نماد آخرین خبر

مورد عجیب «سیاست انرژی» کامالا هریس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مورد عجیب «سیاست انرژی» کامالا هریس

ایسنا/ در مدت ۲۵ روزی که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا وارد رقابت برای کاخ سفید شد، مدیران انرژی در خصوص «سیاست انرژی» او، همچنان در حدس و گمان به سر می‌برند. 

 کامالا هریس در سخنرانی‌های هفته گذشته، هفت بار کلمه «اقلیمی» را ذکر کرد، اما کلمات انرژی، فرکینگ(شکست هیدرولیکی و مربوط به مسئله استخراج نف)‌ و نفت را هنوز بر زبان نیاورده است.

نظرسنجیها از حمایت گسترده از مقابله با تغییرات اقلیمی، به ویژه در میان رای دهندگان جوان حکایت دارد. اما ستاد انتخاباتی هریس قصد ندارد حمایت هیچ طرفی را از دست بدهد. چند نفر از دستیاران او، برنامه هریس درباره مسائل بحث برانگیز انرژی را به عنوان یکی از ابهامات استراتژیک توصیف کردند.

هدف، جذب رای دهندگان در ایالت‌های مهمی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین است که بر نتیجه انتخابات نقش تعیین کننده دارند. در این ایالت‌ها، کارگران به صنایع استخراجی، نیروگاهی و تولیدی متکی هستند و اغلب از سیاست‌های جمهوریخواهان حمایت می‌کنند که به دنبال به حداکثر رساندن و افزایش تولید سوخت فسیلی هستند.

رقیب جمهوریخواه هریس در انتخابات پنجم نوامبر،  قبلا نظر خود را بیان کرده است. دونالد ترامپ روز دوشنبه، در مصاحبه ای با ایلان ماسک، هریس را «دیوانه چپ رادیکال» خواند. ترامپ، فوریت مرتبط با تغییرات اقلیمی را زیر سوال برد.

هریس در پنج سخنرانی خود در هفته گذشته، همان عبارت ۱۰ کلمه ای را در زمینه ترامپ به زبان آورد و گفت: ترامپ قصد دارد مبارزه ما علیه بحران اقلیمی را رها کند. در واقع، ورود دیرهنگام هریس به رقابتهای ریاست جمهوری، فرصت اندکی برای سیاست‌های ظریف، به او داده است.

نزدیک به خط بایدن

ستاد انتخاباتی هریس از ارائه پاسخ‌های مشخص به سؤالات دقیق در مورد «سیاست انرژی» او و اینکه اظهارات گذشته او با رویکرد فعلی‌اش مطابقت دارد، خودداری کرد، اما اعلام کرد او به جای برخی از سیاست‌هایی که در کالیفرنیا داشت یا زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۹، به رقابت انتخابات ریاست جمهوری وارد شده بود، بیشتر به سیاست‌های دولت بایدن پایبند خواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره  مبارزه با شرکت‌های بزرگ نفتی صحبت کرد اما برای محدود کردن تولید سوخت فسیلی، کاری انجام نداد. تولید نفت و گاز آمریکا در دوران ریاست جمهوری او، به بالاترین حد خود رسیده است و شرکت‌های بزرگ انرژی اکسون و شورون، سودهای هنگفت کم سابقه ای را کسب کردند.

برخلاف دولت‌های اروپایی، بایدن هرگز مالیات بادآورده‌ای بر درآمد شرکت‌ها از افزایش قیمت نفت و گاز بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ اعمال نکرد.

هریس به عنوان معاون رئیس جمهور، از «قانون کاهش تورم» که  قانون اقلیمی مهم دولت بایدن محسوب می‌شود، حمایت کرده است.

سخنگوی کمپین انتخاباتی هریس با اشاره به قوانینی که شامل برنامه‌های یارانه برای انرژی پاک است، گفت: به عنوان رئیس جمهور، کامالا هریس، پیاده سازی «قانون کاهش تورم» و «قانون زیرساختهای دو حزبی» را به پایان خواهد رساند و بر موفقیت های آنها تکیه کرده و پیش خواهد رفت.

هریس و بایدن، به دنبال توسعه انرژی بادی فراساحلی و سایر انرژیهای تجدیدپذیر از طریق برگزاری مناقصه و یارانه هستند. رویکرد مذکور برخلاف ترامپ است که از انرژی بادی فراساحلی و سایر فناوریهای انرژی پاک انتقاد کرده و مرتب بر حمایت خود از صنعت سوخت فسیلی، تاکید کرده است.

هریس دیگر از ممنوعیت فرکینگ در زمینهای فدرال حمایت نمی‌کند

ستاد انتخاباتی هریس، موضع او را درباره یک موضوع روشن کرده است. او دیگر از ممنوعیت فرکینگ در زمینهای فدرال حمایت نمی‌کند. بایدن تلاش کرد و نتوانست این ممنوعیت را که مورد اعتراض چندین ایالت قرار گرفت و یک قاضی فدرال در لوئیزیانا جلوی اجرای آن را گرفت، اعمال کند.

هریس در سال ۲۰۱۹، یک پلتفرم انرژی و اقلیمی را شرح داده بود که از این ممنوعیت حمایت می‌کرد و با تمام پروژه های زیرساختی جدید سوخت فسیلی مخالف بود. به عنوان سناتور و کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، هریس از قطعنامه دموکراتها برای یک «قرارداد جدید سبز» که یک تلاش گسترده برای سوق دادن کشور به سمت انرژیهای تجدید پذیر بود، حمایت کرد.

هریس در مقام دادستان کل کالیفرنیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، با شرکت‌های بزرگ نفتی شورون و بریتیش پترولیوم در ارتباط با تخلفات مربوط به آلایندگی مخازن ذخیره سوخت زیرزمینی، توافقهای چند میلیون دلاری برای بستن پرونده آنها داشت.

استفان براون، مشاور انرژی و لابی‌گر سابق تسورو که فعالیت پالایشی بزرگی در کالیفرنیا داشت، گفت: هریس در طول سال‌های حضورش در کپیتول هیل از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، تعامل سازنده ای با صنعت نفت و گاز نداشت. نمی‌توانم بگویم که ما در دفتر او از سوی هریس یا کارکنانش، به گرمی  مورد استقبال قرار گرفتیم و بنابراین تعامل زیادی وجود نداشت.

در پنسیلوانیا که ایالت مهمی برای هریس و ترامپ است و هر دو در رقابت نزدیکی هستند، هریس حمایت همه اتحادیه های کارگری بزرگ را به دست آورده است.

 این ایالت دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در آمریکا است و امیدوار است از افزایش تقاضای اروپا برای صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، بهره برداری کند.

بایدن در اوایل سال میلادی جاری، تمامی مجوزهای جدید برای صادرات ال‌ان‌جی را متوقف کرد و کمپین هریس حاضر نشد بگوید آیا او این توقف را لغو می‌کند و تسهیلات جدید را تشویق می‌کند یا خیر.

بر اساس گزارش رویترز، راب بیر، رئیس «شورای تجارت ساخت و ساز و ساختمان پنسیلوانیا» که اعضای آن در نیروگاهها، پالایشگاهها و میادین گاز طبیعی این ایالت کار می‌کنند، گفت: با تیم هریس صحبت کرده و مطمئن است که او «سیاست انرژی مافوق هر چیز» را دنبال خواهد کرد. اما در عین حال، اذعان کرد اندکی روشنگری به او کمک می‌کند تا اعضای شورا را متقاعد کند به هریس رای دهند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar