نماد آخرین خبر

قول انگلیس به اوکراین

منبع
ايسنا
بروزرسانی
قول انگلیس به اوکراین

ایسنا/ نخست‌وزیر انگلیس در سالگرد استقلال اوکراین در پیامی متعهد به پشتیبانی همیشگی از کی‌یف شد.

به گزارش ایسنا، «کر استارمر»، نخست وزیر انگلیس امروز - شنبه - در سی‌وسومین سالگرد استقلال اوکراین از اتحاد شوروی سابق در پیامی اوکراینی‌ها را خطاب قرار داده و به آنها گفت لندن « امروز و برای همیشه» از آنها حمایت خواهد کرد.

اوکراین در ۲۴ اوت ۱۹۹۱ رسما استقلالش از اتحاد جماهیرشوروی را به دنبال موافقت هیات حاکمه شوروی در اوکراین اعلام کرد و این تصمیم بعدا از سوی رای‌دهندگان اوکراینی طی یک همه‌پرسی در دسامبر همان سال نهایی شد.

امسال روز استقلال اوکراین در شرایطی از راه رسیده که جنگ با روسیه همچنان ادامه دارد و اوضاع میدانی چندان به نفع کی‌یف پیش نمی‌رود. اوکراینی‌ها به منظور فشار به نظامیان روس، حملاتی را در منطقه کورسک روسیه آغاز کرده‌اند که دستاورد چندانی نداشته و تلفات سنگینی به اوکراینی‌ها وارد آورده است. هدف این تهاجم فرا مرزی این بود که تمرکز روسیه از جبهه شرقی در دونباس برداشته شود، اما این محاسبات کی‌یف چندان درست از آب درنیامده است.

اوکراین بعد از فروپاشی شوروی در ۲۴ اوت ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد و کشوری است که تنها ۳۳ سال از عمر آن می‌گذرد و با چالش‌های فراوانی، به‌ویژه در دوره ریاست زلنسکی که این کشور را به ورطه جنگ با روسیه کشاند، دست و پنجه نرم می‌کند.

نخست وزیر انگلیس که کشورش در طول جنگ اوکراین از حامیان تسلیحاتی اصلی بوده و تانک‌های «چلنجر» و موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» خود را در اختیار کی‌یف قرار داده در این پیام خود اظهار کرد: «پیام من به همه اوکراینی‌ها، چه آنهایی که در خط مقدم جنگ به سر می‌برند و چه اوکراینی‌هایی که اینجا در بریتانیا، خانه دومشان، حضور دارند کاملا واضح است؛ ما امروز و برای همیشه با شما هستیم.»

استارمر ادامه داد: «این همان چیزی است که من به زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین زمانی که پشت میز کابینه ما نشست، گفتم. من در آنجا به نمایندگی از مردم بریتانیا توضیح دادم که فقط دولت بریتانیا نیست که پشت اوکراین است بلکه همه ما هستیم. ما تا هر زمان که لازم باشد کنار شما هستیم.»

استارمر در انتهای پیام خود به اوکراین از عبارت ادای احترام ملی اوکراین، «اسلاوا اوکراینی» به معنی «اوکراین سربلند باد» استفاده کرده است.

دولت انگلیس از آموزش بیش از ۴۵۰۰۰ سرباز اوکراینی درخاک این کشور از زمان اجرای عملیات ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین خبر داده است.

«جان هیلی»، وزیر دفاع دولت استارمر هم در راستای روحیه دادن به اوکراینی ها از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته ویدیوهایی از شادمانی پر سر و صدای خود، نواختن موسیقی، خوانندگی یا به صدا در آوردن زنگ با هشتگی تحت عنوان «برای اوکراین سرو صدا کنید» منتشر کنند.

هیلی از حمله اخیر اوکراین در منطقه کورسک روسیه که از ششم اوت به اجرا در آمده حمایت کرده و ادعا کرد: «این حمله روحیه مردم اوکراین را که به خاطر داشتن انعطاف‌پذیری خارق‌العاده در ۲ سال و نیم گذشته، تحسین جهان را در پی داشته‌اند تقویت کرده است.»

او  مدعی شد: «این که پوتین با شکایت از این حمله اوکراین آن را یک تحریک می‌خواند مثل این می‌ماند که یک قلدر در زمین بازی اعتراض می‌کند که چرا قربانی کوچکتر او جسارت نبرد متقابل با او را داشته است.»

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین نیز در بیانیه‌ای در «روز پرچم ملی» در مراسم اهتزاز پرچم در نزدیکی ساختمان پارلمان اوکراین  گفت: «ما باید اوکراین، خانه خودمان، را بعد از این جنگ بازسازی کنیم تا پرچم آبی و زرد اوکراینی ما آن طور که شایسته است در ضمن یک زندگی اروپایی، آزاد و ایمن بر فراز سرزمین پر افتخار ما به اهتزاز درآید.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره