نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

زورآزمایی خیابانی مخالفان غربگرای «مادورو» پس از شکست در انتخابات

منبع
مهر
بروزرسانی
زورآزمایی خیابانی مخالفان غربگرای «مادورو» پس از شکست در انتخابات

مهر/ وزارت دفاع ونزوئلا اعلام کرد که در پی آشوب خیابانی هواداران جریان‌های سیاسی شکست‌خورده در انتخابات، ده‌ها نظامی با ضرب گلوله زخمی شدند.

به نقل از اسپوتنیک، مخالفان غربگرای «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری هواداران خود را به خیابان‌های شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا آوردند و با نیروهای نظامی و انتظامی درگیر شدند.

«پادرینو لوپز» وزارت دفاع ونزوئلا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه «ما از همه شهروندان و نیروهای سیاسی کشور می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند.» افزود که در درگیری بین آشوب‌گران «۲۳ سرباز زخمی شدند که برخی از آنها با شلیک گلوله زخمی شدند و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

به رغم اعلام پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، مخالفان غربگرا و تحت حمایت آمریکا با نپذیرفتن شکست در انتخابات دستور شورش خیابانی در پایتخت را صادر کردند. دیروز دوشنبه کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی ونزوئلا با کسب ۵۱.۲ آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده و برای یک دوره 6 ساله دیگر رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود.

پس از شکست نامزد اصلی نامزد جریان‌های غرب‌گرا در صندوق رأی، این گروه‌ها با رهبری «کورینا ماچادو» دستور آشوب و اعتراض و ناآرامی خیابانی را با حمایت غرب در چندین شهر از جمله کاراکاس، پایتخت ونزوئلا آغاز کردند.

بنابر آخرین گزارش‌ها مخالفان غربگرا در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا حضور دارند و شورشیان ونزوئلا در تلاش برای ورود به ساختمان کنگره با پلیس درگیر شده‌اند.

نیکلاس مادورو در نطقی با حمله به سیاست‌های مداخله جویانه و فتنه انگیز آمریکا در این کشور، اعلام کرد که واشنگتن ۵ بار به بهانه مذاکرات درصدد ترور من برآمد. رئیس جمهور قانونی ونزوئلا افزود: سیاست آمریکا مبتنی بر دیپلماسی دروغ و توطئه است و هر چه این امپراتوری دروغ بر تو لبخند بزند، بایستی مواظب بود، زیرا که آنان از پشت خنجر می‌زنند.

اپوزیسیون ونزوئلا به رهبری «کورینا ماچادو» با غیرقابل‌قبول بودن نتایج انتخابات مدعی هستند که «ادموندو گونزالس» نامزد احزاب راست افراطی و جریان‌های غرب‌گرا با رأی بالا پیروز است و رسانه‌های غربی نیز در ادامه موج تخریب مادورو در روزهای اخیر، بر شائبه تقلب و دستکاری آرای انتخابات دامن زده‌اند.

در این میان، کشورهای متحد و دوست ونزوئلا همچون: ایران، روسیه، چین، کوبا، بولیوی و… ضمن تبریک به مادورو از گسترش روابط در دوران جدید سخن گفته‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه برگزار شد و ۱۰ نامزد احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی در ونزوئلا برای تصدی پست ریاست‌جمههوری با هم رقابت کردند. «ادموندو گونزالس» نامزد احزاب راست افراطی و جریان‌های غرب‌گرا رقیب اصلی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور مستقر و نامزد اصلی حزب حاکم و جریان‌های چپ‌گرا بود که 44 درصد آراء را کسب کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره