نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

التماس نتانیاهو به وزرایش برای عدم فروپاشی کابینه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
التماس نتانیاهو به وزرایش برای عدم فروپاشی کابینه

ایسنا/ رسانه‌های عبری گزارش دادند، نخست‌وزیر این رژیم برای آنکه کابینه ائتلافی‌اش تحت تاثیر معامله تبادل اسرا با حماس قرار نگیرد، به مذاکرات سیاسی روی آورده تا حیات سیاسی خود را تضمین کند.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مشغول مذاکرات سیاسی است تا تضمین کند ائتلاف کابینه وی از معامله تبادل اسرا با حماس تاثیری نمی‌گیرد.

درخواست نتانیاهو از «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی که تهدید کرده‌اند در صورت توافق با حماس از کابینه نتانیاهو استعفا می‌دهند، این است که طی دوره تعطیلی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از کابینه کناره‌گیری نکنند و منتظر ازسرگیری جنگ بعد از ۴۲ روز در پایان مرحله نخست معامله باشند و بعد از آن تصمیم خود را درباره معامله بگیرند.

این رسانه عبری همچنین به بازگشت «آریه درعی» رئیس حزب شاس به مذاکرات امنیتی بعد از غیبت چند هفته‌ای اشاره کرد که نشانه‌ای از نزدیک بودن معامله بین حماس و تل‌آویو است.

تلاش نتانیاهو برای عدم فروپاشی کابینه‌اش با وعده دادن به بن گویر و اسموتریچ برای ازسرگیری جنگ بعد از مرحله اول، نیت قبلی نتانیاهو برای دور زدن توافق آتش‌بس، از طریق تهی کردن آن از مضمون و محتوایش بعد از تحقق دستاوردهای موردانتظار خود از آن را ثابت می‌کند. این همچنین نشان می‌دهد که اظهارات رقبایش درباره اینکه او ماندن در قدرت را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد، صحت دارد.

یک منبع مطلع در حماس روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت شروط جدید رژیم صهیونیستی شامل حفظ نیروها در داخل غزه و در مرز با مصر می‌شود، در حالی که حماس خواستار «آتش‌بس کامل، خروج کامل از نوار غزه، بازگشت عادی آوارگان و یک توافق (اسرای) بدون محدودیت» است.

این اظهارات منبع حماس در حالی مطرح شد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما به توافق گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس از هر زمان دیگری نزدیک‌تر هستیم.»

بایدن اظهار داشت که هنوز این توافق به طور کامل محقق نشده است، اما طرف‌ها نسبت به سه روز پیش و قبل از آغاز مذاکرات به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای از «تلاش‌های واشنگتن و دیگر میانجی‌ها برای متقاعد کردن حماس به پذیرش توافق گروگان‌ها» قدردانی کرده است.

در این بیانیه آمده است: «اصول اسرائیل برای میانجی‌ها و ایالات متحده به خوبی شناخته شده است و اسرائیل امیدوار است که فشار آن‌ها باعث شود حماس اصول ۲۷ مه را بپذیرد تا جزئیات توافق اجرایی شود.»

اما از سویی «سامی ابوزهری» یکی از رهبران جنبش حماس گفت دولت بایدن در تلاش است تا در رابطه با احتمال دستیابی به توافق آتش‌بس پس از نشست در دوحه، «فضای مثبت کاذب» ایجاد کند. این مقام ارشد حماس تاکید داشته که ایالات متحده هیچ قصد واقعی برای توقف جنگ در غزه ندارد و تنها در تلاش است تا زمان بخرد.

این مذاکرات قرار است هفته آینده در قاهره ازسرگرفته شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره