نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ترکیه و عراق یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد ایجاد می‌کنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ترکیه و عراق یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد ایجاد می‌کنند

ایسنا/ وزارت دفاع ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، ترکیه و عراق یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک را در بغداد ایجاد خواهند کرد که متشکل از ژنرال‌ها و افسران هر ۲ کشور است تا همکاری خود را در برابر تهدیدهای امنیتی مشترک تقویت کنند. 

این مرکز بخشی از یک یادداشت‌تفاهم است که در یک نشست سطح بالا در آنکارا در ۱۵ اوت به امضا رسید. این توافق که نشان‌دهنده تعمیق قابل توجه همکاری نظامی بین ۲ کشور است، پس از سال‌ها تیرگی روابط به دلیل عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) مستقر در شمال عراق به دست می‌آید.

«زکی آکتورک» سخنگوی وزارت دفاع ترکیه طی یک نشست خبری در رابطه با این توافق‌نامه، بر اهمیت مرکز جدید برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، برنامه‌ریزی استراتژیک نظامی و اقدامات هماهنگ علیه سازمان‌های تروریستی، تاکید کرد.

این تفاهم‌نامه همچنین شامل ایجاد یک «مرکز آموزشی و همکاری مشترک» در پایگاه «بعشیقه» واقع در شمال عراق است که در آن پرسنل ترکیه‌ای و عراقی آموزش‌های نظامی را انجام خواهند داد و تخصص‌های خود را به اشتراک خواهند گذاشت. هدف از این ابتکار، افزایش توانایی‌های نیروهای امنیتی عراق در تلاش برای مبارزه با تروریسم و ​​تامین امنیت منطقه است.

این وزارتخانه در ادامه، گستردگی این تفاهم‌نامه را توضیح داده و تصریح کرد که این توافق علاوه بر تلاش‌های ضد تروریسم، امنیت مرزی مشترک، مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان‌یافته را مورد توجه قرار می‌دهد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این تفاهم‌نامه نشان‌دهنده اولین قدم تاریخی در همکاری نظامی بین ترکیه و عراق است.

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه پس از امضای این توافق در کنار «فواد حسین» همتای عراقی خود، بر اهمیت این توافق تاکید کرد و گفت ایجاد مرکز هماهنگی امنیتی مشترک و مرکز مشترک آموزش و همکاری از گام‌های اساسی است. او افزود: «معتقدیم از طریق مراکز هماهنگی و آموزشی مشترک که در این توافقنامه برنامه‌ریزی شده است، می‌توانیم همکاری خود را به سطح بالاتری برسانیم.»

این توافق پس از یک دوره بهبود روابط میان آنکارا و بغداد که در سال‌های اخیر به دلیل عملیات مرزی ترکیه با هدف قرار دادن پ‌ک‌ک در عراق دچار تنش شده است، به دست می‌آید. عراق اغلب این عملیات‌ها را به عنوان نقض حاکمیت خود مورد انتقاد قرار داده، در حالی که ترکیه از آنها برای حفاظت از امنیت ملی خود دفاع کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که چارچوب همکاری مشخص‌شده در این تفاهم‌نامه، اقدامات مشترک موثرتری را علیه پ‌ک‌ک و سایر گروه‌هایی که هر ۲ کشور به عنوان سازمان‌های تروریستی می‌شناسند، تسهیل کند. ترکیه مدت‌هاست که از عراق خواسته است تا اقدامات قوی‌تری علیه پ‌ک‌ک که ترکیه و متحدان غربی آن یک سازمان تروریستی می‌دانند، اتخاذ کند.

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در اوایل ماه جاری به رویترز گفته بود، اقدامات اخیر ترکیه و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم نقطه عطفی در روابط است و افزود که آنکارا از بغداد می‌خواهد که قدمی فراتر بگذارد و هر چه زودتر پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی بداند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره