نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

دادگاه عالی عراق شکایت به اخراج نیروهای ائتلاف را وارد ندانست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
دادگاه عالی عراق شکایت به اخراج نیروهای ائتلاف را وارد ندانست

ایرنا/ دادگاه عالی فدرال عراق شکایت مربوط به درخواست اخراج نیروهای ائتلاف از این کشور را رد کرد و در عین حال به بغداد این فرصت را داد تا بتواند موضوع را از طریق سیاسی حل و فصل کند.

رسانه های عراق روز سه شنبه به نقل از الشرق الاوسط، نوشتند که دادگاه عالی فدرال در عراق با رد شکایت مربوط به اخراج نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به دلیل آنچه آنرا «عدم صلاحیت»، نامیده است، تمامی محافل سیاسی این کشور را غافلگیر کرد.

دادگاه عالی عراق شکایت مربوط به درخواست اخراج نیروهای ائتلاف از این کشور را رد کرده و در عین حال با تصریح به عبارت «عدم صلاحیت» در رای خود، به بغداد این فرصت را داده است تا بتواند موضوع را از طریق سیاسی حل و فصل کند.

در همین ارتباط دو نماینده پارلمان عراق، به نام های « باسم خشان» حقوقدان و مصطفی سند، شکایت مشترکی را علیه نخست وزیر و رئیس جمهور عراق به دادگاه فدرال این کشور ارائه کرده و خواستار صدور حکمی مبنی بر ابطال مجوز موافقت این دو نفر با ماندن نیروهای امریکایی در خاک عراق شده بودند.

این دو نماینده پارلمان در شکایت خود همچنین خواستار آن شده بودند که پس از پایان این توافقنامه، مناطق و تأسیسات مورد استفاده نیروهای امریکایی که ائتلاف بین المللی در عراق را رهبری می کنند، در اختیار عراقی ها قرار گیرد و خسارات ناشی از عملیات انجام شده و بهره برداری از مناطق و تأسیسات عراق جبران شود.

این در حالی است که ناظران معتقدند با رد این شکایت و قید کردن عبارت «عدم صلاحیت» در تصمیم دادگاه فدرال به مذاکره کنندگان عراقی فرصت کافی برای ادامه حل سیاسی حضور نظامیان آمریکایی در عراق از طریق گفت‌وگو با واشنگتن داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز پس از اقدام تروریستی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی سازمان الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه های سازمان الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar