نماد آخرین خبر

صهیونیست‌ها: در لبه پرتگاهیم

منبع
فارس
بروزرسانی
صهیونیست‌ها: در لبه پرتگاهیم

فارس/ یک روزنامه اسرائیلی امروز شنبه از تشدید اختلافات در میان نهادهای امنیتی و نظامی بر سر تداوم جنگ غزه و کارشکنی‌های کابینه نتانیاهو در روند مذاکرات آتش‌بس به شدت انتقاد کرد.
 
 رسانه‌های اسرائیلی از افزایش اختلاف بین نهادهای نظامی و سیاسی در خصوص موضوع دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا صحبت می‌کنند، امری که «سرنوشت جنگ و اسرا را به خطر می اندازد».رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که اختلافات بین نهادهای نظامی و سیاسی در خصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در نوار غزه خبر دادند. روزنامه اسرائیلی «مکور ریشون» در این خصوص نوشت که «سرنوشت کل جنگ در خطر است، نه فقط سرنوشت اسرا». نهادهای امنیتی و نظامی «خواهان آتش‌بس موقت هستند»، در حالی که مخالفان توافق به هر قیمتی، هفته گذشته را با تاکید بیشتر بر تسلیح سپری کردند. «آنها همچنان معتقدند که «توقف جنگ اکنون یک فاجعه است»، هرچه قدر که زمان نیز می‌گذرد، آنها لجاجت بیشتری می‌ورزند.   بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو به این نتیجه رسیده است که «منافع اسرائیل مستلزم ماندن ارتش اسرائیل در محورهای فیلادلفیا و نتساریم است، اما نهادهای امنیتی و نظامی معتقدند که بدون آن می‌توان امور را مدیریت کرد». امری که به شکاف بزرگ بین آنها در مورد جنگ و اهداف آن منجر شده است.  در ادامه این یادداشت آمده است، از دیگر موارد مهمی که ستاد کل ارتش می‌خواهد از این توافق منتفع شود، «خود آتش‌بس» است، زیرا «اسرائیل به شدت به آن نیاز دارد تا برای شمال فکر کند و امور را سازماندهی کند». در حالی که سطح سیاسی در عین حال، «می تواند تصمیم بگیرد که کجا برود».
این روزنامه در ادامه این سؤالات را مطرح کرد که «پیروزی مطلق در حقیقت چیست؟ سازش دایمی که نتانیاهو رویای شبانه آن را دارد، چه نوع سازش و ثباتی است؟ آیا او واقعاً برنامه‌ای برای بازگرداندن صلح و شهرک‌نشینان به الجلیل دارد؟
چند دستگی؛ موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند
مکورریشون با اشاره به «از هم پاشیدگی سریع وحدت داخلی که در آغاز جنگ در اسرائیل آغاز شد»، نوشت که «وضعیت با بازگشت قوی درگیری اسرائیلی_اسرائیلی خطرناک شده است».در ادامه این یادداشت تاکید شده که 15 سال گذشته حضور نتانیاهو در رأس قدرت در اسرائیل، نقطه ضعف اسرائیل است نه قوت آن. «ما در لبه پرتگاه ایستاده‌ایم و هر لحظه یک جنگ خفیف منطقه‌ای می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای با شدت بالا تبدیل شود که آمادگی لازم برای آن را نداریم. اکنون زمان سرنوشت‌سازی است که می‌تواند ویرانگر و مرگبار باشد».

اختلافات عمیق
شبکه سی‌ان‌ان آمریکا نیز روز گذشته گزارش داد در شرایطی که اعضای کابینه از هرگونه توافق آتش‌بس انتقاد می‌کنند، اختلاف‌نظرهای عمیقی بین مقامات امنیتی اسرائیل و دولت نتانیاهو در این خصوص وجود دارد. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات امنیتی، نتانیاهو را به از بین‌بردن و تخریب روند مذاکرات متهم می‌کنند. بر اساس این گزارش، حتی اگر توافقی حاصل شود - که هنوز قطعی نیست - ممکن است تنها چند هفته دوام بیاورد و پس از آن جنگ از سرگرفته خواهد شد. زیرا «اسرائیل» آماده موافقت با آتش بس دائمی نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره