نماد آخرین خبر

سی‌ان‌ان: قایق‌های مورد استفاده آمریکا در اسکله غزه نمی‌توانند خودشان به خانه برگردند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سی‌ان‌ان: قایق‌های مورد استفاده آمریکا در اسکله غزه نمی‌توانند خودشان به خانه برگردند

ایسنا/ بر اساس گزارش شبکه آمریکایی، ارتش این کشور قصد دارد سه شناورش را که چند ماه پیش در قالب ماموریت ساخت اسکله با ادعای تحویل کمک به مردم غزه به خدمت گرفت، در پی تخریب این اسلکه به دلیل حوادث جوی به صورت یدک‌کش به کشور بازگرداند. 

شبکه‌ سی‌ان‌ان نوشت، سه قایق متعلق به ارتش آمریکا حدود هفت ماه بعد از آنکه فعالیتشان را در قالب ماموریت ساخت اسکله در ساحل نوار غزه به بهانه تحویل کمک به مردم این باریکه شروع کردند حالا قرار است در قالب یک پروژه اجرا شده با قایق‌های غیرنظامی و زودتر از موعد به آمریکا یدک‌کش شده و برگردند.

این اسکله نظامی که از ابتدای تاسیسش ۳۲۰ میلیون دلار هزینه برداشت مدتی پیش به دلیل مشکلات جوی قسمت‌هایی از آن تخریب شد و سرانجام روز چهارشنبه ۲۷ تیر گزارش شد که برای همیشه برچیده شده است.

تلویزیون الجزیره گزارش کرد مقامات نظامی آمریکا روز ۲۷ تیر ماه ادعا کردند که این اسکله موقت ماموریت خود را انجام داده و این درحالیست که سازمان ملل تخمین می‌زند ۹۶ درصد جمعیت غزه در ناامنی غذایی به سر می‌برند و یک پنجم فلسطینی‌ها یا حدود ۴۹۵ هزار نفر از آنها با قحطی و گرسنگی مواجه هستند.

براد کوپر، معاون نیروی دریایی آمریکا در یک جلسه توجیهی در آن زمان ادعا کرد: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهند که اسکله موقت به اهداف خود رسیده و حجم کمک‌ها به نوار غزه را افزایش داده و اطمینان حاصل کرده که این کمک‌ها سریعا به جمعیت غیرنظامی غزه رسیده‌اند.

حالا بیش از یک ماه از انتشار این گزارش، سی‌ان‌ان از تصمیم برای بازگشت قایق‌های آمریکایی مشغول به کار در این اسکله برچیده شده با استفاده از یدک‌کش به کشورشان خبر داده که این‌ باعث افزایش نگرانی درباره وضعیت این قایق‌ها شده است.

سرهنگ «مری ریکس»، سخنگوی یگان هوابرد ۱۸ ارتش آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «هماهنگی‌هایی در دست انجام است تا قایق‌ها با استفاده از کشتی‌های یدک کش شرکت‌های پیمانکار به کشور بازگردانده شوند و برآورد می‌شود که در اواخر اکتبر برسند.» او گفت که هنوز ارتش آمریکا قرارداد پیمانی برای انجام این پروژه را نهایی نکرده است.

این سه قایق ارتش آمریکا با نامه‌های «مونتری»، «ماتاموروس» و «ویلسون وارف» در ماه مارس برای ماموریت در اسکله ایجاد شده در غزه مستقر شدند. پنتاگون نیز پیش از این اعلام کرده بود برنامه‌ریزی شده همه پرسنل و تجهیزات استفاده شده در این اسکله موقت اواسط سپتامبر به خانه برگشته باشند.

هنوز برآوردی درباره اینکه پروژه بازگرداندن این قایق‌ها به آمریکا چقدر هزینه روی دست ارتش آمریکا می‌گذارد ارائه نشده است. سخنگوی فرماندهی ترابری دریایی ارتش آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: «قرارداد مربوطه در مرحله پردازش قرار دارد به این معنی که آماده به مناقصه گذاشتن است.»

«جو بایدن»،‌ رئیس جمهور آمریکا ماه مارس گذشته در سخنرانی سالانه سراسری خود خطاب به آمریکایی‌ها برنامه احداث این اسکله را اعلام کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان این اسکله اما نهایتا تنها برای حدود ۲۰ روز با هزینه‌ای معادل 320 میلیون دلار عملیاتی شد. در حالی که آمریکا مدعی استفاده از این اسکله برای تحویل کمک به مردم نوار غزه شده اما به عنوان اصلی‌ترین حامی نظامی رژیم صهیونیستی، انبوهی از تسلیحات را تحویل این متحد خود داده و به این ترتیب در جنایاتی که این رژیم با این تسلیحات در این باریکه مرتکب شده شریک است.

به نوشته سی‌ان‌ان مقام‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند قصد دارند از طریق قبرس و بندر اشدود به تحویل کمک به نوار غزه بپردازند. «سابرینا سینگ»، معاون دبیر مطبوعاتی پنتاگون روز پنجشنبه گفت میزان شش میلیون پوند کمک بشردوستانه باقی مانده که قرار است از طریق کشتی «کیپ ترینیتی» به اشدود منتقل شود.

یک افسر بازنشسته ارتش آمریکا که در یگان مهندسی کشتی‌های این ارتش خدمت کرده به سی‌ان‌ان گفته وقتی این کشتی‌ها را قرار است با یدک‌کش‌های شرکت‌های پیمانکار به آمریکا بازگردانند این نشان می‌دهد که آنها احتمالا دچار مشکلات مکانیکی و فنی شده‌اند و وضعیت خوبی نداشته و نیازمند تعمیر و نگهداری هستند.

یک مقام نظامی آمریکا به نوشته سی‌ان‌ان این موضوع را رد کرده و گفته علت یدک‌کش کردن این کشتی‌ها به آمریکا این است که هزینه این کار کمتر و امنیت آن در طول فصل گردبادها بیشتر است. این مقام گفت هزینه این کار قابل مقایسه با هزینه‌ای است که هنگام استقرار آنها در ماه مارس با یک کشتی اسکورت کلاس A صرف شد، هر چند که او اطلاعات دقیق درباره این هزینه مطرح نساخت.

فرماندهی ترابری دریایی ارتش آمریکا طبق یک گزارش علنی و در دسترس درباره این قرارداد اعلام کرده که به دنبال کشتی‌های یدک کشی برای منتقل کردن این قایق‌ها از بندر روتا در اسپانیا به بندر نورفولک ویرجینیا نهایتا تا پنجم نوامبر است. داده‌های علنی مربوط به رهگیری کشتی‌ها نشان دادند که این قایق تا روز چهارشنبه در نزدیکی یونان به سر برده‌اند.

یک مقام‌ آمریکایی سابق بر این به‌ سی‌ان‌ان گفته بود قایق‌های درگیر در ماموریت این اسکله به دلیل کمبود بودجه و در نتیجه به موقع تحویل داده نشدن قطعات یدکی، به سطح کافی و لازم تعمیر و آماده‌سازی نشده بودند.

به نوشته سی‌ان‌ان مشکلات این قایق‌ها جدیدتر گرفتاری برای ماموریتی است که از همان ابتدا با مشکلات لجستیکی دست به گریبان شد. اسکله آمریکا در غزه حدود یک هفته بعد از عملیاتی شدن در ماه مه به دلیل مشکلات جوی در هم شکست و چهار قایق ارتش آمریکا نیز در نتیجه این رویداد به گل نشستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره