نماد آخرین خبر

پیام وزیر خارجه مصر به حزب‌الله در سفر به بیروت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 پیام وزیر خارجه مصر به حزب‌الله در سفر به بیروت

ایسنا/ وزیر خارجه مصر در سفر اخیرش به بیروت پیام‌هایی درباره عدم تشدید وضعیت میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی به مقامات جنبش مقاومت حزب‌الله منتقل کرد.

به گزارش ایسنا، «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر در جریان سفر خود به بیروت، در چارچوب تلاش‌های کشورش برای جلوگیری از تشدید درگیری بین حزب‌الله لبنان و ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی پس از ترور شهید «فواد شکر» یکی از فرماندهان مقاومت لبنان به دست رژیم صهیونیستی، دیدارهای متعددی با مقامات لبنانی داشت.

براساس اطلاعات روزنامه خبری العربی الجدید، با وجودی که وزیر خارجه مصر و هیئت همراهش در سفر روز جمعه دیدار مستقیمی با مقامات حزب‌الله نداشتند اما از طریق کانال‌های ویژه پیام‌هایی به رهبران حزب‌الله منتقل شد مبنی بر اینکه حزب‌الله در عملیات علیه رژیم صهیونیستی خویشتنداری کند و در ازای آن، وعده‌هایی داده شد مبنی بر اینکه برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه که امکان بهبود وضعیت انسانی و انتقال کمک‌های انسانی را فراهم می‌آورد و فشار بر مقاومت فلسطین را کاهش می‌دهد، تلاش می‌شود و اینکه در سایر پرونده‌های مربوط به لبنان و حزب‌الله، «منافع» و تسهیلاتی از سوی ایالات متحده ارائه می‌شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، عبدالعاطی سیگنال‌های مثبتی از مقامات لبنانی مبنی بر تمایل به توقف تنش‌ها و جلوگیری از کشاندن اوضاع به سمت یک جنگ فراگیر دریافت کرد، اما به شرطی که مذاکرات غزه به نتیجه مثبتی برسد، کشتار مردم فلسطین متوقف شود و مقاومت فرصتی برای سامان دادن به وضعیت خود در میدان پیدا کند؛ مساله‌ای که در جبهه لبنان بازتاب خواهد داشت.

در عوض، وزیر خارجه مصر به مقامات لبنانی اطمینان خاطر داد که مصر از امنیت و ثبات لبنان حمایت می‌کند و در عین حال بر لزوم توقف تشدید وضعیت و عدم بروز جنگ گسترده منطقه‌ای تاکید کرد و گفت کشورش برای توقف تنش تلاش می‌کند و دلیل اصلی این تنش در منطقه، جنگ غزه است که باید سریع‌تر برای آن آتش‌بس اعلام شود و پس از آن، این تشدید وضعیت متوقف شود.

«حسین هریدی» معاون سابق وزیر خارجه مصر درباره این سفر عبدالعاطی به لبنان گفت هدف از این سفر اعلام همبستگی مصر با لبنان در برابر حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و تلاش قاهره برای کاهش تنش و برقراری آرامش در منطقه بود.

این در حالی است که سفیر «عبدالله الاشعل» دستیار سابق وزیر امور خارجه مصر در مصاحبه با العربی الجدید هدف از این سفر عبدالعاطی را دستور آمریکا برای سر و سامان دادن به وضعیت منطقه پس از ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران و ترور شهید فواد شکر یکی از فرماندهان مقاومت لبنان در بیروت دانست‌.

«محمد سید احمد» استاد جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: «مصر خواهان آرامش است و به خوبی می‌داند که حوادث، به‌ویژه پس از ترور فواد شکر و هنیه تشدید شده است و به همین دلیل، همه منتظر پاسخ چه از سوی ایران و چه از سوی مقاومت لبنان هستند که ممکن است به گسترش دایره جنگ صهیونیستی منجر شود. این پاسخ‌ها حتما مستقیم خواهد بود و دایره جنگ را همانطور که نخست وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار است، گسترش می‌دهد اما تا این لحظه، پیام‌های بسیاری از سوی کشورهای ذیربط به طرف‌های درگیر ارسال شده است.»

وی خاطرنشان کرد: منافع بین‌المللی در لبنان برای پایان دادن به این درگیری و عدم گسترش چرخه جنگ به ویژه در سطح منطقه وجود دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره