نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

نور تلفن‌های همراه تنها کورسوی باقی‌مانده در بیمارستان‌های غزه

منبع
فارس
بروزرسانی
نور تلفن‌های همراه تنها کورسوی باقی‌مانده در بیمارستان‌های غزه

فارس/ پزشکان در بیمارستان‌های غزه برای جلوگیری از قطعی کامل برق در سایه کمبود شدید سوخت از چراغ‌قوه‌های تلفن‌ همراه خود برای رسیدگی به بیماران و نوشتن گزارش‌های پزشکی استفاده می‌کنند.

بیمارستان‌ «کمال عدوان» یکی از بیمارستان‌های شمال نوار غزه است که به طور کامل شب‌ها در تاریکی فرو می‌رود و تنها نوری که در راهروهای این بیمارستان دیده می‌شود، کورسوی تلفن‌های همراه یا دستگاه‌هایی است که همچنان باتری آن‌ها کار می‌کند.حملات پیوسته ارتش اسرائیل از بیش از 10 ماه گذشته باعث شده است بسیاری از بیمارستان‌های نوار غزه دیگر قادر به خدمات‌رسانی نباشند و از طرفی دیگر، بیمارستان‌هایی نیز که امکان خدمات‌رسانی همچنان در آن‌ها وجود دارد، به علت کمبود شدید سوخت و ملزومات پزشکی تنها بتوانند خدمات محدودی به مجروحان و بیماران فلسطینی ارائه کنند.خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به‌تازگی در این باره منتشر کرده است، به نقل از «ایمن زقوت» که به علت «قولنج کلیوی» اخیرا به بیمارستان کمال عدوان مراجعه کرده است، می‌نویسد او بعد از ورود به این بیمارستان از اینکه پزشکان برای نوشتن گزارش‌های پزشکی یا خواندن اطلاعات دستگاه‌ها از چراغ‌قوه تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند، بسیار جا خورده است.
ایمن زقوت که بعد از حملات مکرر ارتش اسرائیل و صدور چندباره دستور تخلیه با درد شدید به بیمارستان کمال عدوان آمده بود، می‌گوید: «به بیمارستان رسیدم؛ ولی همان‌طور که می‌بینید نه برقی هست و نه هیچ چیز دیگری.»این مرد که لباس سبز بیمارستان را بر تن داشت و سوزن سرم در دست او فرو رفته بود، ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم چطور درمان خواهم شد. خدا کمکمان کند.»بیمارستان‌های نوار غزه به علت کمبود شدید سوخت موردنیاز برای راه‌اندازی موتوربرق‌ها با احتمال قطعی کامل برق مواجه هستند.هراس از قطعی برق و تبعات ناشی از آن، نگرانی 2.4 میلیون شهروند فلسطینی اهل غزه را که در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بحران انسانی شدید و بیماری‌های واگیردار هستند، دو چندان کرده است.
«محمود ابوعمشه» یکی از پزشکان بیمارستان کمال عدوان در این باره می‌گوید این بیمارستان مجبور است «به علت کمبود سوخت و متوقف شدن کمک‌های سوختی نهادهای بین‌المللی برای راه‌اندازی نیروگاه و به کار انداختن بیمارستان، توقف کامل خدمات‌رسانی به بیماران را اعلام کند. ما کمبود اکسیژن داریم و بخش تولید اکسیژن کاملا غیرفعال شده است.»ابوعمشه اضافه می‌کند: «ما تنها زمانی می‌توانیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم که در حملات صهیونیستی، جراحت‌ها و کشتارهای شدیدی رخ داده باشد. انرژی خورشیدی با این قطعی برق جوابگوی بیماران در 24 ساعت نیست.»او ادامه می‌دهد: «دستگاه‌ها از کار افتاده‌اند. باتری‌ها شارژ ندارند. اینجا کودکانی نارس و شیرخواره وجود دارند و این وضعیت هشدارِ یک فاجعه است. کودکانی که در این دستگاه‌ها هستند، هر لحظه ممکن است تپش قلبشان متوقف شود و جان خود را از دست بدهند. در بخش ویژه نیز 7 مورد وجود دارد که آن‌ها هم در صورت کمبود سوخت جان خود را از دست خواهند داد.»بیمارستان «العوده» در شمال غزه نیز وضعیت مشابهی دارند و منتظر دریافت محموله‌های سوختی است.«محمد صالحه» سرپرست این بیمارستان می‌گوید: «وضعیت ما بسیار سخت است.»صالحه می‌افزاید: «دو روز پیش اعلام کردیم که ما امکان ارائه برخی خدمات را به علت نبود سوخت لازم برای راه‌اندازی بیمارستان نخواهیم داشت بخصوص تعویق عمل‌های برنامه‌ریز‌شده.»سرپرست بیمارستان العوده می‌گوید این بیمارستان توانسته با قرض گرفتن سوخت از چند بیمارستان در نوار غزه حداقل خدماتی را به بیماران و مجروحان ارائه کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره