نماد آخرین خبر

تلگراف: جنگ هسته‌ای بسیار نزدیکتر از چیزی است که تصور می‌کنیم

منبع
العالم
بروزرسانی
تلگراف: جنگ هسته‌ای بسیار نزدیکتر از چیزی است که تصور می‌کنیم

العالم/ روزنامه تلگراف در مقاله‌ای به کشورهای غربی هشدار داد که دشمنان آنها در تولید تسلیحات هسته‌ای بهتر از آنها عمل می‌کنند؛ امری که احیای بازدارندگی هسته‌ای را به یک موضوع فوری تبدیل کرده است.

"ساموئل رامانی" از پژوهشگران موسسه خدمات سلطنتی انگلیس، در مقاله‌ای در روزنامه تلگراف ادعا کرد که وقوع یک جنگ هسته‌ای بسیار نزدیک‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، شده است.

رامانی تصریح کرد ایالات متحده یک استراتژی هسته‌ای جدید دارد که در ماه مارس زمانی که رئیس‌جمهور "جو بایدن" یک برنامه استراتژیک هسته‌ای فوق محرمانه را برای مقابله با تهدید فزاینده ناشی از زرادخانه هسته‌ای چین تصویب کرد، رونمایی شد.

نویسنده خاطرنشان کرد که طرح جدید با عنوان "راهنمای استفاده از تسلیحات هسته‌ای"- که قبل از خداحافظی بایدن از کاخ سفید در ژانویه آینده- در کنگره از طبقه‌بندی خارج می‌شود نشان می‌دهد که چگونه می‌توان خطر حمله هسته‌ای احتمالی چین، روسیه و کره‌‌شمالی به صورت هماهنگ‌شده انجام دهند را خنثی کرد.

نویسنده معتقد است که این استراتژی، اگرچه گامی دلگرم کننده و رو به جلو است، "ولی خیلی کوچک و خیلی دیرهنگام اتخاذ شده" است.

او مدعی شد زمانی که بایدن در ژانویه 2021 به قدرت رسید، چین 400 کلاهک هسته‌ای داشت ولی زرادخانه هسته‌ای این کشور در اواخر سال 2023 به 500 افزایش یافت و تا سال 2030 می‌تواند به یک‌هزار نفر برسد.

به عقیده نویسنده، این افزایش حجم زرادخانه هسته‌ای چین نشان‌دهنده حمایت "شی جین پینگ" رئیس‌جمهور چین از تلاش‌ها برای افزایش توانمندی نهاد نظامی کشورش برای "جنگ و پیروزی در جنگ‌های مدرن" است.

وی گفت که ایالات متحده در مواجهه با چالش فزاینده چین، دیپلماسی را بر بازدارندگی ترجیح داده است.

او گفت که ایالات متحده در مواجهه با چالش فزاینده چین، دیپلماسی را بر بازدارندگی ترجیح داد.

در این مقاله آمده است: شاید نگران‌کننده‌ترین مساله این است که ایالات متحده در واکنش به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای کره شمالی منفعل‌تر عمل کرده است. کره‌شمالی در ازای صادرات میلیون‌ها گلوله توپ و موشک‌های بالستیک هواسونگ-۱۱ به روسیه، از روسیه برای توسعه فناوری ماهواره‌ای درخواست کمک کرده است.

رامانی معتقد است با توجه به ادعای روسیه مبنی بر اینکه برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی در چارچوب معیارهای دفاع مشروع قرار می‌گیرد، این کشور می‌تواند از جاه‌طلبی‌های پیونگ‌یانگ برای مدرن‌سازی انرژی هسته‌ای حمایت کند.

این مقاله خاطرنشان کرد که وزارت خارجه ایالات متحده با تشدید تحریم‌ها علیه نهادهایی در روسیه و چین که ادعا می‌شود به برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی کره‌شمالی کمک می‌کنند، به این روند "تهاجمی" پاسخ داد.

رامانی مدعی است که رویکرد بایدن "به طرز وحشتناکی شبیه" طرح "صبر استراتژیک" رئیس‌جمهور سابق "باراک اوباما" است که راه را برای پرتوهای هسته ای بی سابقه پیونگ یانگ در سال 2017 هموار کرد.

نویسنده در بخشی از این مقاله آورده است: به نظر می‌رسد ایالات متحده برای رویارویی با تهدید بلندمدت هسته‌ای که روسیه برای نظامی کردن فضا تحمیل می‌کند بسیار کمتر آماده باشد. او اشاره کرد که موشک "سایوز" در ماه می از پایگاه فضایی "پلستسک" در شمال غربی روسیه پرتاب شد که حداقل 9 ماهواره را در مدار پایین به دور زمین قرار داده است.


به گفته این نویسنده، گام بعدی روسیه ممکن است پرتاب یک سلاح ضد فضایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای باشد.

به ادعای نویسنده مقاله، اگر جنگ اوکراین، آنگونه که روسیه می‌خواهد پایان نیابد این پیامی به چین و کره‌شمالی خواهد داد که "باج‌خواهی هسته‌ای"، غرب را نمی‌ترساند و مانع از مقابله با تجاوزات آنها نمی‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره