نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
بین الملل

اردوغان: روابط با شرق و غرب را تقویت می‌کنیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اردوغان: روابط با شرق و غرب را تقویت می‌کنیم

ایسنا/ رئیس‌جمهور ترکیه در طول سخنرانی اخیر خود گفت: «ترکیه روابط خود را با شرق و غرب تقویت خواهد کرد و برخلاف ادعای برخی، مجبور به انتخاب بین اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای نیستیم.» 

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه اظهارات بالا را در طول سخنرانی امروز خود در مراسم اعطای دیپلم آکادمی دانشگاه دفاع ملی و مراسم تحویل پرچم این کشور بیان کرد.

وی افزود: «بی‌وقفه برای تقویت بیشتر نیروهای مسلح خود، تلاش خواهیم کرد. هفته گذشته، سکوهای دریایی را به خدمت گرفتیم که به نیروی دریایی ما قدرت می بخشد. ما زیردریایی «پیری رئیس» خود را در خدمت قرار دادیم. پرچم زیردریایی «هیزیر رئیس» را برافراشتیم. فعالیت‌های تجهیزات زیردریایی Murat Reis خود را آغاز کردیم.»

هفته گذشته، در تاریخ ۳ شهریور، «پیری رئیس» اولین زیردریایی بومی ترکیه، به مرحله‌ بهره‌برداری رسید و به نیروی دریایی این کشور پیوست.

اردوغان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «با پروژه MİLDEN به سیستم‌ها و دستگاه‌های ملی مجهز می‌شویم و از سلاح‌های ملی استفاده خواهیم کرد، امیدواریم جزو کشورهای پیشرو جهان در این زمینه باشیم. تلاش‌ها برای ساخت ناو هواپیمابر تازه ترکیه، که برادر بزرگ پرچمدار فعلی ما آنادولو خواهد بود، ادامه دارد. دائماً درحال افزایش توانمندی‌های خود در سیستم های دفاع هوایی و همچنین سیستم‌های بدون سرنشین هستیم.

وی افزود: «دریای هرکس به اندازه افق اوست. ممکن است برخی افراد بگویند که تمام اهداف ما رویا هستند. ممکن است برخی افراد میهن آبی را یک افسانه پندارند. برخی ممکن است ترکیه را به ماجراجویی متهم کنند. ممکن است عده‌ای سعی کنند چشم انداز ملت ما را به ۷۸۲ هزار کیلومتر مربع محدود کنند. در واقع، ممکن است افراد مشغولی باشند که بگویند، "ترکیه در لیبی، سومالی، قطر، عراق، بالکان، آسیا، آفریقا چه کار می‌کند؟ " درست مانند گذشته، ممکن است کسانی باشند که از دیدگاه ترکیه و مبارزه امروز و فردای ترکیه آشفته باشند. ما به هیچ یک از آنها گوش نخواهیم داد.»

اردوغان تصریح کرد: «ضمن تقویت روابط خود با شرق، به دنبال راه هایی برای پیشبرد همکاری های ریشه‌ای خود با غرب خواهیم بود. ما کشوری هستیم با ۷۸ قبرستان شهید در ۳۴ کشور مختلف دنیا. ما همچنین کشوری هستیم که میزبان کودکان غزه، حلب، دمشق، بیت المقدس، کوموتینی و بغداد در قبرستان شهدای چناق‌قلعه هستیم.»

وی افزود: «اگر ترکیه روابط خود را با شرق و غرب به طور همزمان توسعه دهد، می‌تواند کشوری قوی، مرفه، معتبر و موثر باشد. هر مسیر دیگری به نفع ترکیه نیست بلکه به آن آسیب خواهد رساند و آن را از معادله خارج خواهد کرد. بنابراین، آن طور که برخی ادعا می کنند مجبور نیستیم بین اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای یکی را انتخاب کنیم. برعکس، ما باید روابط خود را بر مبنای برد-برد توسعه دهیم.»

اردوغان در آخر گفت: «امیدواریم پروژه گنبد فولادی خود را که به عنوان سیستمی از متشکل از سیستم‌های مختلف توسعه خواهیم داد، با تمام عناصرش اجرا کنیم. اگر کسی گنبد آهنی داشته باشد ما هم گنبد فولادی خواهیم داشت. گنبد فولادی تضمین می‌کند که همه حسگرها و سلاح‌های ما با سیستم‌های دفاع هوایی لایه‌ای ما در یکپارچگی با یکدیگر درگیر شوند و کار کنند. از موشک گرفته تا سامانه‌های پدافند هوایی، ما تلاش می‌کنیم تا هر آنچه را که نیروی هوایی خود در دفاع از میهن نیاز دارد، تولید، توسعه یا عرضه کنیم.»

پیشتر، رئیس جمهور ترکیه  شامگاه شنبه، در مراسم فارغ‌التحصیلی تعدادی از افسران نیروی هوایی این کشور در استانبول به طرح این کشور برای ساخت گنبد فولادی اشاره کرده بود.

وی در طول این مراسم گفت که  «طرح گنبد فولادی را که در حال توسعه آن هستیم، با تمام اجزای آن به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.»

تنش لفظی میان مقامات ترکیه‌ای و اسرائیلی از چند ماه گذشته به دنبال جنگ در نوار غزه بالا گرفته است.

حملات لفظی دو طرف تا جایی پیش رفته است که اوایل مردادماه، اردوغان، اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد.

او گفته بود: «همان‌طور که وارد قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد لیبی شدیم، ممکن است همین کار را با آن‌ها (اشاره به اسرائیل) بکنیم.»

با این حال، برخی تنش لفظی میان مقامات اسرائیلی و ترکیه‌ای را تنها یک نمایش رسانه‌ای می‌دانند.

وبگاه «میدل ایست آی» در ماه ژوئن گزارش داده بود با آنکه ترکیه از قطع روابط تجاری خود با رژیم اسرائیل خبر داده است، اما تجارت دو طرف به صورت غیرمستقیم از طریق یونان ادامه دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar