نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

وال استریت ژورنال: زلنسکی دستور حمله به نورد استریم را داده بود

منبع
فارس
بروزرسانی
وال استریت ژورنال: زلنسکی دستور حمله به نورد استریم را داده بود

فارس/ روزنامه آمریکایی چهارشنبه گزارش داد سیا به رئیس‌جمهور اوکراین فشار آورد تا طرح هدف قرار دادن خطوط لوله نورد استریم در سال 2022 را لغو کند اما برای این کار دیر شده بود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داده که رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی با طرحی برای خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم یک و دو پیش از تلاش ناموفق برای لغو این عملیات تحت فشار آمریکا موافقت کرده بود. این زیرساخت انرژی که برای رساندن گاز روسیه به آلمان و سایر نقاط اروپا ساخته شده بود، در سپتامبر 2022 بر اثر انفجار زیر دریای بالتیک دچار آسیب شدید شد.پیش‌تر سیمور هرش خبرنگار تحقیقی آمریکا گزارش داده بود که مواد منفجره توسط غواصان نیروی دریایی آمریکا تحت پوشش تمرینات ناتو روی خطوط لوله نورد استریم کار گذاشته شد و به دستور جو بایدن منفجر شد. مقامات ارشد روسیه و پوتین هم انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه رفته و استدلال کرده‌اند که آمریکا بیشترین سود را از اختلال در عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا می‌برد. حالا وال استریت ژورنال در گزارش چهارشنبه خود به نسخه دیگری از رویدادها اشاره کرده که بر اساس آن اوکراینی‌ها خط لوله را هدف قرار دادند. به گفته منابع این گزارش، ایده انفجار نورد استریم از سوی تعدادی از افسران ارشد نظامی اوکراین و تجار این کشور زمانی که در مه 2022 چند ماه بعد از آغاز درگیری‌ها در اوکراین جمع شده بودند، با هدف کاهش درآمد انرژی روسیه و کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به روسیه مطرح شد.
بر اساس این گزارش، عملیات اوکراین با یک قایق اجاره‌ای با شش خدمه شامل غواصان غیرنظامی آموزش دیده انجام شد و فقط حدود 300 هزار دلار هزینه داشت.به نوشته وال استریت به نقل از یک مامور اوکراینی که مدعی است در این خرابکاری نقش داشته و سه فرد مطلع دیگر، زلنسکی ابتدا این طرح را تایید کرد اما بعد تحت فشار سیا خواستار لغو آن شد.به ادعای این منابع، با این حال، فرمانده کل سابق اوکراین والری زالوژنی درخواست لغو عملیات را رد کرد و آن را به انجام رساند. زالوژنی به زلنسکی گفته بود که با اعزام تیم، آن‌ها از دستری خارج می‌شوند و دیگر امکان ارتباط با آن‌ها وجود ندارد. وال استریت ژورنال گزارش داده که این روایت را یافته‌های تحقیقات پلیس آلمان درباره انفجارهای نورد استریم تایید می‌کند. به تحلیل این روزنامه، این تحقیقات می‌تواند روابط بین کی‌یف و برلین که یکی از بزرگترین حامیان اوکراین در بحبوحه درگیری با روسیه بوده را تغییر دهد. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره