نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

ولیعهد سعودی خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ولیعهد سعودی خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد

ایسنا/ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ولیعهد سعودی درجریان دیدار با یکدیگر در شهر ریاض آخرین تحولات فلسطین و منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

«محمود عباس» با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در ریاض دیدار کرد و 2 طرف درجریان این دیدار درخصوص آخرین تحولات اراضی اشغالی فلسطین و منطقه و همچنین تلاش‌های صورت گرفته درراستای توقف تجاوزات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری ازجمله شهر قدس و عقب‌نشینی کامل و فوری نظامیان اشغالگر از این باریکه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درجریان این نشست نسبت به خطرات اظهارات و اقدامات مقامات رژیم صهیونیستی درحق مقدسات اسلامی و مسیحی به‌ویژه اظهارات «ایتامار بن گویر»، وزیر تندرو این رژیم درخصوص ساخت کنیسه‌ای در مسجد الاقصی هشدار داد.

محمود عباس از کشورهای عربی و اسلامی و همچنین جامعه جهانی خواست اینگونه اظهارات و اقدامات را محکوم و با آن مخالفت کنند چرا که ثبات و امنیت بین‌المللی را درمعرض خطر قرار می‌دهد.

در این نشست بر سر اتخاذ اقداماتی برای تضمین عدم اجرای آن نیز توافقی حاصل شد.

ایتامار بن گویر دوشنبه اعلام کرد سیاست وی اجازه دادن به یهودیان برای ادای آداب دینی در مسجد الاقصی است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم قبل از تشکیل دولت از این مساله آگاه بوده است.

ایتامار بن گویر همچنین در اظهاراتی جنجالی گفت: «در مسجد الاقصی کنیسه‌ای را خواهم ساخت.»

 رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درجریان این دیدار از سلمان بن عبد العزیز، پادشاه سعودی و ولیعهد آن به خاطر مواضع ثابت این کشور در قبال ملت فلسطین و مسأله عادلانه آن در تمامی محافل بین‌المللی تشکر و قدردانی کرد.

محمود عباس همچنین حمایت بی‌وقفه عربستان در تمامی زمینه‌ها از جمله زمینه‌های سیاسی و مالی و آخرین کمک‌های بشردوستانه به مردم فلسطین ازجمله ساکنان نوار غزه را ارج نهاد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین بر اهمیت هماهنگی مواضع میان تشکیلات خودگردان و عربستان درراستای مسائل مربوط به راه‌های توقف تجاوزات شنیع رژیم صهیونیستی علیه ملت، اراضی و مقدسات فلسطینی و نیز نقش برجسته و مهم ریاض در این رمینه تاکید کرد.

محمود عباس درجریان این نشست ولیعهد سعودی را درجریان اقداماتش برای رفتن به نوار غزه برای توقف جنگ نسل‌کشی علیه ملت فلسطین و عقب‌نشینی نیروهای رژیم اشغالگر از نوار غزه و برعهده گرفتن حکمرانی دولت فلسطین بر تمامی اراضی فلسطینی از جمله نوار غزه و کرانه باختری به‌ویژه شهر قدس و نیز مسؤولیت‌هایش در قبال فلسطینیان قرار داد.

وی در جریان این دیدار بر اهمیت اتخاذ اقدام سیاسی کمیته وزیران عربی-اسلامی تحت ریاست عربستان با هدف به رسمیت شناختن بیشتر کشور فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل، پیشبرد تلاش‌های فلسطینی در اتخاذ اقدام دیپلماتیک و حقوقی به منظور خاتمه بخشیدن به اشغال اراضی فلسطین و اجرای حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد.

در همین رابطه، ولیعهد سعودی بر موضع ریاض در حمایت از ملت فلسطین و حقوق عادلانه و مشروع آنها ازجمله حق آزادی و استقلال و نیز لزوم برقراری آتش‌بس در نوار غزه و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد که عربستان و مردم آن در کنار حقوق فلسطینیان ایستاده‌اند و از اقدام سیاسی فلسطینی با هدف توقف جنگ و قدم برداشتن در روند سیاسی جهت پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کنند.


در این نشست «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، «ماجد فرج» رئیس سازمان اطلاعات عمومی، «مجدی الخالدی» مشاور امور دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بسام الأغا،‌ سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در عربستان حضور داشتند.

اخیرا پایگاه خبری عبری واللا به نقل از برخی منابع گزارش داد محمود عباس طی درخواستی رسمی به رژیم صهیونیستی، خواستار هماهنگی جهت سفر به نوار غزه شده است.

هفته گذشته ساف در پیامی به رژیم صهیونیستی و آمریکا و کشورهای جهان گفت که باید روند سفر محمود عباس به نوار غزه فراهم شود.

این درحالی است که مذاکرات آتش‌بس غزه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است و رژیم صهیونیستی بر خواسته خود درباره ازسرگیری جنگ بعد از مرحله نخست آتش‌بس و کنترل بر محورهای فیلادلفیا و نتزاریم تأکید دارد.

جنگ رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا علیه مردم غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و علاوه‌ بر شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۳۲ هزار نفر در این جنگ، بیش‌ از ۱۰ هزار فلسطینی هم مفقود شده‌اند. این جنگ در عین حال منجر به آوارگی اکثر مردم غزه شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar