نماد آخرین خبر

پادشاه بومیان مائوری‌ نیوزیلند درگذشت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پادشاه بومیان مائوری‌ نیوزیلند درگذشت

ایرنا/ «توهیتیا پوتاتائو ته» هفتم پادشاه بومیان مائوری نیوزیلند امروز (جمعه نهم شهریور) در سن ۶۹ سالگی و در دوران نقاهت پس از عمل جراحی قلب درگذشت.

به گزارش الجزیره، یکی از دستیاران پادشاه مائوری‌ها که قوم بومی نیوزیلند هستند، اعلام کرد که «توهیتیا پوتاتائو ته» هفتم در بیمارستان درگذشته است.

براساس این گزارش، پادشاه مائوری‌ها در دوران نقاهت پس از عمل قلب به سر می‌برد. وی در روزهای گذشته هجدهمین سالگرد سلطنت خود را جشن گرفته بود.

توهیتیا در سال ۱۹۵۵ به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۶ پس از مرگ مادرش تاجگذاری کرد.

وی مانند مادرش به عنوان رهبری که به دنبال اتحاد بین مائوری‌هاست، شناخته می‌شد و اخیرا از مائوری‌ها خواسته بود تا در برابر سیاست‌هایی که آنها را هدف قرار می‌دهد، کنار هم باشند.

جانشین پادشاه توسط رهبران کینگیتانگا انتخاب خواهد شد و ممکن است تا پایان مراسم تشییع جنازه وی اعلام نشود.

جنبش «کی‌ایگیتانگا» یا جنبش پادشاهی مائوری در سال ۱۸۵۸ و با هدف اتحاد بین بومیان مائوری در نیوزیلند به عنوان یک حاکمیت واحد آغاز شد. در حال حاضر نیوزیلند از جمله فرمانداری‌های تحت حاکمیت بریتانیا محسوب می‌شود و پادشاه انگلیس، فرماندار کل آن را منصوب می‌کند هرچند که سیستم پارلمانی این کشور توسط مردم نیوزیلند انتخاب می‌شود.

پادشاه مائوری‌ها از هیچ‌گونه قدرت اجرایی یا حقوقی در این کشور برخوردار نیست اما جایگاه وی وزن بالای نمادینی از نظر سیاسی دارد.

قرار است «توهیتیا پوتاتائو ته» روز پنجشنبه هفته آینده و در کنار مادرش به خاک سپرده شود.

توهیتیا پوتاتائو ته هفتم در سال ۲۰۰۶ جانشین مادرش شد با اینکه این سمت الزاما موروثی نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره