نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

از انصراف «جانسون» تا کناره‌گیری «بایدن»؛ تاریخ آمریکا تکرار می‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
از انصراف «جانسون» تا کناره‌گیری «بایدن»؛ تاریخ آمریکا تکرار می‌شود

ایرنا/ «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا تنها کسی نیست که در تاریخ این کشور، از نامزدی برای انتخاب مجدد انصراف داده است؛ این تصمیم، ۵۶ سال پیش توسط «لیندون بی. جانسون» دموکرات نیز گرفته شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، کمتر از یک ماه مانده تا کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که در شیکاگو، ایلینویز برنامه‌ریزی شده است، جو بایدن تحت فشار هم‌حزبی‌های خود برای فراهم آوردن زمینه برای معرفی نامزدی که شانس شکست دادن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در پنجم نوامبر آینده (۱۵ آبان) را داشته باشد، کناره‌گیری خود از مبارزه‌های انتخاباتی را اعلام کرد.

از قضا، در سال ۱۹۶۸ میلادی نیز کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه اوت، در شیکاگو برگزار شد و لیندون بی. جانسون (Lyndon B. Johnson) سی‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در اول آوریل همان سال با خبر انصراف از کاندیداتوری خود، همگان را غافلگیر کرد.

جانسون این تصمیم خود را طی یک سخنرانی از رادیو و تلویزیون اعلام کرد و گفت: هدف نهایی از همه این‌ها دستیابی به صلح در ویتنام است و در روزهایی که از زمانم در کاخ سفید باقی مانده است، به همین دلیل کار خواهم کرد.

جانسون در دوره‌ای ریاست جمهوری آمریکا را عهده‌دار شد که تاثیر بزرگی بر تاریخ این کشور داشت. در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ بود که او به عنوان معاون رئیس‌جمهوری، تنها چند ساعت پس از ترور جان اف کندی (John F. Kennedy.) در دالاس، به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در هواپیمای شرکت ایر فورس وان (Air Force One) سوگند یاد کرد.


جنگ ویتنام باعث کناره‌گیری جانسون از انتخاب مجدد شد
این مستاجر پیشین کاخ سفید، قانون حقوق مدنی ۱۹۶۴ و قانون حقوق رای دادن ۱۹۶۵ را اجرا کرد، اما در سیاست خارجی شکست خورد، چرا که در ۲۸ ژوئیه ۱۹۶۵ یکصد هزار سرباز به ویتنام فرستاد و سه سال بعد در سال ۱۹۶۸، ایالات متحده ۵۴۸ هزار سرباز در این کشور آسیایی داشت که ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها در جنگ کشته شده بودند.

میزان محبوبیت جانسون که در اواسط سال ۱۹۶۵ حدود ۷۰ درصد بود، در سال ۱۹۶۷ به شدت کاهش یافت و به کمتر از ۴۰ درصد رسید. ویتنام باعث کناره‌گیری او از انتخاب مجدد شد.

در کنوانسیون سال ۱۹۶۸، هیوبرت هامفری (Hubert Humphrey) معاون رئیس‌جمهوری و سناتور ادموند ماسکی (Edmund Muskie) به ترتیب برای رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری نامزد شدند.

آمریکا در آن زمان، شاهد یک دوره خشونت و آشفتگی سیاسی بود که طی آن، مارتین لوتر کینگ جونیور (Martin Luther King Jr) رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در ۴ آوریل و رابرت اف کندی (Robert F. Kennedy) دادستان کل وقت ایالات متحده در ۵ ژوئن، که نامزد حزب دموکرات بود، ترور شدند.

نامزدی هامفری- ماسکی، اگرچه از نظر برخی رقابتی بود، اما نتوانست دموکرات‌ها را متحد کند یا رای‌دهندگان صلح‌طلب را به پای صندوق‌های رای جذب کند و نتیجه آن شکست بود. نامزدی جمهوری‌خواهان با زوج ریچارد نیکسون (Richard Nixon) و اسپیرو اگنیو (Spiro Agnew) برنده کاخ سفید شد.

اکنون بایدن تصمیم گرفته کناره‌گیری و از نامزدی معاون خود، کامالا هریس حمایت کند.

بایدن در بیانیه‌ای که از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس منتشر کرد، نوشت: و اگر چه قصد من انتخاب مجدد بود، اما معتقدم که برای حزب و کشورم بهترین کار این است که من بازنشسته شوم و تنها بر انجام تعهداتم به عنوان رئیس‌جمهوری در باقیمانده دوره خود تمرکز کنم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره