نماد آخرین خبر

مرحله سوم جنگ غزه؛ آوارگی ساکنان و توهم کاهش بمباران‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مرحله سوم جنگ غزه؛ آوارگی ساکنان و توهم کاهش بمباران‌ها

ایسنا/ در مرحله دوم جنگ نابودگرانه که توسط اشغالگران در نوار غزه به راه افتاد، نهادهای امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی این ایده را ترویج می‌کردند که مرحله سوم جنگ غزه با شدت کمتر و متمرکزتر خواهد بود. با آغاز این مرحله در روزهای اخیر، فریب اشغالگران و تلاش آن‌ها برای به بازی گرفتن افکار جهانی در خصوص این مرحله از نظر شدت و کوچ و آواره کردن مردم فلسطین آشکار شد.

در مرحله سوم جنگ غزه که اشغالگران طی سه هفته گذشته آغاز کردند، مشخص شد که عمداً به آوارگی فلسطینی‌ها علاوه بر بمباران هوایی و افزایش تهاجمات زمینی به مناطق مختلف ادامه می‌دهند. غزه این هفته‌ها شاهد تهاجم به مناطق تل‌الهوا، الشجاعیه و بخش‌های شرقی خان یونس، علاوه بر بخش‌هایی از رفح و منطقه مرکزی بود که بازتابی از روایت گمراه‌کننده اشغالگران برای کاهش مساحت مناطق امن و به اصطلاح «بشردوستانه» است.

براساس گزارش وبگاه «العربی الجدید»، طی روزهای گذشته، اشغالگران پس از تصمیم به انجام عملیات نظامی در شرق خان یونس و در حومه مناطق مرکزی نوار غزه، از ساکنان جنوب خان یونس خواستند منطقه را تخلیه کنند و این مساله وضعیت آوارگی را تقویت کرد. رفتار اشغالگران نشان دهنده تمایل به ثابت نماندن ساکنان به ویژه در مناطق شرقی نوار غزه و جابه‌جایی مکرر از نقطه‌ای به مکان دیگر، علاوه بر بمباران خشونت‌آمیز مناطق مختلف و نبود مناطق امن است. رژیم اشغالگر پیش از این با بمباران شدید مناطق خان یونس، رفح و دیرالبلح، کشتارهای متعددی را در مناطقی که امن توصیف می‌کند، انجام داد که بر نبود واقعی مناطق امن صحه می‌گذارد و مرحله سوم جنگ غزه را مشابه مراحل قبل قرار داده است.

جهاد طه، سخنگوی حماس در این رابطه گفت: سیاست وحشیانه اشغالگران مبنی بر ادامه ارتکاب کشتار و جنایات، یکسان و مستمر است و بین مرحله‌ای از مرحله دیگر تمایز قائل نمی‌شود، بلکه بر شدت آنها می‌افزاید.

طه در مصاحبه با العربی الجدید توضیح داد که این امر از طریق هدف قرار دادن اردوگاه‌های آوارگان با بمباران و کشتار در مقابل ناتوانی و سکوت جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی آن که اعتبار خود را در نتیجه از دست دادن مقیاس عدالت در برخورد با این قتل عام و جنگ نابودی از دست داده‌اند، مشهود است؛ جنگ نابودگرانه‌ای که طی آن اشغالگران تمام معیارهای بشریت و هنجارهای حقوقی بین‌المللی را نقض می‌کنند.

سخنگوی حماس افزود: مقاومت در موضع دفاع از مردم و مقاومت در برابر اشغالگری و پروژه‌های جنایتکارانه آن باقی خواهد ماند و برای دفاع از مردم، سرزمین و مقدسات خود در برابر اشغالگری از هیچ تلاش و وسیله‌ای دریغ نخواهد کرد.

طه تاکید کرد که تداوم تلاش‌ها و اقدامات برای موفقیت‌آمیز کردن پیشنهاد فعلی برای دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس مستلزم فشار همگان بر اشغالگران است تا از سلسله خونین کشتارها و جنایات جلوگیری شود.

«محمد الاخرس»، پژوهشگر متخصص در امور سیاسی هم گفت که داده‌های میدانی و عملیاتی این تصور را ایجاد نمی‌کند که در سایه  نیاز ارتش به انجام عملیات‌های بزرگ در داخل باریکه، اشغالگران قبلا به مرحله سوم جنگ غزه منتقل شده باشند.

الاخرس به العربی الجدید گفت که آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد به ۲ عامل مرتبط است که اول فقدان چشم انداز برای روز بعد از جنگ در غزه است در حالیکه اشغالگران از هفته‌ها پیش درباره تحمیل پروژه حباب‌های بشردوستانه در شمال نوار غزه صحبت می‌کردند، اما واقعیت میدانی مانع از اجرای آن توسط اشغالگران شد، اما عامل دیگر، روند و شکل جنگ است، زیرا اشغالگران معتقد بودند که شکل مرحله سوم جنگ غزه پس از عملیاتی که در الشجاعیه، خان یونس و تل الهوا رخ داد، مانند چمن زنی خواهد بود.

او افزود: اشغالگران از توانمندی مقاومت و در اختیار داشتن ابزار نظامی غافلگیر شده‌اند و از این رو، در حال تجربه یک حالت شوک هستند که از زبان «گادی آیزنکوت» وزیر مستعفی کابینه جنگ زمانی که او فاش کرد که قرار بود جنگ در ژانویه گذشته به پایان برسد، بیان شد.

الاخرس خاطرنشان کرد: ناتوانی اشغالگران در دستیابی به پیروزی مطلق طبق ادعاهای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اشغالگر منجر به طولانی شدن جنگ شد که این در میدان ثابت شد و مشهود است زیرا سطح امنیتی و نظامی برای خروج از نوار غزه چراغ سبز نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: اشغالگران بدترین فریب‌کاری‌ها را علیه همبستگی مردم و مقاومت انجام می‌دهند و به همین دلیل فشار نظامی به امید فشار سیاسی برای کاهش خواسته‌های مقاومت فلسطین تشدید می‌شود.

به گفته این پژوهشگر سیاسی، این رفتار از احکام تخلیه پنج بار در یک ماه گذشته مشهود است که سه مورد آن در جنوب دره و ۲ بار در خان یونس صادر شده است و این اهرم فشاری است که نتانیاهو امیدوار است مقاومت را تحت فشار قرار دهد تا از خواسته‌های خود برای عقب‌نشینی اشغالگران از محور نتزاریم و محور فیلادلفیا بگذرد.

«احمد العطاونه»، مدیر مرکز توسعه سیاسی چشم انداز نیز گفت که به نظر می‌رسد مرحله سوم جنگ غزه که اشغالگران درباره آن صحبت می‌کنند، با آنچه قبلاً اعلام شده بود، در تضاد است که گفته می‌شد شدت کمتری خواهد داشت.


العطاونه به العربی الجدید گفت: آنچه در حال رخ دادن است به میزان سردرگمی و حل و فصل نبرد مربوط می‌شود به طوریکه مجموعه‌ای از اهداف را تعیین کردند اما هیچ یک از آنها محقق نشده‌اند، این مضاف بر شگفتی‌هایی است که مقاومت فلسطین برای ارتش اشغالگر ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اشغالگران از ابتدای جنگ از راهبردی مبنی بر آسیب رساندن به غیرنظامیان برای اعمال فشار بر رهبری سیاسی مقاومت فلسطین به منظور دستیابی به اهداف کامل سیاسی در جنگ خود استفاده کرده‌اند.

به گفته العطاونه، این کشتارها برای دستیابی به اهداف سیاسی صورت می‌گیرند و این همان قصد نتانیاهو از بیان فشار نظامی و افزایش آن برای رسیدن به اهداف جنگ است، از این رو به دنبال آن است به غیرنظامیان آسیب برساند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره