نماد آخرین خبر

واکنش پیونگ‌یانگ به اصلاح سند محرمانه «راهبرد هسته‌ای آمریکا»

منبع
مهر
بروزرسانی
واکنش پیونگ‌یانگ به اصلاح سند محرمانه «راهبرد هسته‌ای آمریکا»

مهر/ کره شمالی به اصلاح سند راهبرد هسته‌ای آمریکا و آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی اتمی با پیونگ‌یانگ واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای‌اف‌پی، کره شمالی به انتشار گزارشی درباره اقدام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تایید سند راهبرد هسته‌ای این کشور و آماده‌سازی برای رویارویی احتمالی هسته‌ای با روسیه، چین و کره شمالی واکنش نشان داد.

نیویورک‌تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت که بایدن سند مذکور را در ماه مارس تایید کرده است. پیونگ‌یانگ در واکنش به این گزارش، با بیانیه‌ای که در خبرگزاری مرکزی کره شمالی به چاپ رسیده است، تاکید کرد: کره شمالی به منظور مهار و از بین بردن هرگونه چالش امنیتی برخاسته از برنامه(هسته‌ای) اصلاح‌شده آمریکا، قوای راهبردی خود را به هر شکل ممکن تقویت خواهد کرد.

به نوشته تایمز، این سند فوق محرمانه برای نخستین بار، راهبرد بازدارندگی واشنگتن را به تمرکز بر گسترش سریع زرادخانه‌ هسته‌ای چین تغییر داده است. خبرگزاری مرکزی کره شمالی نوشت که وزارت خارجه این کشور «نگرانی جدی خود را درباره رفتار آمریکا ابراز داشته و آن را قویا محکوم و رد می‌کند.»


در بخش دیگری از این بیانیه اضافه شده که کره شمالی نسبت به پیشبرد برنامه هسته‌ای و ایجاد قوای اتمی کافی و قابل اتکا برای دفاع قاطع از حاکمیتش، متعهد است.

پیونگ‌یانگ و مسکو پس از جنگ جهانی دوم همواره متحد یکدیگر بوده و این رابطه پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ نیز نزدیک‌تر شده است. واشنگتن و سئول، کره شمالی را به تامین تسلیحات و موشک برای روسیه در جنگ علیه اوکراین متهم کرده‌اند. پیونگ‌یانگ که خود را یک قدرت هسته‌ای «غیرقابل بازگشت» خوانده، اتهامات مذکور را «پوچ» توصیف کرده است. با این حال، این کشور بابت اقدام روسیه در وتویی که به پایان نظارت بازرسان سازمان ملل متحد بر نقض تحریم‌ها از سوی پیونگ‌یانگ انجامید، از مسکو قدردانی کرد.

در سوی دیگر، چین که با پیونگ‌یانگ رابطه نزدیکی دارد، در جنگ اوکراین خود را بی‌طرف خوانده و تاکید کرده است که برخلاف آمریکا و سایر کشورهای غربی، برای هیچکدام از طرفین جنگ، سلاح تامین نمی‌کند. با این وجود، پکن یکی از متحدان سیاسی و اقتصادی روسیه است و اعضای ناتو، به چین برچسب «تسهیل‌گر تعیین‌کننده جنگ» زده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره