رعایت شود و امپراتوری شوروی را نمی‌توان با زور بازسازی کرد. این به معنای حمایت از اوکراینی‌هاست. از سوی دیگر، یک پیروزی برای اوکراین که به درستی مدیریت شود، می‌تواند راه را برای یک رابطه جدید و به مراتب بهتر با روسیه هموار کند. این یک پیروزی بزرگ برای آمریکا و برای کل جهان خواهد بود. نمی‌گویم آسان خواهد بود. این قدرت، اراده و اعصاب فولادین می‌خواهد. در باتلر پنسیلوانیا (جایی که سوءقصد انجام شد)، دونالد ترامپ نشان داد که دقیقا توانایی این کار را دارد.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره