نماد آخرین خبر

خبرگزاری فرانسه: روابط مودی با شیخ حسینه برای هند دردسر شده است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خبرگزاری فرانسه: روابط مودی با شیخ حسینه برای هند دردسر شده است

ایسنا/ تحلیلگران می‌گویند استعفای «شیخ حسینه» نخست‌وزیر بنگلادش موجی از شادی و استقبال را در داکا، پایتخت این کشور برانگیخته اما در عین حال زنگ خطر را برای همسایه‌اش هند که جهت مقابله با چین از این نخست‌وزیر مستعفی حمایت کرده، به صدا درآورده است.

به گزارش ایسنا، «شیخ حسینه» ۷۶ ساله پس از اعتراضات تحت رهبری دانشجویی در بنگلادش از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد و با بالگردی به متحد دیرینه خود دهلی‌نو گریخت؛ مسئله‌ای که هند را در یک دوراهی دیپلماتیک قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «پس از آنکه محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل به عنوان رئیس دولت موقت بنگلادش سوگند یاد کرد و قدرت را به دست گرفت، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند از اولین نفراتی بود که بهترین آرزوها را برای او کرد و در عین حال بر تعهد دهلی‌نو نسبت به همکاری با داکا تاکید ورزید.»

اما چین هم در استقبال از دولت موقت بنگلادش سریعا واکنش داد و بر توسعه روابط تاکید کرد.

با حضور رقبای حسینه در داکا، حمایت هند از دولت قدیمی بنگلادش مشکل‌ساز شده است.

«توماس کین» تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «از دیدگاه بنگلادشی‌ها، هند چند سالی است که در سمت اشتباه ایستاده است. دولت هند قطعا نمی‌خواست تغییری در داکا شاهد باشد و سالها بود که صریحا گفته بود که جایگزینی برای حسینه نمی‌بیند.»

بنگلادش تقریبا به طور کامل توسط هند با تاریخ عمیقا در هم تنیده‌ای احاطه شده است و هند با جمعیت 1.4 میلیارد نفری‌ و اقتصاد مسلط‌اش بر بنگلادش با جمعیت ۱۷۰ میلیونی سایه افکنده، حسینه از چین نیز خوشش می‌آمد.

هند و چین، دو کشور پرجمعیت جهان، رقبای شدیدی هستند که برای نفوذ استراتژیک در سراسر آسیای جنوبی از جمله در نپال، سریلانکا و مالدیو رقابت می‌کنند. در این میان، حسینه یک تعادل حساسی را برقرار می‌کرد و از این طریق می‌خواست هم از حمایت دهلی‌نو برخوردار باشد و هم روابط محکمی را با پکن حفظ کند.

«مایکل کوگلمن» مدیر موسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون مستقر در واشنگتن می‌گوید: «هند نگران است که هر جایگزینی برای حسینه به ضرر منافع هند باشد.»

یونس گفته است که طی چند ماه آینده انتخاباتی را در بنگلادش برگزار خواهد کرد و پسر شیخ حسینه هم عنوان کرده که در زمان برگزاری انتخابات، این نخست‌وزیر مستعفی به بنگلادش بازخواهد گشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره