نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

حماس: خواستار اجرای پیشنهاد بایدن هستیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حماس: خواستار اجرای پیشنهاد بایدن هستیم

ایسنا/ یکی از رهبران جنبش حماس در سخنانی تاکید کرد که این جنبش و گروه‌های مقاومت فلسطین خواستار اجرای پیشنهاد ارائه شده توسط رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس در نوار غزه هستند.

«اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس در این باره اظهار کرد: ما با پیشنهاد ارائه شده توسط بایدن موافقت کردیم و دولت آمریکا نتوانست نتانیاهو را متقاعد کند. اسرائیلی‌ها از موضوعاتی که در پیشنهاد بایدن گنجانده شده بود، عقب نشینی کردند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، وی گفت: صحبت‌های نتانیاهو درباره تایید یک پیشنهاد به‌روز شده به این معنا است که دولت آمریکا نتوانست او را در مورد توافق متقاعد کند. ما فقط می‌خواهیم پیشنهاد بایدن که با آن موافقت کردیم، اجرا شود.

حمدان افزود: ما به طور دقیق از پیشنهاد به‌روز شده مطلع نیستیم، اما هیئت اسرائیلی که به دوحه آمده بود، شروطی را ارائه کرد که با پیشنهاد قبلی در تضاد است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توافق باید شامل پنج نکته خاص از جمله توقف تجاوز، خروج از نوار غزه و بازسازی باشد. ما همچنان به تعهدات خود پایبند بوده و آماده اجرای فوری آنها هستیم و کسی که مانع تلاش برای دستیابی به توافق می‌شود، نتانیاهو است.

این مقام حماس ادامه داد: نتانیاهو به موافقت ما با پیشنهادات توافق، با کشتار در نوار غزه پاسخ می‌دهد و اوست که توافق را به هم می‌زند و ما پیش از این شاهد هیچ بیانیه‌ای از سوی اسرائیل که پیشنهاد بایدن را تأیید کرده باشد، نبوده‌ایم.

 اسامه حمدان همچنین اضافه کرد: نتانیاهو مانع از توافق می‌شود و او است که باید تحت فشار قرار بگیرد و دولت آمریکا باید او را به تعهد به پیشنهاد بایدن ملزم کند.

 وی در انتقاد از مواضع آمریکا نیز تاکید کرد: مواضع آمریکا پوششی برای رفتار و اقدامات اسرائیل است که دست از مانور برنمی‌دارد. قصد اسرائیل ادامه جنگ است و نتانیاهو از باقی ماندن نیروهایش در نتزاریم و فیلادلفیا صحبت می‌کند.

آخرین دور مذاکرات میانجیگران و رژیم صهیونیستی روز جمعه در دوحه پایتخت قطر بدون نتیجه پایان یافت.

پس از این مذاکرات جنبش مقاومت اسلامی حماس یکشنبه شب در بیانیه‌ای، با ابراز اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع توافق آتش‌بس شده است، مخالفت خود با پیشنهاد جدید آمریکا را اعلام کرد.

حماس افزود: «پیشنهاد جدید با شرایط نتانیاهو سازگار است و با خواسته‌های وی، به خصوص امتناع او از آتش‌بس دائم، عقب نشینی کامل از نوار غزه، اصرار او بر ادامه اشغال تقاطع نتزاریم، گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا همسو می شود. وی همچنین شرایط جدیدی را در خصوص معامله تبادل اسرا مطرح و از سایر موارد توافق شده عقب نشینی کرده و مانع از انعقاد معامله مبادله شده است.»

در ادامه بیانیه حماس آمده است: «ما نتانیاهو را مسئول کامل شکست تلاش‌های میانجی‌ها، مانع تراشی در حصول توافق و مسئولیت کامل جان زندانیانش می‌دانیم که به دلیل تجاوزات مستمر و هدف‌گیری سیستماتیک او، در معرض خطری مشابه مردم ما قرار دارند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره