نماد آخرین خبر

واشنگتن، کمک‌های نظامی به مصر را آزاد می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
واشنگتن، کمک‌های نظامی به مصر را آزاد می‌کند

ایسنا/ در حالی که دولت آمریکا قبلا کمک نظامی سالانه به مصر را به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور مشروط کرده بود، اعلام کرد کمک‌های نظامی به مصر به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار را بدون هیچ شرطی آزاد می‌کند.
همزمان با حضور قاهره و واشنگتن در میانجیگری برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بدون هیچ شرطی، کمک‌های نظامی به مصر به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار را آزاد خواهد کرد.

سال میلادی گذشته، ایالات متحده شرط کرد بخشی از این کمک‌های سالانه را در صورت پیشرفت مصر در احترام به حقوق بشر پرداخت می‌کند. کشوری که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر به سرکوب مخالفان متهم است. اما در سال جاری میلادی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مصر در زمینه‌های مربوط به حقوق بشر پیشرفت کرده است‌. همچنین به صراحت به کمک‌های قاهره برای میانجیگری بین رژیم صهیونیستی و حماس درباره جنگ غزه اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این تصمیم برای تقویت صلح منطقه‌ای و نقش مستمر و مشخص مصر در اولویت‌های امنیت ملی آمریکا به ویژه برای انجام توافق آتش‌بس در غزه مهم است. او همچنین به نقش مصر در تقویت آتش‌بس در سودان اشاره کرد جایی که جنگ از ۱۶ ماه پیش ادامه دارد.


واشنگتن همواره از کارنامه مصر در زمینه حقوق بشر انتقاد می‌کند و برای پرداخت بخشی از کمک‌های نظامی سالانه شرط گذاشته است. سال ۲۰۲۳ واشنگتن کمک‌های نظامی به مصر به ارزش ۹۵ میلیون دلار را به دلیل نگرانی از وضعیت حقوق بشر تعلیق کرد.

از سال ۲۰۲۲ السیسی گفت‌وگوی ملی را فعال کرده و صدها زندانی سیاسی را آزاد کرده است اما فعالان حقوق بشر می‌گویند دستکم سه برابر این افراد در همین دوره بازداشت شدند. مصر متحد آمریکا همچنان ده‌ها هزار زندانی سیاسی را تحت بازداشت دارد که بسیاری از آنها در شرایط بسیار بدی سر می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده با تایید اینکه مصر به شروط تعیین شده عمل کرده است، اقدامات مصر را در زمینه حقوق بشر تصدیق می‌کند. او پیش‌نویس قانون اصلاحات قضایی و آزادی بیش از ۹۵۰ زندانی سیاسی از سپتامبر ۲۰۲۳ را دیگر ستود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره