نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

افشای ابعاد هولناک شکنجه فلسطینی‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 افشای ابعاد هولناک شکنجه فلسطینی‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ایسنا/ روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» با استناد به مصاحبه‌ها با چند زندانی و وکیل فلسطینی و بررسی اسنادی از کالبدشکافی‌ها به افشای ابعادی دردناک از به شهادت رساندن زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در زیر خشونت و شکنجه پرداخته است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه آمریکایی با مقایسه زندان‌های رژیم صهیونیستی با زندان بدنام «گوانتانامو»، متعلق به ارتش آمریکا در شرح جنایات رخ داده در این زندان‌ها علیه زندانیان فلسطینی با استناد به اسناد موجود و شهادت شاهدان عینی می‌نویسد: به عنوان مثال یک زندانی فلسطینی در زیر ضرب‌و شتم توسط نگهبان‌های زندان، دچار پارگی طحال و شکستگی دنده شده و در اثر این شکنجه‌ها کشته شد. زندانی فلسطینی دیگری نیز با وجود ابتلا به یک مشکل جسمی مزمن، مورد درمان قرار نگرفت و در ضمن تحمل درد شدید جان باخت. یک زندانی دیگر نیز بعد از آن که ساعت‌ها برای دریافت کمک درخواست می‌کرد کشته شد.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «جزئیات مرگ این زندانیان توسط شاهدان عینی شرح داده شد و دکترهای عضو گروه "پزشکان برای حقوق بشر اسرائیل" (PHRI)  که در کالبدشکافی‌ها حضور داشته‌اند در گزارش‌هایشان آنها را تایید کرده‌اند. جزئیات گزارش این کالبدشکافی‌ها با خانواده‌های این فلسطینی‌ها در میان گذاشته شده و روزنامه واشنگتن پست به آنها دسترسی پیدا کرده است. طبق اعلام PHRI، این سه مرد از جمله ۱۳ فلسطینی اهل کرانه باختری بوده‌اند که از هفتم اکتبر تاکنون در زندان‌های اسرائیل جان باختند. تعداد نامشخصی از زندانیان اهل نوار غزه نیز جان باخته‌اند.»

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند از زمان اجرای حملات هفتم اکتبر طوفان الاقصی توسط حماس در سرزمین‌های اشغالی شرایط در زندان‌های پرازدحام اسرائیلی به طرزی خطرناک وخیم شده است. زندانیان فلسطینی سابق شرح داده‌اند که در این زندان‌ها ضرب‌وشتم اغلب علیه زندانیان تمامی سلولها یا بخش‌ها و معمولا با استفاده از باتوم و گاهی با سگ‌ها رخ داده است. آنها بیان کردند که صهیونیست‌ها آنها را از مراقبت‌های پزشکی و غذای کافی محروم ساخته و هم شکنجه جسمی و هم روانی دادند.

واشنگتن پست مستندات این جنایات را با مصاحبه با ۱۱ زندانی سابق، ۶ وکیل، بررسی اسناد دادگاهی و همینطور گزارش‌های کالبدشکافی‌ها گردآوری کرده و از اعمال خشونت و محرومیت‌های مرگبار در سطحی وسیع توسط مقام‌های این زندان‌ها علیه فلسطینی‌ها خبر داده است.

به نوشته این روزنامه هر چند درد و رنج زندانیان فلسطینی‌ اهل غزه به ویژه در زندان نظامی «سِده تیمان» مورد توجه قرار گرفت فعالان حقوق بشری از وجود یک بحران سیستماتیک عمیق‌تر در زندانهای این رژیم خبر می‌دهند.

«جسیکا مونتل»، مدیر اجرایی گروه حقوق بشری «هاموکد» که سابقه سالها کار با زندانیان فلسطینی را داشته، می‌گوید: «خشونت در این زندان‌ها شایع است. این زندان‌ها بسیار پرازدحام هستند. هر زندانی که ما ملاقات کردیم ۳۰ پوند وزن کم کرده بود.»

«تال استینر»، مدیر اجرایی سازمان موسوم به «کمیته عمومی علیه شکنجه در اسرائیل» به واشنگتن پست گفت که بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی به دلیل شکل گرفتن فضای انتقام از بابت این عملیات در میان صهیونیست‌ها شکنجه‌ها و به شهادت رساندن فلسطینی‌ها در زندان‌های این رژیم تشدید شده‌اند. او می‌گوید در این جنایات ترکیبی از سه عامل «احساسات بسیار منفی و خشونت‌آمیز فردی، حمایت‌های سیاستگذاران و فقدان پاسخگویی» دخیل هستند.

این در حالی است سازمان زندان‌ها در رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست واشنگتن پست برای اظهارنظر درباره مرگ زندانی‌های فلسطینی از هفتم اکتبر گذشته تا کنون ادعا کرده است: «ما از ادعاهایی که شما توصیف کردید اطلاعی نداریم و تا جایی که می‌دانیم چنین اتفاقاتی نیفتاده‌اند. زندانی‌ها و بازداشتی‌ها حق شکایت کردن دارند و شکایات آنها توسط مقام‌های رسمی، کاملا بررسی شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

این در حالی است که دیوان بین‌المللی کیفری در حال بررسی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم به دلیل جنایات رخ داده در غزه است. رونن بار، رئیس اطلاعات رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به مقامات زندان‌های این رژیم در ۲۶ ژوئن اعتراف کرده که شرایط وخیم زندان‌های این رژیم می‌تواند منجر به برخوردهای حقوقی بین‌المللی بیشتر شود.

او در نامه‌اش که توسط واشنگتن پست مشاهده و اولین بار توسط  یدیعوت آحارونوت منتشر شد، نوشت: «اسرائیل در دفع ادعاها علیه خود به مشکل بر می‌خورد. دست کم برخی از آنها کاملاً مستدل هستند.»

در این نامه اذعان شده که مقام‌های این رژیم از زندانی که برای ۱۴۵۰۰ زندانی ساخته شده برای حبس ۲۱۰۰۰ نفر استفاده کرده‌اند و این رقم شامل ۲۵۰۰ زندانی اهل غزه که بیشتر آنها در تاسیسات نظامی نگهداری می‌شوند، نمی‌شود.

بار نتیجه گیری می‌کند: «بحران در زندان‌ها تهدیداتی را علیه امنیت داخلی اسرائیل، روابط خارجی آن و قابلیتش برای تحقق اهداف جنگی که تعیین کرده، ایجاد می‌کند.»

«ایتامار بن گویر»  وزیر راست افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که ناظر بر زندان‌های این رژیم است اما با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» در ماه جاری میلادی در پاسخ به رونن بار از محدودیت‌هایی به گفته او شامل «کاهش چشمگیر زمان دوش و معرفی یک منوی حداقلی» علیه زندانی‌های فلسطینی دفاع کرده و می‌گوید ساده‌ترین راه‌حل برای مساله ازدحام در زندان‌ها مجازات اعدام است.»


واشنگتن‌ پست در شرح برخی از این شکنجه‌های مرگبار از زبان شاهدان عینی و منابع مورد استنادش نوشته است:

« برای عبدالرحمان باسم البحش ۲۳ ساله، حبس در زندان به منزله یک حکم اعدام بود.

دو تن از همبندان البحش در زندان مگیدو، زندانی در شمال اسرائیل که از ماه اکتبر تاکنون حداقل سه زندانی در آن جا کشته شده‌اند، می‌گویند ضرب و شتم او از سوی نگهبانان بخش او در زندان در ماه دسامبر موجب شهادتش شد.

بنا به گفته یک زندانی ۲۸ ساله همان بخش، ماموران زندان به تمام سلول‌های آنجا یورش بردند و زندانیان را به منظور بردن برای ضرب و شتم دستبند زدند. او گفت در زمان حبسش در آنجا این شکل ضرب و شتم ‌ها هفته‌ای دو بار اتفاق می‌افتاد.»

این زندانی گفت: «نگهبانان به شکلی دیوانه‌وار به سمت ما آمدند. آنها از باتوم‌های خود استفاده کردند، و تمام بند ما را زیر لگد گرفتند.»

او گفت که پس از ضرب و شتم‌ها، البحش و سایر اعضای سلولش به سلولهای انفرادی بخش ویژه‌ای با نام مستعار «تورا بورا»، برگرفته از نام شبکه غارهای القاعده در افغانستان، منتقل شدند.

او بیان کرد: «صدای فریاد در کل بخش شنیده می‌شد. البحش بعد از بازگشت خبر داد که دنده‌هایش شکسته و از کبودی‌های شدید شکایت داشت. هم سلولی او گفت زمانی که او خواستار کمک‌های پزشکی شد، او را فقط با یک مسکن ساده به نام آسمول بازگرداندند. در نهایت او نمی‌توانست روی پای خود بایستد. او مثل بچه‌ای شده بود که مجبور بودیم برای راه رفتنش به او کمک کنیم.»

البحش حدود سه هفته بعد، در اول ژانویه شهید شد.

عبدالرحمن المعاری هم یک زندانی ۳۳ ساله فلسطینی است که در ۱۳ نوامبر در زندان مگیدو درگذشت. المعاری به گفته برادرش ابراهیم که یک نجار و پدر چهار فرزند بود از فوریه ۲۰۲۳ در زندان به سر می برد و بستگانش پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ دیگر نتوانستند با او ملاقات و ارتباط داشته باشند و آنها هنوز در تلاش هستند تا جزئیات شهادت او را مشخص کنند.

دکتر دنی روزین عضو PHRI در گزارش کالبد شکافی او نوشت: «کبودی‌هایی روی سمت چپ سینه با دنده‌های شکسته و استخوان قفسه سینه در زیر آن مشاهده می‌شود. در پشت، بازو و ران چپ و سمت راست سر و گردن او نیز علایم کبودی دیده می‌شود.»

به نوشته واشنگتن پست خیری حمد ۳۲ ساله که زندانی همان بخش بوده گفت که المعاری را در حالی که دستبند زده بودند از حدود ۱۵ پله فلزی به پایین پرت کردند چون زمانی وقتی نگهبان‌ها در زمان بازرسی سلول زندانیان را برهنه کرده و کتک زدند جواب یکی از آنها را داده بود.

حمد گفت، المعاری بعد از سقوط از پله‌ها هوشیار بود اما سرش خونریزی داشت. صهیونیست‌ها او را نیز به سلول‌های انفرادی بخش "تورا بورا" منتقل کردند. یک وکیل ۵۳ ساله گفت که از سلول کناری ساعت‌ها ناله‌های دردناک او را می‌شنیده که می‌گفته به دکتر نیاز دارد اما ساعات زیادی طول نکشید که صدایش خاموش شده و به شهادت رسید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره