نماد آخرین خبر

ترفند جدید نتانیاهو برای فرار از بازداشت بین‌المللی

منبع
فارس
بروزرسانی
ترفند جدید نتانیاهو برای فرار از بازداشت بین‌المللی

فارس/ رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به کارگیری ترفندی جدید از سوی نخست‌وزیر این رژیم برای فرار از صدور قرار بازداشت بین‌المللی توسط دیوان بین‌المللی کیفری خبر داده‌اند.
 
روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده «یاروین لوین»، وزیر دادگستری اسرائیل به دستور نتانیاهو از دادستان کل این رژیم خواسته اقدام به افتتاح یک پرونده کیفری برای انجام تحقیقات از نتانیاهو و «یوآو گالانت» درباره جنگ غزه کند. هدف از این اقدام دور زدن درخواست دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت بین‌المللی علیه این دو مقام رژیم صهیونیستی عنوان شده است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم گزارش داده که نتانیاهو خواسته این پرونده مفتوح شده و سپس مختومه اعلام شود تا اسرائیل بتواند نزد دیوان بین‌المللی کیفری ادعا کرده که اسرائیل خودش درباره این جنگ تحقیقات انجام داده و ضرورتی برای مداخله بیشتر دیوان بین‌المللی کیفری وجود ندارد. طبق این گزارش، دادستان کل اسرائیل این درخواست را نپذیرفته و آن را رد کرده است. او گفته که این کار یک فریب آشکار است و دیوان بین‌المللی را راضی نخواهد کرد. او خاطرنشان کرده که تنها انجام بالاترین سطح تحقیقات کیفری از سوی اسرائیل موسوم به کمیسیون تحقیقات دولتی درباره حملات ۷ اکتبر و متعاقب آن جنگ غزه می‌تواند برای دیوان بین‌المللی کیفری کفایت کند. جنگ در غزه از ۳۴۴ روز پیش آغاز شده و به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر منجر شده است.جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه سال گذشته) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.
این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.روزنامه تایمز اسرائیل نوشته نتانیاهو تا کنون با انجام «کمیسیون تحقیقات دولتی» درباره ۷ اکتبر و جنگ غزه موافقت نکرده است، زیرا چنین کمیسیونی باید به بررسی دلایل شکست کابینه نتانیاهو قبل از وقوع حمله ۷ اکتبر نیز بپردازد. چند روز قبل‌تر، دادستان اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه خواستار آن شد قرار بازداشت بین‌المللی برای نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «حداکثر فوریت» صادر شود.کریم خان، دادستان اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه روز ۲۰ شهریورماه از «اتاق پیش‌دادرسی» این دادگاه خواست با «حداکثر فوریت» اقدام به صدور قرار بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت» و همچنین «یحیی سنوار»، رهبر حماس کند.کریم خان در ماه مه میلادی درخواست خود برای صدور قرار بازداشت بین‌المللی علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی و مقام‌های حماس را ثبت کرده بود. او روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به «اتاق پیش‌دادرسی» نوشته که صدور این قراردادهای بازداشت بین‌المللی برای حصول اطمینان از اینکه افراد مورد هدف اقدام به مانع‌تراشی در تحقیقات یا رویه‌های قضایی نمی‌کنند اهمیت دارد. کریم خان همچنین خواستار آن شده که درخواست برای بازداشت بین‌المللی «اسماعیل هنیه»، رهبر سیاسی سابق حماس که در تهران ترور شده است حذف شود. با وجود این، کریم خان درخواست خود برای بازداشت محمد ضیف، از سران ارشد حماس که رژیم صهیونیستی مدعی است او را ترور کرده است را پس نگرفته است.
ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه به ارتکاب جرائم جنگی نظیر حملات کور به شهروندان در مناطق مسکونی (از جمله بمباران ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها، مدارس و موسسات آموزشی و مراکز خدمات شهری) نسل‌کشی، کوچ اجباری، شکنجه و اعدام زندانیان، خشونت جنسی، تخریب آثار فرهنگی، تنبیه جمعی و رفتار نادرست با زندانیان فلسطینی متهم شده‌ است. چند ماه قبل‌تر دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم مواجهه با محکومیت‌های بین‌المللی به دلیل ارتکاب جرائم جنگی در غزه همچنان از حمایت متحدانش به ویژه آمریکا برخوردار است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اکتبر ۲۰۲۳ گفته بود که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هیچ خط قرمزی برای اقدامات اسرائیل در نظر نگرفته است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره