نماد آخرین خبر

ژاپن ارتش چین را به نقض حریم هوایی‌اش متهم کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ژاپن ارتش چین را به نقض حریم هوایی‌اش متهم کرد

ایسنا/ وزارت دفاع ژاپن برای نخستین بار تایید کرد که هواپیمایی متعلق به ارتش چین حریم هوایی‌اش را نقض کرده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، این رویداد می‌تواند به تنش بین ژاپن و چین در پی تحریکات مکرر نظامی از سوی پکن منجر شود.

مینورو کیهارا، وزیر دفاع ژاپن نیز امروز (سه‌شنبه)، چین را بابت نقض حریم هوایی کشورش مورد انتقاد قرار داد و گفت، این اقدام کاملا غیرقابل قبول است و اقدامات ارتش چین از نزدیک رصد می‌شوند.

وزارت دفاع ژاپن در ادامه بیانیه خود اعلام کرد، یک فروند هواپیمای تجسس از نوع Y-۹ بر فراز آب‌های ساحلی جزایر «دانجو» در جنوب غرب استان ناگازاکی واقع در دریای چین شرقی حدود دو دقیقه به پرواز درآمد و حریم هوایی ژاپن را نقض کرد.

به نقل از خبرگزاری کیودو، وزارت دفاع ژاپن گزارش کرد، این هواپیمایی تجسس ارتش چین توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ژاپن رصد شد. این هواپیما بر فراز آب‌های منطقه‌ای جنوب شرق جزایر مذکور چندین بار پیش و پس از ورود به حریم هوایی ژاپن دور زد و در نهایت به سمت چین رفت.

وزارت دفاع ژاپن گزارش کرد که جنگنده‌ها از سلاح یا سیگنال هشدار استفاده نکردند.

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن نیز در پی این رویداد، کاردار چین را احضار و مراتب اعتراض شدید توکیو را بابت این نقض حریم هوایی کشورش ابراز کرد و تاکید کرد چنین رویدادی دیگر اتفاق نیفتد.

دو کشور بر سر جزایر سنکاکو نیز اختلاف نظر دارند و قایق‌های گارد ساحلی چین بارها وارد آب‌های سرزمینی ژاپن پیرامون این جزایر شده‌اند.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع ژاپن گفته که برای بررسی اینکه آیا نقض حریم هوایی کشور عمدی بوده یا خیر، باید تحلیلی صورت بگیرد و ژاپن نباید به این رویداد واکنش اغراق آمیز نشان دهد چون بعید است که این نقض حریم هوایی با هدف تشدید تنش در منطقه بوده باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره