نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

نیویورک‌تایمز: اختلافات بایدن و نتانیاهو تشدید شده است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نیویورک‌تایمز: اختلافات بایدن و نتانیاهو تشدید شده است

ایرنا/ «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به روند افزایش اختلافات میان بایدن و نتانیاهو تاکید کرد، آمریکا و اسرائیل در مورد زمان و مکان ترور شهید اسماعیل هنیه و رویکرد اسرائیل به مذاکرات آتش بس همسویی چندانی ندارند.

به گزارش این رسانه آمریکایی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نگرانی‌های آمریکا در مورد ترور رهبر اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و صداقت اسرائیل در مورد پیشبرد مذاکرات آتش بس را رد کرد. وی اخیرا در مکالمه تلفنی با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا که از سوی یک مقام آمریکایی بسیار جدی توصیف شد، ادعای آمریکا مبنی بر این که اسرائیل مانعی برای توافق آتش‌بس بوده و شهادت هنیه در خاک ایران می‌تواند تلاش‌ها برای توافقات را نابود کند، رد کرد.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت اسرائیل که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، نوشت: نتانیاهو با اصرار بر اینکه تلاشی برای جلوگیری از آتش‌بس ندارد، تاکید کرده ترور هنیه، مذاکره کننده اصلی در مذاکرات آتش بس، پیشرفت توافقات را تنها برای چند روز متوقف می کند که آن هم در نهایت با اعمال فشار بیشتر بر حماس، حل می شود.

این در حالی است که به گفته یک مقام آمریکایی، که نخواست نامش فاش شود، بایدن معتقد است که ترور هنیه در زمان‌ بدی صورت گرفت و در حالی انجام شد که آمریکایی‌ها به نهایی شدن توافقات آتش بس امیدوار بودند. علاوه بر این، بایدن ابراز نگرانی کرد که انجام عملیات در تهران ممکن است جنگ منطقه ای گسترده‌تری را آغاز کند که او همواره از آن پرهیز داشته است.

این گزارش با اشاره به گفتگوی کوتاه اخیر بایدن با خبرنگاران در پایگاه مشترک اندروز در مریلند پس از استقبال از سه آمریکایی آزاد شده توسط روسیه در مبادله زندانیان، نوشت: رییس جمهور آمریکا در این گفتگو به نگرانی‌های خود در مورد وضعیت جنگی قابل گسترش در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: من امروز یک مواجهه مستقیم با نخست وزیر (اسرائیل) داشتم. او باید روی خط آتش بس حرکت کند.

نیویورک تایمز با اشاره به وجود اختلافات میان این دو متحد دیرینه در مورد اصول آتش بس نوشت: به گفته یک مقام اسرائیلی فشار آمریکایی ها (برای آتش بس) ممکن است حماس را به مسیری سوق دهد که تصور کند ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل حمایت نمی کند.

البته مقامات دولت بایدن این ادعا را رد کرده‌ و برخی در مقابل، این سوال را مطرح می کنند که آیا اساسا نتانیاهو واقعاً خواهان یک توافق است یا صرفاً می‌خواهد برای جلوگیری از فشار خانواده‌های گروگان‌ها که نگران بازگشت عزیزانشان هستند، مورد تایید به نظر برسد.

این مقاله افزود: بایدن در ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) در طول نشست اخیرش با نخست وزیر اسرائیل، وی را به شدت تحت فشار قرار داد تا به توافق آتش بس دست یابد. با این حال حمله روز سه شنبه اسرائیل (۹ مرداد)، تنها پنج روز پس از این نشست که منجر به کشته شدن(شهادت) یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان و ترور آقای هنیه در تهران در روز چهارشنبه(۱۰ مرداد) شد، آمریکایی‌ها را غافلگیر کرد. زمان و مکان این ترور آمریکایی‌ها را بهت زده کرد و سؤالاتی جدی را در ذهن آنها ایجاد کرد: آیا نتانیاهو به همان اندازه که به رئیس جمهور گفته بود در مورد آتش بس جدی است؟

نیویورک تایمز در پایان نوشت: مکالمه تلفنی بعدی بین بایدن و نتانیاهو در روز پنجشنبه گفتگوی تندی بود. رئیس جمهور آمریکا در این مکالمه بسیار صریح بود و به نخست وزیر اسرائیل گفت زمان آن رسیده که توافق به خط پایان برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره