نماد آخرین خبر

نشت آب آلوده به رادیو اکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نشت آب آلوده به رادیو اکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

ایرنا/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی بیانیه‌ای از نشت آب حاوی رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در بیانیه ای اعلام کرد که توکیو الکتریک پاور (TEPCO)، اپراتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن، این آژانس را از نشت آب رادیواکتیو مطلع کرده است.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که در ۹ آگوست ۲۰۲۴، (۱۹ مرداد) توکیو الکتریک یک نشت آب در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی ۲ پیدا کرده که شامل ۲۵ تن آب از اتاق پمپ سیستم خنک‌کننده سوخت و اتاق مبادله گرما بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: آب نشت‌شده به داخل فاضلاب متصل به گودال جمع‌آوری آب (کف سامپ) واقع در اتاقی از طبقه زیرین نیروگاه جاری شده است. هنوز گزارشی مبنی بر نشت آب آلوده به محیط زیست گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا، یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته میلادی یک سند همکاری در زمینه رهاسازی پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما میان ژاپن و آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کردند. این نیروگاه در پی زلزله ویرانگر و سونامی مارس ۲۰۱۱ آسیب دید.

یوکو کامیکاوا و گروسی طی نشستی در تابستان سال گذشته گفتند که آژانس بین المللی انرژی اتمی به نظارت و ارزیابی تاثیرات رهاسازی پساب این نیروگاه بر محیط دریایی اقیانوس آرام ادامه می‌دهد.

ژاپن در سال ۲۰۱۱ با زلزله و سونامی شدیدی مواجه شد که تخریب سه رآکتور فوکوشیما و نشت مواد سمی از این مراکز را به همراه داشت. فاجعه‌ای که باعث ذوب سه‌گانه شد و بدترین بحران هسته‌ای جهان پس از حادثه چرنوبیل در ۲۵ سال قبل، را رقم زد.

تخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ‌ترین فاجعه اتمی می‌دانند و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می‌دهند زیرا تمام رآکتورهای نیروگاه فوکوشیما در اثر این حادثه با مشکل مواجه شد.

آب‌های آلوده‌ای در نزدیکی این مراکز وجود داشته که از آن برای خنک نگه داشتن رآکتورها و زباله‌های اتمی فوکوشیما پس از فاجعه مورد استفاده قرار گرفته، و به مرور جمع آوری شده و اکنون در حدود یک هزار مخزن غول پیکر قرار دارد.

ژاپن اعلام کرده که قصد دارد به تدریج ۱.۳ میلیون متر مکعب از این آب‌های سمی را طی سه تا چهار دهه آینده در اقیانوس آرام رها کند و با این اقدام می‌تواند به روند انحلال سایت فوکوشیما ادامه دهد.

پس از اینکه ژاپن در آوریل ۲۰۲۱ تصمیم خود برای تخلیه آب ذخیره شده در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی (FDNPS) به دریا را اعلام کرد، این کشور از آژانس درخواست نمود تا ابعاد مختلف مرتبط با ایمنی این طرح را مورد بررسی قراردهد.

«رافائل ماریانو گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درخواست ژاپن را پذیرفت و متعهد شد که این سازمان قبل، حین و پس از برنامه تخلیه آب‌های آلوده به اقیانوس آرام مشارکت و نظارت داشته باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره